ik ben nieuw op dit forum en zal me dan eerst maar eens een beetje voorstellen.
Ik heet Stefan en woon in Helmond en ben 18 jaar, mijn interesses liggen (uiteraard
Na veel gelezen te hebben over Gainclones en IC-versterkers in het algemeen heb ik een paar maanden geleden een LM3886-kit van BrianGT besteld en gebouwd (Dual-mono). Het lastige was dat ik toen nogal krap bij kas zat en geen goede trafo's kon kopen. Ik heb toen 2 trafo's (tweede hans) op de kop weten te tikken, maar die hadden 31V secondaries. Toch maar aangesloten en hij deed het gewoon goed maar werd na enkele seconden al erg warm. Ik heb er verder geen problemen mee gehad (enkele opgeblazen zekeringen). Ik had het gewoon op een MDF plankje geschroeft, en toen ik het op school wat drukker kreeg ben ik het een aantal maanden "vergeten"
Nu wil ik een dual-mono versterkertje bouwen met dubbele trafo etc etc. Maar na een paar onderwerpen op dit forum doorgelezen te hebben zijn er nog een paar zaken die niet helemaal duidelijk zijn voor mij.
- Ik wil 2 trafo's gebruiken en de versterker moet geschikt zijn voor zowel 4 als 8 Ohm speakers.
Vraag: welke trafo's moet ik evoor gebuiken: 120 - 160 VA?? 18-22V lijnen?? Wat raden jullie aan(qua VA en V)?
- Om de versterker te beschermen moet er een zekering in komen die beide trafo's "zekert"
Vraag: Hoeveel A en Fast-blow of Slow-blow??
- Ik Heb ook nog een goede volume potmeter nodig.
Vraag: Welke merk en welke waarde moet die hebben??
En is het aan te raden om zilvere bekabeling te gebruiken of is dat "over-kill"
Alvast bedank voor de reacties,
Groeten Stefan aka Forza!!