Optimo van Tony Gee

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Kaz

Bericht door Kaz »

Marc,

Ziet er goed uit! Ik zie dat je toch maar de extra schotjes in de bocht hebt geplaatst?

En zoals Tony al zegt: pas als je beide speakers helemaal af hebt en na een tijdje rustig inspelen zul je pas weten hoe ze het echt doen. Maar ik snap je ongeduld :wink:

Hoe ga je de afwerking doen? M.n. ook de binnenkant van de TL. Als de kast eenmaal geheel afgebouwd is, kun je daar niet zo goed meer bij ben ik bang.

Succes verder met kast no.2!

Michel
De Timmerman

Bericht door De Timmerman »

Hoi Michel,

Ik ben aan het leren geduldig te worden. Over het "inspeelfenomeen" heb ik hier vaker gelezen, maar als van-huis-uit-geen-techneut vind ik dit nog een lastig te begrijpen fenomeen, zeker als het gaat om componenten zonder mechaniek zoals condensatoren. Even geduld hebben dus.

Wat bedoel je met afwerken aan de binnenkant? De box zit stampvol met Hawaphon. Met de demping ga ik experimenteren. Op advies van Tony Gee overigens pas over een paar weken. Lastig is dat ik één zijpanel met tijdelijk vier schroeven heb vastgezet en dat deze niet lekker sluit. Daar wordt-ie ook niet beter van. Ik zal er toch nog iets meer schroeven in moeten jassen.

De schotjes heb ik er idd. ook ingezet. Hierop werd ik eigenlijk geattendeerd door jouw tekening. Of het een verbetering is zullen we nooit weten denk ik...... theoretisch hoort het zo heb ik op diverse sites en in het boek van Dickason meen ik, gelezen.

Hoe ver ben jij met je project? Je draadje is nog een beetje kort! :)

Groeten,

Marc
Kaz

Bericht door Kaz »

De Timmerman schreef:
....Wat bedoel je met afwerken aan de binnenkant? De box zit stampvol met Hawaphon......

Hoe ver ben jij met je project? Je draadje is nog een beetje kort! :)

Groeten,

Marc
Ik bedoel het laatste deel van de TL dat in het zicht zit (de 'uitgang' zeg maar). Ga je dit verven/spuiten?

Ik ben nog niet heel ver met mijne. Erg druk met werk en andere dingen. Het houtpakket is vorige week wel gezaagd door de houtboer. Die heeft prima werk geleverd. En ik heb alle panelen voor 1 kast min of meer klaar. Heb nu ook een bovenfrees. Moet nog inslagmoeren en wat ander klein spul kopen en vanaf morgen heb ik ook weer wat meer tijd. Dan zal mijn draadje ook snel weer wat groeien! Ik verwacht echter niet voor half juli iets spelend te hebben.....
De Timmerman

Ah! bedoel je dat. De laatste 10 cm. zit geen Hawaphon. Dit spuit ik mee (het wordt sowieso een donkere kleur). Ik heb een keer nagedacht over iets met speakerdoek, maar dit gaat het toch niet worden denk ik.

Heb jij goede ideeën?

Marc
Kaz

Bericht door Kaz »

De Timmerman schreef:
Ah! bedoel je dat. De laatste 10 cm. zit geen Hawaphon. Dit spuit ik mee (het wordt sowieso een donkere kleur). Ik heb een keer nagedacht over iets met speakerdoek, maar dit gaat het toch niet worden denk ik.

Heb jij goede ideeën?

Marc
Ja, dat bedoel ik. Ik ben ook van plan het mee te (laten) spuiten. Heb ook nagedacht over speakerdoek of een grill, maar denk ook dat dit hem niet gaat worden omdat dit waarschijnlijk effect heeft op de werking van de TL. Bovendien betwijfel ik of het uiterlijk er beter van wordt. Als je het binnenwerk netjes meespuit heb je denk ik uiteindelijk de esthetisch mooiste oplossing. Het enige dat ik nog overweeg is het laatste stukje aan de binnenkant met bv. 6mm MDF te bekleden om de overgang naar de Hawaphon 'flush' te maken.

