Phono amp, zo simpel als maar kan...

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
markje

Phono amp, zo simpel als maar kan...

Bericht door markje »

Luitjes, ik heb uit mijn dj tijdperk nog ongeveer 250 platen over. Echter, mijn huidige set heeft geen phono amp, ik heb ook niet de behoefte om een draaitafel in de kamer te zetten die ik amper gebruik. Dus wil het handeltje op cd bakken. Aangezien ik toch een zelfbouwer blijf kon ik er natuurlijk niet zomaar eentje kopen. Na een redelijk lange zoektocht en het zoeken naar tijd heb er 1 gebouwd. Een simpele, doch goede.

Hier het schema. Echt veel eenvoudiger kan het niet. Een handjevol opamps, een dubbele opamp, een symetrische voeding en klaar is Mark. Het enige wat ik nog moet doen (als ik schroefjes gevonden krijg) is de netentree vastzetten.

Hier het resultaat:

Dit is de amp zelf:
Afbeelding

78Dit is de voeding, +/-15V. Op advies van Ssassen vanmiddag een 7815 en 7915 erin gezet. Erachter zitten de diodes met parallel 15aan elke diode een c van 22nF:
Afbeelding

Beide kastjes zitten aan elkaar:
Afbeelding

Dit is de achterkant:
Afbeelding

Dit is de voorkant:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door markje op za 28 jul 2007, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Best leuk. al geprobeerd?
markje

Bericht door markje »

Ja, hij klinkt eigenlijk wel goed. Ik heb op diyaudio het hele draadje doorgespit en daar staan ook goede reacties. Het zijn alleen nogal wat pagina's.

Het enige waar je op moet letten is dat de gebruikte opamp de versterking kan leveren, dat kunnen ze niet allemaal. Ik heb een OPA2604 gebruikt (heb ik nog een zooi liggen) en die heeft meer dan genoeg bandbreedte.

Groeten Mark
nlmb

Bericht door nlmb »

Ziet er goed uit! Is de riaa passief of actief?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

nlmb schreef:
Is de riaa passief of actief?
Hoe zou jij het noemen als je passieve componenten gebruikt in de feedbackloop van een opamp??
(zoals in het schema te zien is...)
ik zou 't actief noemen en aangezien het in een keer gebeurt (RIAA kent twee kantelfrequenties namelijk) zou ik het ook nog enkelvoudig noemen..

Kees
markje

Bericht door markje »

Ja, en om die reden twijfelde ik heel erg of het wel zou werken, maar het werkt dus wel. Wel makkelijk, want met een paar tientjes ben je helemaal klaar. Het gros van de prijs waren de kastjes en de trafo.

Groeten Mark
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zou toch even een 7815/7915 inzetten in de voeding, alleen met de zeners heb je absoluut geen stabiele spanning, laat staan een rimpelvrije. Je gaat nu voor de rimpelonderdrukking van de schakeling uit van de PSRR van de opamp die door de opbouw ervan nauw verbonden is met de gain van de schakeling. Die is in jouw geval fors, dus daarmee koppel je ook alle rommel op je voeding veel sterker mee. Jammer, want voor een euro meer heb je twee regelaars en is de PSRR een dB of 60 beter dan zonder, lijkt me z'n geld en de moeite meer dan waard.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
markje

Bericht door markje »

Sander,

Ik vertrouw op je oordeel. Ik heb ze nog liggen, dus het kost me geen euro, elco's en multilayers heb ik ook nog liggen, dus als ik morgen of overmorgen niks te doen heb, ga ik hem aanpassen.

Groeten Mark
Gesloten