Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Die draadbrug aan de onderzijde mag wel effe een faktor 10 dikker en je banen kan je ook best vol solduur gooien ( die van da massa toch op zen minst )

Je kan toch best eerst nog effe doorgaan tot al die ruis weg is, zodat je zonder ruis aan je filter kan beginnen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Done, en een kwart rolletje tin armer (hehe geintje).

FF testen dan.

Ik zie niet minder ruis...
De zaagtand op de voedingsspanning is ook wel veels te groot, deze werd veroorzaakt door de versterkertjes die ik erop aangsluitte, dus ff die elcos loshalen en andere erin (bij de lm3886)

Ik heb hier niet van die elcos liggen bij die spanning. Wel heb ik 22uF 63 Volt... Is dit goed?
Wat nou als ik het test zonder die 2200uF elcos?

En Rudy, jij wil het ruis ongeveer net zo klein hebben als bij jouw geaarde metingen? Heb het idee dat dit ontzettend veel verschil uitmaakt .
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 06 apr 2005, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

neem die 22uF's maar

Wat noem jij veels te groot ?

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

60mV Top Top, gemeten vanaf sterpunt en de - van de elcos.

En als ik het me goed meen te herinneren was de zaagtand bijna weg als ik niks had aangesloten op de elcos
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul, zelfs zonder aardingsaansluiting haal ik nog waardes die niet hoorbaar zijn, wat wel kan is dat je rommel/ruis meet omdat een scope altijd geaard moet worden aangesloten.

Ik wil gewoon dat je zover komt dat je de ruis niet meer hoord met de gebruikte speakers, niet meer niet minder ( naja, liefst minder :D ). Dit met beide versterkers ( links en rechts ) aangesloten.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Aha kijk, dan is er toch iets goed mis...
Ik probeer die 22uF elcos wel

En wat steek je hier trouwens een tijd in :D Het is echt je hobby kun je zien, thx man!

Oke, thx, dus dat moet kunnen. Heb bijna de elcos erop, man die andere zaten vast :shock:
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 06 apr 2005, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Die 60mV is geen probleem op zich.

effe nagerekend ivm die zaagtand, die mag met 2 amps aangesloten en 20.000uF per rail niet meer zijn dan 80mV piek-piek. Dit bij een constante stroom van 75mA max per chip ( wat vermeld is in de datasheet ).

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb trouwens 10 000uf per kanaal

Ik heb nu 4mV ruis op de uitgang van de amp, als ik de ingang kortsluit gaat alleen de gesupperponeerde sinus van het ruis af..
Dit is bij de 2200uF versie hetzelfde...

Als de versterker uitstaat meet ik zon beetje hetzelfde...
Dan komt dit ruis toch niet uit de amp of wel?... Ik denk dat dit gwoon door de omgeving komt.

Hoever zijn we eigenlijk op weg? Zijn we er bijna of vind je het nog niks?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

is dat 4mV als je beide kanalen aansluit, en is dit dan zowel bij de enen als de andere, zoja dan zijn we er bijna.

Je sluit de ingang toch kort aan het begin van de kabel he, niet op de print zelf ?

Met die 10.000uF en 60mVp-p is het zeker inorde.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Euhm, op de print :oops:

En ik heb beide kanalen aangesloten. Het ene kanaal heeft nog steeds de 2200uF caps en de andere de 22uF caps (waarom moesten ze eigenlijk kleiner?).

FF kijken als ik hem aan het uiteinde kortsluit.