Michel
De Timmerman

Na m'n vakantie heb ik nr. 2 afgemaakt. Ze staan nu op zolder om in te spelen. Geduld loont; ik ben er nu erg tevreden over, al had ik van het laag iets meer verwacht (met de ultimo in gedachten). Het laag klinkt wel erg strak en goed gedefinieerd. Bepaalde basloopjes van diverse muziekstukken had ik nog nooit goed gehoord, net zo als bepaalde achtergrondgeluiden in het middengebied.

Ik moet nog wat experimenteren met het filter. Bij sommige muziekstukken vind ik het hoog wat schel, maar bij de meeste muziekstukken is het prima. Ik zou graag een keuzeschakelaar op mijn (externe) filters maken waardoor ik tussen verschillende weerstanden kan kiezen over de tweeter. Wat voor schakelaars zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Groeten,

Marc
Kaz

Bericht door Kaz »

De Timmerman schreef:
Na m'n vakantie heb ik nr. 2 afgemaakt. Ze staan nu op zolder om in te spelen. Geduld loont; ik ben er nu erg tevreden over, al had ik van het laag iets meer verwacht (met de ultimo in gedachten). Het laag klinkt wel erg strak en goed gedefinieerd. Bepaalde basloopjes van diverse muziekstukken had ik nog nooit goed gehoord, net zo als bepaalde achtergrondgeluiden in het middengebied.

Ik moet nog wat experimenteren met het filter. Bij sommige muziekstukken vind ik het hoog wat schel, maar bij de meeste muziekstukken is het prima. Ik zou graag een keuzeschakelaar op mijn (externe) filters maken waardoor ik tussen verschillende weerstanden kan kiezen over de tweeter. Wat voor schakelaars zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Groeten,

Marc
Wat betreft de bas: same here. Hij gaat diep genoeg op zich (de 40Hz haalt hij wel volgens metingen in de huiskamer), maar ik ben blij dat ik mijn sub en Velodyne SMS heb voor de echte diepte.

Met het hoog ervaar ik hetzelfde als jij. Bij sommige muziek is het hoog wat schel. Scherpe 'f' en 's' met name. Dit kan ook inspelen zijn, maar inmiddels speelt een van de Optimo's al een week of drie elke dag en dat lijkt me wel redelijk als inspeelperiode. Het kan ook een opname issue zijn omdat het lang niet bij elke opname naar voren komt, maar in ieder is het iets wat aanpassing behoeft.

Ik ga er even een regelbare weerstand inzetten (op de plaats van R3) om te kunnen finetunen. Deze heb ik nog van mijn HATT's. Een kijken wat dat brengt.
Laatst gewijzigd door Kaz op ma 30 jul 2007, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
squall

Bericht door squall »

zelf heb ik ook een optimo en herken het probleem van de scherpte. Dit had vooral met mij opstelling van mijn speakers te maken. Ik had ze eerst tegen mijn smalle wand gezet, nu staan ze tegen mijn lange wand en is het echt een stuk beter, geen last meer van scherpte. Ja heel soms bij een heel enkele opname is hij wat hard en schel.
Als je ze meer naar de wand zet komt er wel wat meer laag in de sound, maar dit gaat wel ten koste van de ruimtelijkheid en 'speelsheid' van het geluid. Zelf heb ik nog nooit een ultimo gehoord, maar hoe is die invergelijking met de optimo?
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het hoog is ook een kwestie van smaak, iedereen is natuurlijk vrij om met de waarden van R1 en R3 te spelen. :)
In de praktijk is het (helaas) ook nog steeds zo dat er veel slechte opnames worden gemaakt, met name in het populaire genre - dan wordt vaak het hoog en het laag opgepept zodat het op mini-setjes lekker klinkt. :wink:
squall

Bericht door squall »

Wat is ongeveer het effect van de R1?
de R3 is, neem ik aan, het redement van de tweeter aanpassen
Kaz

Bericht door Kaz »

Geenius schreef:
Het hoog is ook een kwestie van smaak, iedereen is natuurlijk vrij om met de waarden van R1 en R3 te spelen. :)
In de praktijk is het (helaas) ook nog steeds zo dat er veel slechte opnames worden gemaakt, met name in het populaire genre - dan wordt vaak het hoog en het laag opgepept zodat het op mini-setjes lekker klinkt. :wink:
Hoog is zeker een kwestie van smaak, en een beetje proberen kan nooit kwaad. In boxsim kun je ook redelijk snel zien wat het theoretische effect van aanpassingen is. Erg handig.

