trafo omsolderen.
Moderator: Beheerdersteam
trafo omsolderen.
er word tegen mij gezegd dat ik de trafo's van mijn bryston eindbak moet omsolderen van 220 naar 230. nu zit daar geen simpele schakeling die je even omzet. hoe pak ik dat aan en wat kan het nut ervan zijn.
deze tip kwam van de nederlandse importeur.
of bedoelt hij er nieuwe trafos insolderen.
deze tip kwam van de nederlandse importeur.
of bedoelt hij er nieuwe trafos insolderen.
In Nederland hadden wer vroeger 220V op het stopcontact en sinds weet ik wanneer (enkele jaren geloof ik) is dat 230V, dat had geloof ik iets te maken dat de electriciteitsnetten van westeuropa aan elkaar zijn gekoppled en sommige landen 220 en andere 240 hadden. Je trafo heeft een wikkelverhouding, die verhouding is de ook de spanningsverhouding. Had je dus 220:30, dan komt er 30V uit als er 220V ingaat. Gaat er 230 in, dan komt 230/220*30 uit, ietjes meer dus.
Sommige trafo's hebben meerdere primaire aansluitingen zodat de wikkelverhouding aangepast kan worden aan de spanning op het stopcontact in dat land. Op die manier wordt het zo geregeld dat er altijd netjes 30V uitkomt, ongeacht het land waar je zit en dus de spanning die daar op het stopcontact staat.
Er zal ergens een 2e primaire aansluiting moeten zitten die je moet gaan gebruiken. Dan wordt de wikkelverhouding 230:30 en is de uitgang weer wat ie moet zijn. Persoonlijk zou ik er niet te wakker van liggen.
Groeten Mark
Sommige trafo's hebben meerdere primaire aansluitingen zodat de wikkelverhouding aangepast kan worden aan de spanning op het stopcontact in dat land. Op die manier wordt het zo geregeld dat er altijd netjes 30V uitkomt, ongeacht het land waar je zit en dus de spanning die daar op het stopcontact staat.
Er zal ergens een 2e primaire aansluiting moeten zitten die je moet gaan gebruiken. Dan wordt de wikkelverhouding 230:30 en is de uitgang weer wat ie moet zijn. Persoonlijk zou ik er niet te wakker van liggen.
Groeten Mark
nee dat leek me ook. apparaat gaat niet stuk en horen doe je het ook niet lijkt me. wellicht een mini brommarkje schreef:In Nederland hadden wer vroeger 220V op het stopcontact en sinds weet ik wanneer (enkele jaren geloof ik) is dat 230V, dat had geloof ik iets te maken dat de electriciteitsnetten van westeuropa aan elkaar zijn gekoppled en sommige landen 220 en andere 240 hadden. Je trafo heeft een wikkelverhouding, die verhouding is de ook de spanningsverhouding. Had je dus 220:30, dan komt er 30V uit als er 220V ingaat. Gaat er 230 in, dan komt 230/220*30 uit, ietjes meer dus.
Groeten Mark
Dat de secondaire spanning iets hoger word is meestal niet het grootste probleem. Een groter gevaar is dat je trafo in verzadeging gaat. Dit omdat een kern een bepaalde spanning per winding aan kan. Nu is het probleem dat oude trafo's vaak voor 220 volt zijn berekend. Hierdoor bestaat de kans dat ze bij 230 volt of nog meer in sommige gevallen in verzadeging gaan.
Dit heeft als nadeel dat er meer stroom gaat lopen en dat je trafo een stuk warmer word en zelfs kapot kan gaan als hij te warm word.
Dit heeft als nadeel dat er meer stroom gaat lopen en dat je trafo een stuk warmer word en zelfs kapot kan gaan als hij te warm word.
Ja, anders heb een wikkelverhouding 10:30, krijg je *zomaar* 690...KT88 schreef:Neem even contact op met Mafico, en laat een techneut vertellen wat je moet doen, desnoods met foto's.
Van de oudere types is er alleen een 220/240 versie , de nieuwere hebben 230V.
In principe is het slechts 1 draad omzetten, maar je moet natuurlijk *wel* even weten welke dat is.
Groeten Mark