/edit: De spanningsniveaus zijn ongeveer gelijk, alleen als ik hem op het uiteinde kortsluit heb ik een wat meer piekerig ruisig signaal (hoe zeg je dat..:P)


Misschien oscilleert er wat ofzo:
- Spanning eraf --> 2mV ruis (ingang open)
- Spanning erop --> een heel vreemd singaal, blokgolf met een sinus ofzo (ingang open), maar bij ingang kortgesloten zie je alleen de pieken van de blokgolf nog een beetje

OMG, als ik de scope met mijn hand aanraak op het ijzer, verminderd de ruis met 25%....
Ik zal eens een geaard stopcontact van de douche proberen
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 06 apr 2005, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

De reden erachter is niet zo ver te zoeken, elke elco heefd een op en ontlaad stroom van de moment er een wisselspannig komt op te staan ( maw, als de chip meer stroom moet leveren ) , deze stromen komen dan ook door de massakabel tussen je voeding en je versterker, deze stromen vormen een wisselspanning over de weerstand van je kabel ( dus des te dikker de kabel des te beter hier ) , en deze verschilspanning tussen de massa van de voeding en de massa van de versterker worden dus ook mee versterkt, iets wat we niet willen, wat we wel willen is dat er geen enkele stroom vloeid door die massakabel, of toch zo min mogelijk. Zodat er zo min mogelijk ruis of andere interferenties worden versterkt.

Ook de reden waarom de - van de speakers op de voeding moeten worden aangesloten, daar daar een enorme stroom doorvloeid bij het spelen van muziek.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik zit nu op zo'n 3mV :lol: Vraag me niet waarom.... Waarsch maakt de kortsluiting beter contact nu

Als ik de scope met mijn hand aanraak gaat het toch wel erg dicht naar de 2mV toe! :D
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 06 apr 2005, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

wat je aangeeft in je vorige post kan zelfs te maken hebben met het feit dat die elcos te groot zijn. Niet 100% zeker, maar daar lijtk het toch op. Probeer ook eens je massaverbindingen tussen voeding en versterker eens zo goed mogelijk te maken ( 2.5mm² of dikker ) en zo kort mogelijk. Die van de + en - voedingsspanning is niet zo van belang.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Het dikste is 1,5mm wat ik hier heb. Ik dacht dat dat ruim genoeg was. Niet dus, tenminste als ik het goed wil doen :). Ik kan die wel eens twisten en dus 2keer gebruiken als 1 kabel.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Zolang ie maar geen 30cm is is het geen probleem, liefst zelfs 15cm.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb die 2200 uF elcos trouwens nog op die andere print zitten, er ook afhalen eerst?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

jep, je hebt die zobel daar toch ook al opzitten ?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
je hebt die zobel daar toch ook al opzitten ?
:lol:

Het ruis is weer een fractie kleiner! Nou is het net ietsjes kleiner dan 2mV, zon 1,8-1,9mV :)
Zonder kortsluiting, dus met de ingang open, heb ik nog steeds dat rare signaal. Alleen zijn die pieken in de storing wel weg bij het kortsluiten.

Maar ik heb nu mijn apparatuur ook ff geaard, dat zou ook iets uit kunnen maken.

edit: O ik zie het al, dat rare signaal is storing. Als ik met mijn hand in de buurt kom dan wordt het zelfde patroon wat groter. Dus dat valt ook wel weg te werken! :D

En als je hier wat aan hebt dan moet je dit maar lezen:

Als ik mijn cdspeler aansluit, dan meet ik het ruis met dat rare signaal erbij op. Dus dat is dan nog niet helemaal weg. Wel een stuk kleiner dan wanneer ik er niks op aansluit.

Als ik een luidspreker aansluit en de cd speler (zonder af te spelen) aansluit, en stijf met mijn oor op de speaker zit dan hoor ik heeeel zachtjes nog wat ruisen.

Als ik niks aansluit op de ingang, dan hoor ik dat rare signaal, wel een stuk harder dan het andere signaal (klopt ook, amplitude is 1,5 keer zo groot ofzo).


Zulke mensen zoals Rudy zouden leraar moeten worden, en niet zoals sommige leraren die te beroert zijn om iets uit te leggen of er gewoon geen plezier in hebben ;). Wat doe je eigenlijk van werk dan Rudy? (Iets met electronica, dat snap ik :P)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mijn andere amp, de lm4700, doet het net zo goed! :D:D:D
Ook circa 2mV bij kortsluiting van de ingang.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Dan kunnen we stillaan overgaan naar het filter denk ik.