Jou opmerking wat betreft de opnames deel ik, dit zou een goede reden kunnen zijn dat het issue alleen bij bepaalde opnames speelt.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

squall schreef:
R1 past ook het rendement van de tweeter aan, maar verandert ook enigzins de Q van laag-doorlaat van de woofer.
squall

Bericht door squall »

Geenius schreef:
squall schreef:
R1 past ook het rendement van de tweeter aan, maar verandert ook enigzins de Q van laag-doorlaat van de woofer.
In welke zin veranderd de Q? en welke gevolgend heeft dat ongeveer op let laag (neem ik aan)?
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

squall schreef:
Geenius schreef:
squall schreef:
In welke zin veranderd de Q? en welke gevolgend heeft dat ongeveer op let laag (neem ik aan)?
Hoe groter R1 hoe minder de werking van de condensatoren C1a+b. Deze condensatoren staan parallel aan de woofer en werken dus als een laagdoorlaat filter, in combinatie met spoel L2. Verhoog je dus de weerstand R1 dan wordt de woofer minder steil afgekapt. Het heeft dus gevolgen voor het overnamegebied in het midden / hoog.
De Timmerman

Hé, er komt een leerzame discussie los!

Ik (en Kaz ook niet denk ik) heb geen R3 in mijn filter zitten, aangezien ik niet de ScanSpeak tweeter heb maar de goedkope Vifa uitvoering. Zou het zin hebben om toch "een R3" in het schema op te nemen (evt. uitschakelbaar)?

Maar nogmaals, het is zeker opnameafhankelijk, want een heleboel CD's klinken uitstekend. De verschillen begonnen bij mij heel erg op te vallen toen ik mijn interlinks ging upgraden. Op zolder waar de speakers staan in te spelen gebruik ik een NAD receiver met dolby digital en de optische kabel tussen DVD/CD en receiver. Deze heb ik vervangen door interlinks (op de analoge uitgang) met de zilveren coax kabel van Intertechnik. Het verschil met de optische kabel was enorm. Alsof je naar heel andere speakers zat te luisteren.

@Kaz: wat bedoel je met een regelbare weerstand? Ben je van plan een potmeter er tussen te zetten? Ik wilde eigenlijk een 2- of 3-polige schakelaar er tussen zetten met verschillende weerstanden er achter.

Edit: met deze laatste opm. bedoel ik dus niet alleen in de testfase, maar ook in het definitieve filter, zodat je naar behoefte altijd het filter iets kunt aanpassen. Gezien de bij-effecten die Tony al aangaf, moet de bandbredte niet al te groot zijn denk ik, maar dat moet ik nog ondervinden.
Kaz

Bericht door Kaz »

De Timmerman schreef:
Hé, er komt een leerzame discussie los!

Ik (en Kaz ook niet denk ik) heb geen R3 in mijn filter zitten, aangezien ik niet de ScanSpeak tweeter heb maar de goedkope Vifa uitvoering. Zou het zin hebben om toch "een R3" in het schema op te nemen (evt. uitschakelbaar)?

Maar nogmaals, het is zeker opnameafhankelijk, want een heleboel CD's klinken uitstekend. De verschillen begonnen bij mij heel erg op te vallen toen ik mijn interlinks ging upgraden. Op zolder waar de speakers staan in te spelen gebruik ik een NAD receiver met dolby digital en de optische kabel tussen DVD/CD en receiver. Deze heb ik vervangen door interlinks (op de analoge uitgang) met de zilveren coax kabel van Intertechnik. Het verschil met de optische kabel was enorm. Alsof je naar heel andere speakers zat te luisteren.

