18" reflex sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Walt

18" reflex sub

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

Via via heb ik de hand weten te leggen op de volgende 18" / 46cm woofer:

http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=VODV181000

(ik heb de woofer in bruikleen met de optie tot kopen als het resultaat me bevalt => lekker hobbyen zonder risico dus)

Het gaat hier om een zeer uit de kluiten gewassen exemplaar van bijna 20kg zwaar met een spoeldiameter van maar liefst 127mm. De aandrijving met een 280mm magneet is zeer krachtig.

De optimale inzet voor deze speaker is in hoornkasten en bandpass. Voor thuisgebruik wil ik echter kijken wat er met een reflexkast haalbaar is. Dit er vervanging van mijn huidige Peerless XLS-10 + slave.

In de eerste simulaties ga ik uit van 100-125 liter netto afgestemd op ongeveer 30Hz.

De komende dagen zal ik een testkast gaan bouwen, dit zal waarschijnlijk 22mm MDF zijn.

Eventuele opmerkingen hoor ik graag. Met name de ideen om de kast een beetje dood te krijgen.

Groeten Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 17 jun 2023, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Hieronder een eerste schets in AutoCAD. De kast bestaat uit 22mm MDF en de baffle en achterplaat bestaan uit 2x18mm MDF. De sub heeft qua inhoud en afstemming aardig wat weg van de 'subzero' uit de laatste HobbyHifi.

http://img517.imageshack.us/img517/9088/kast1wn2.jpg

In het midden zitten twee bracing schotten van 50x50cm waarin één of meerdere grote openingen komen zodat er effectief een soort vierkante ring als bracing resulteert. Ik zit er wel aan te denken om wellicht nog een bracing voor de 36mm dikke achterplaat toe te voegen.

Groeten Walter
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

dat ziet er uit als een fatsoenlijke laagweergever :lol:
Denk er wel aan om de bracing juist in het midden maximaal te laten verstevigen (wanneer je zo stijf mogelijke wanden wilt(en dat wil je))
Heb je ook simulaties van wattie in die kast gaat doen?
Bijlagen
sowieso door het midden een verbinding
sowieso door het midden een verbinding
bacing.PNG (5.12 KiB) 2435 keer bekeken
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat een reus!!!!!!

Wowly
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Hoop wel dat je kist stevig genoeg is voor dit geweld :?
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

dat begint al op een deftige speaker te lijken!!!!!
mvg
audioot
Walt

Bericht door Walt »

Zo komt de woofer in de kast te zitten:

http://img201.imageshack.us/img201/3633/pict0126ex3.jpg

Groeten Walter
Walt

Bericht door Walt »

Met zoiets wil je natuurlijk snel kunnen testen dus provisorisch het geheel aangesloten (excuses voor de slechte foto). Alles zit verlijmt echter het laatste zijpaneel ontbreekt nog. Dit omdat ik de kabelloop + aansluiting nog moet maken en omdat er nog bitumen en demping inmoet. Ik heb de kast met de openzijkant dus op de grond gelegd zodat deze toch afsluit.

Hebben jullie enig idee wat de beste demping voor deze sub is? Ik zat te denken aan 4mm bitumen op de kastwanden en dan dik noppenschuim. Ik las echter in de hobbyHifi over zogenaamde 'damping 10 / 30' van Intertechnic, zijn hier al ervaringen mee?

Net even een stukje uit Lord of the Rings gezien (stampende giga olifanten in deel 3, Return of the King) wel ze klinken nu zoals ze eruit zien, ik trilde zowat van de bank af. En dit dan met een Thommessen 1.4 subversterkertje die slechts zo'n 70W aan de woofer kan leveren.

Groeten Walter
Bijlagen
forum1.JPG
frederik_

Bericht door frederik_ »

Er zat een beste vlek op je tvscherm toen je hem aanzette om de film te kijken nietwaar?
Walt

Bericht door Walt »

Wonder boven wonder trekt de TV zich niets van de subwoofer aan. Terwijl er dan toch een 280mm magneetsysteem met een BL product van bijna 35 N/A naast staat.

Groeten Walter
Yannick

Bericht door Yannick »

Ziet er inderdaad wel geweldadig uit!

K heb zelf ook nog een 18" Wharfedale sub liggen, helaas zonder enige informatie hierover. Affijn, mailtje gestuurd naar de nederlandse importeur van Wharfedale pro.

"Ik ken deze driver niet, het zal wel een Hi-Fi Woofer zijn"

Maar natuurlijk. Nou kan ik het nog wel een beetje begrijpen dat hij hiervannuit ging, want in het typenummer zit een '10' en dan is de link naar een 10" ertje wel snel gelegd natuurlijk

Ga hem binnekort even afgeven bij speaker en co om het door te laten meten!
Walt

Bericht door Walt »

Vandaag bij Speaker&Co de benodigde bitumen (twee platen van 50x100cm) en demping gehaald. Ik kon het niet laten om ook maar een Hypex DS 4.0 mee te nemen. Want laten we eerlijk zijn, een 1000W woofer verdient een serieus subversterkertje (ik had eerst een Thommessen 1.4 welke slechts 70W aan 8 ohm levert).

De sub heeft nu de plaats in de kamer van de oude Peerless XLS-10 overgenomen. Hij staat dus 'verdekt' opgesteld naast de bank (hoewel zo'n grote kast natuurlijk niet geheel onopvallend blijft). Op de plek klinkt de bas het beste als je op de bank naar muziek luistert.

De oplettende forummer ziet op de papierstapel onder het bijzettafeltje een hobbyhifi liggen.

Groeten Walter
Bijlagen
PICT0121forum.JPG
redheinz

Bericht door redheinz »

Zo zeg. Jij weet wel van aanpakken zeg! Binnen een paar dagen de hele zooi in elkaar gezet. Daar doe ik heel wat langer over.
Walt

Bericht door Walt »

Ervaring helpt behoorlijk, ik denk dat in inmiddels over de 20 kasten heb gebouwd. Ik begon dan ook al met bouwen rond mijn 12e (nu 26) met een setje Karlson kasten uit spaanplaat, volledig met de handzaag gezaagd.

Groeten Walter
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Walt schreef:
Ervaring helpt behoorlijk, ik denk dat in inmiddels over de 20 kasten heb gebouwd. Ik begon dan ook al met bouwen rond mijn 12e (nu 26) met een setje Karlson kasten uit spaanplaat, volledig met de handzaag gezaagd.

Groeten Walter
Respect! 8)
Ik ben gek op grote subs, heerlijk! Hoe ga je nm afwerken?
frederik_

Bericht door frederik_ »

Helemaal goed Walt.

En werkt die DS4.0 een beetje? Komt het laag er ook mooier uit ivm die 70W?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”