Heb je hier al een idee over, of heb je al iets opgebouwd, of moet je het geheel nog bekijken en ontwerpen, want dit vind ik niet egt ergens terug. :?:

Ja ik heb als werk electronica, wat gaat van ontwerpen naar printontwerpen tot proto opbouwen en soms zelfs kleinere series, maar meestal gewoon industrie gericht, dus uP, relais en deels analoge en digitale schakeling, zéér zelden iets met audio op het werk. Enkel thuis ben ik bezig met audio, wat eigenlijk op gebied van meten en verbeteren best een stap verder is dan standaard electronica schakelingen. De boosdoener hiervoor is het grote verschil in signaalniveau en de toch wel behoorlijke bandbreedte.

Oja, een open ingang geeft altijd ruis, daar moet je geen zorgen om maken, een voorversterker heeft een laagimpedante uitgang en je versterker ziet eigenlijk een kortsluiting naar het ingangssignaal toe.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Aha kijk eens aan. Jij zeker hopen dat je een mooi project over audio krijgt ;).

Ik heb andere topics gelezen, waar je het ook over filters had.
Ik zat te denken aan 2de/4de (ik weet niet welke ik beter kan gebruiken? 4de orde is steiler maar geeft meer faseverschuiving, dat weet ik iig :) ) orde linkwitz riley filters. En mij werd aangeraden om rond de 1500-1600 (dat is wel goed he?) Hz te filteren. Ik heb al een laag en hoogdoorlaat 2de orde LR gebouwt op een breadbordje. Deze deden het qua crossoverpunt goed, alleen had ik nog erg veel last van ruis. Maar hopelijk is een groot deel weg nu. Bij het hoogdoorlaatfilter had ik veel meer last van ruis. Maar kan best zijn dat het nu een stuk anders ligt.

Ik moet binnenkort ook aan de gang gaan met de kast. Dan kan ik dat disfraction loss (zo zeg ik het goed?) ook in het filter opnemen.
En een clipp indicatie/beveiliging lijkt me ook wel wat, wat jij voorstelde in het andere topic.
Ook lijkt het me verstandig om bij de tweeter een banddoorlaatfilter te bouwnen, tegen exreem hoog frequente ruis/storing.

Maar als eerste kan ik vanavond/vanmiddag het voedinkje eens goed gaan meten. Ik zal de resultaten hier posten dan.

ps. Ik heb dus de Peerless hds 182pp en de Seas Noferro 550, als het je ontgaan was.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Persoonlijk zou ik voor de 4de order gaan omdat je nogal laag crossed, maar dit moet omwille van je midbas heb ik verstaan ( of gelezen ).

Bij 2de order ga je je tweeter te hard belasten vrees ik.
Wat denk Jeroen hierover ? , zou het gaan 2de order op 1600Hz.

ivm die banddoorlaatfilter, die staat steeds aan de ingang van je filter, niet bij een specifiek deel ervan.

Best is dat je voor jezelf en voor mij een blokschema maakt met alle deelfilters/schakelingen in van je filter, zodanig dat je blok per blok kan invullen en verder redeneren.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Het is trouwens wel een flinke tweeter. Fres bij 550 Hz als ik het goed heb.

Ik zal een blokschema maken als ik thuis ben.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tweede orde elektrisch gaat best, kom je akoestisch uit op 4de orde. 2de orde akoestisch is niet aan te raden, dat betekent bijna geen filter! Dan zou je toch op 4000 Hz of hoger moeten gaan zitten, elektrisch eerste orde en dan kom je in het overgangsgebied akoestisch waarschijnlijk op ongeveer 2de orde uit met overnamepunt ergens tussen 2000 en 3000 Hz.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kom je acoustisch op 4de orde uit, omdat het actief gefilterd is? Of...?
Wat zou jij doen dan? 2de of 4de orde (electrisch)?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”