@Kaz: wat bedoel je met een regelbare weerstand? Ben je van plan een potmeter er tussen te zetten? Ik wilde eigenlijk een 2- of 3-polige schakelaar er tussen zetten met verschillende weerstanden er achter.

Edit: met deze laatste opm. bedoel ik dus niet alleen in de testfase, maar ook in het definitieve filter, zodat je naar behoefte altijd het filter iets kunt aanpassen. Gezien de bij-effecten die Tony al aangaf, moet de bandbredte niet al te groot zijn denk ik, maar dat moet ik nog ondervinden.
Nee, ik heb ook geen R3 in mijn filter zitten op het moment. Die regelbare weerstand is inderdaad een soort potmeter, maar dan wat groter. Volgens mij is het een volumeregelaar (Intertechnik), ik heb ze ooit bij S&C Roterdam gekocht om het hoog van mijn HATT te kunnen regelen.

Een 2- of 3-polige schakelaar met weerstanden is ook wel een goed idee.

Als je op de plaats van R3 weerstanden gaat plaatsen, dan heeft dat volgens mij alleen effect op het rendement van je tweeter, zonder neveneffecten zoals R1 en R2 hebben. In feite is het een soort kortsluiter, hoe lager de weerstand, hoe meer je het rendement aantast.

En inderdaad, veel opnames klinken uitstekend met de Optimo. Zoals Tony ook al aangeeft op zijn site: goede opnames klinken goed en slechte pik je er ook zo uit. Het is dus ook geen kritiek.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Als er geen R3 in zit en het klinkt wat scherp dan zou je daar een relatief grote weerstand kunnen plaatsen, ergens tussen de 22 / 33 / 47 ohm. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je de Q van de hoogdoorlaat van de tweeter niet verhoogt, eerder iets verlaagt. Hierdoor zal de tweeter ook een tikje rustiger worden. Als je alleen R1 verhoogt dan demp je weliswaar de tweeter maar verhoogt ook de Q iets waardoor de tweeter bij het overnamepunt (overdreven gezegd) gaat opslingeren.

Een andere manier om de boel rustiger te krijgen zonder op detail in te leveren, is over alle condensatoren een MKP1837 te plaatsen.
weidok

Bericht door weidok »

De Timmerman schreef:
@SoundExcel: de aanpassingen in het filter vallen mee. Deze wijsheid heb ik niet van mijzelf. Tony Gee gaf aan dat er één weerstand achterwege gelaten kan worden en een andere weerstand aangepast moet worden naar eigen smaak.

Vanavond ga ik een kast in elkaar lijmen.

Groeten,

Marc
He Marc heb jouw Optimo's even mogen beluisteren
afgelopen zaterdag.... dus daarom uit nieuwsgierigheid
dit draadje doorgelezen... je hebt ze dus dubbelwandig
gemaakt (meet/ reken fout :) ) daarom zijn ze zo zwaar
heb ze even in mijn handen gehad en schrok behoorlijk
van het gewicht... (zonder filter dat lag los naast de kast !!!)
Filter extern is wel zo gemakkelijk als je iets wilt / moet aanpassen

Mooi volwassen 2 weg systeem (zou ik mooi zo laten :) )
heb een paar keer een 3 weg TL de Sastratos van Ovni
beluisterd en daar doen ze niet veel voor onder hoor :)

Wat minder demping achter de woofer ??
Tunen met demping is een kwestie van smaak
en akoestiek....

Wellicht moet je de box een paar graden laten kantelen
(schoteltruc tijdens de luisterdag bracht wel verbetering)

Je hebt in een seriefilter zonder veel aanpassingen een andere tweeter
toegepast begrijp ik nu (na adviezen van de ontwerper)...

Op zich is dat behoorlijk geslaagd denk ik....
maar we hebben ze maar kort (ca. 40 min beluisterd!!)

Misschien kan Edo of Tony (als ze dat willen ) eens meten
om twijfels als die er bij jouw zijn weg te nemen :)

Succes met het fijn tunen en de afwerking...
De Timmerman

Hoi Weidok,

Het blijft me verbazen hoe anders de Optimo's klonken in het Friese landschap. Ik heb ze nog even kort beluisterd thuis en merkte dat ze hier anders klonken. Tijdens de luisterdag vond ik het midden wat "naar de achtergrond verdwijnen". Thuis is dit niet het geval.

Nu staan de kasten in de schuur om verder afgewerkt te worden; daarna gaan ze weer de woonkamer in.

Sietse gaf als hint er nog een middentoner bij te plaatsen. Dit is nogal een fundamentele wijziging van het ontwerp. Dit ga ik vooralsnog niet doen. Edo was van mening dat met deze opstelling nog verbetering mogelijk is door het filter aan te passen. Hierop ga ik mij in eerste instantie richten.

Het is inderdaad erg handig dat de filters los in een kastje zitten; dit maakt het experimenteren een stuk makkelijker. Onderwijl kunnen ze gewoon spelen in de woonkamer.

Door het experimenteren wil ik meer filter-ervaring opdoen. Dit zal wel enige tijd duren. Ik zal regelmatig de boeken erbij moeten halen of ervaringen op het forum moeten lezen, helemaal aangezien het een seriefilter is. Ook wil ik beginnen met zelf meten. Ik heb onlangs een meetmicrofoon gekregen.

Ik zal mijn ervaringen uiteraard op het forum zetten. Aangezien er thuis nog wat verbouwingsprojecten lopen, zal dit niet leiden tot een dagelijkse update.....

Groeten,

Marc

Edit: voordat ik de kasten definitief dicht had gemaakt had ik al met het dempingsmateriaal geëxperimenteerd. De mate van demping die ik nu heb vond ik het beste (verschillen waren overigens beperkt). Dit is overigens gebaseerd op de uiterst betrouwbare en wetenschappelijke wijze: met de oren.
sietse

Bericht door sietse »

Het blijft me verbazen hoe anders de Optimo's klonken in het Friese landschap. Ik heb ze nog even kort beluisterd thuis en merkte dat ze hier anders klonken. Tijdens de luisterdag vond ik het midden wat "naar de achtergrond verdwijnen". Thuis is dit niet het geval.
Het is verstandig om te blijven uitgaan van hoe het bij jou thuis klinkt. In andere ruimtes heb je meestal ook andere acoustische omstandigheden zoals we gemerkt hebben.
De Timmerman

We zijn weer iets verder. Eerste laag gegrond en geplamuurd. Uiteindelijke kleur wordt zijdeglans donkergrijs met een lichte bruintint erin (deze kleur zit ook op de muur in de woonkamer; de speakers worden 2 tinten donkerder).
Bijlagen
PICT0348.JPG
PICT0349.JPG
PICT0347.JPG
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

De Timmerman schreef:
(deze kleur zit ook op de muur in de woonkamer; de speakers worden 2 tinten donkerder).
Mooie kasten TM.

Ook ben ik erg benieuwd naar de kleur, tevens van je woonkamer.
De vrouw hier wil namelijk de huiskamer eens anders van kleur.
Tinten bruin vindt ze erg mooi.
De Timmerman

Het is de kleur rechtsonder. De kleur links vonden wij iets mooier, maar deze paste net niet bij de (pas nieuwe) gordijnen.

Edit: de speakers worden dus iets donkerder.
Bijlagen
PICT7367.jpg
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

De Timmerman schreef:
Het is de kleur rechtsonder. De kleur links vonden wij iets mooier, maar deze paste net niet bij de (pas nieuwe) gordijnen.

Edit: de speakers worden dus iets donkerder.
Zal zeker zeer mooi worden TM.
Ga je rollen of spuiten?
De Timmerman

Hondasnl schreef:
Ga je rollen of spuiten?

Weet ik nog niet. Ik denk eerst proberen te rollen. Ik zou over een spuitcabine kunnen beschikken op het werk van mijn broer, maar zie het niet zo zitten om met die kasten te zeulen (zijn nogal zwaar).

Als het rollen niet heel erg strak wordt, zal het wel spuiten worden.....
Gesloten