Dipole subWoofertje met Peerless SLS-315
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Jazeker, gelijk van jongs af aan laten "proeven" aan gereedschap. Makkelijk voor later....hoeft papa niet iedere keer te komen om een kroonsteentje of plugje in de muur te boren..haha
Maar goed, ben erg benieuwd wat het gaat doen Jeroen, ook omdat de afmetingen van de kast best klein is i.v.m. de versie van Linkwitz z'n dipool.(en andere versies die ik vind op internet).
Maar goed, ben erg benieuwd wat het gaat doen Jeroen, ook omdat de afmetingen van de kast best klein is i.v.m. de versie van Linkwitz z'n dipool.(en andere versies die ik vind op internet).
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Kast zit voor nu in elkaar en er kan getest gaan worden.
Voorlopig even zo onafgewerkt neerzetten en kijken wat het doet.
Als het werkt en bevalt gaan we eens kijken naar de afwerking. Waarschijnlijk twee houtsoorten (fineer) gebruiken. Links en rechts soort 1, in het midden soort 2. Binnenkant wordt zwart gespoten.
Voorlopig even zo onafgewerkt neerzetten en kijken wat het doet.
Als het werkt en bevalt gaan we eens kijken naar de afwerking. Waarschijnlijk twee houtsoorten (fineer) gebruiken. Links en rechts soort 1, in het midden soort 2. Binnenkant wordt zwart gespoten.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Ik wou eerst alles geheel recht maken. Maar doordat het drie delen zijn blijf je kleine oneffenheden snel zien. Leuke regel die ik vaak gebruik is om in zo'n geval de afwijking juist groter te maken. Daardoor vallen die kleine niet meer op. Oftwel het middenstuk is 1cm kleiner gemaakt dan de linker en rechterkant. En de klank....tsja, vrouw aan het werk, baby huilt en dochter twee wil met papa filpje kijken, dus moet nog testen. Even kijken of het nog lukt om te testen vandaag, maar dnek het niet. Zo nog wel even kabeltjes solderen en misschien vanavond eens proberen. (kan eigenlijk niet wachten)....Maar tsja, heb deze week maar 1 dag vrij dus ook even wat aandacht aan familie.... 
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Toen had ik m'n kabeltjes nog niet in elkaar gezet...
Maar vanavond dus gedaan en de boel aangesloten. Tsja, eerste indruk is nog niet helemaal wat ik verwacht had. Voor muziek best aardig en kan best wat worden met nog wat plaating/instellingen her en der, maar net een paar films opgezet en daar mis ik nog wel wat "explosies" om het maar zo te zeggen. Nu staan de woofers ook nog maar net te spelen dus wie weet wat het na een weekje draaien doet. Denk dat het wel beter zal worden in de loop van deze week.
We shell see....
Maar vanavond dus gedaan en de boel aangesloten. Tsja, eerste indruk is nog niet helemaal wat ik verwacht had. Voor muziek best aardig en kan best wat worden met nog wat plaating/instellingen her en der, maar net een paar films opgezet en daar mis ik nog wel wat "explosies" om het maar zo te zeggen. Nu staan de woofers ook nog maar net te spelen dus wie weet wat het na een weekje draaien doet. Denk dat het wel beter zal worden in de loop van deze week.
We shell see....
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Hypex DS4.0 amp (even te leen van Carlo), rond de 90 Hz ingesteld.
Diverse instellingen uitgetest met deze verstereker.
Daarnaast nog wat testen gedaan met m'n Yamaha. Die heeft ook veel instellingen en daar de x-over op 80 gehouden met rond de 25 Hz wat geboost.
Ohja, nog geen passieve componenten tot nu toe erbij gezet of gemeten.
(van de week 's avonds eens doen)
Diverse instellingen uitgetest met deze verstereker.
Daarnaast nog wat testen gedaan met m'n Yamaha. Die heeft ook veel instellingen en daar de x-over op 80 gehouden met rond de 25 Hz wat geboost.
Ohja, nog geen passieve componenten tot nu toe erbij gezet of gemeten.
(van de week 's avonds eens doen)
Zet de crossover anders nog eens wat lager. Ook helpt een 2de orde LR, die geeft in de doorlaatband richting het crossoverpunt een helling die redelijk de 6dB/oct akoestische kortsluiting opheft.
Verwacht trouwens geen wonderen wat sublaag betreft beneden 40Hz, daarvoor moet je geen dipoolsub bouwen. Wat verder nog helpt, zet de sub met zijn zijkant tegen de wand, krijg je weer 6 dB boost. Ook heb je een tweede exemplaar nodig, een enkele dipoolsub maakt gewoon te weinig druk.
Verwacht trouwens geen wonderen wat sublaag betreft beneden 40Hz, daarvoor moet je geen dipoolsub bouwen. Wat verder nog helpt, zet de sub met zijn zijkant tegen de wand, krijg je weer 6 dB boost. Ook heb je een tweede exemplaar nodig, een enkele dipoolsub maakt gewoon te weinig druk.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Thanks, zullen we eens proberen.
Subje heeft trouwens vannacht lekker door staan rommelen en vanmorgen even voor werk nog snel wat zitten luisteren (met koffie) en wordt al wat beter qua muzikaliteit. Wat vooral opviel was dat het laag overal aanwezig is en totaal geen boomerig karakter heeft wat ik nogal eens hoor bij gesloten/BR kasten.
Subje heeft trouwens vannacht lekker door staan rommelen en vanmorgen even voor werk nog snel wat zitten luisteren (met koffie) en wordt al wat beter qua muzikaliteit. Wat vooral opviel was dat het laag overal aanwezig is en totaal geen boomerig karakter heeft wat ik nogal eens hoor bij gesloten/BR kasten.
Wat inderdaad ontzettend fijn is, dat als je het eenmaal goed hebt ingeregeld ook qua plaatsing, dat je bijna overal in de kamer een goed klinkend laag hebt. Vroeger kon ik de bas alleen redelijk goed krijgen op de luisterplek, maar achter de computer was het vervolgens een ramp. Nu klinkt het overal lekker, zelfs in de keuken en op de WC
.
N.B. een W-frame klinkt pas echt goed als je een notch op de juiste plek legt, zoals Linkwitz aangeeft. Als je die resonantie in de boventonen kwijt bent krijg je een veel voller klinkend basgeluid.
N.B. een W-frame klinkt pas echt goed als je een notch op de juiste plek legt, zoals Linkwitz aangeeft. Als je die resonantie in de boventonen kwijt bent krijg je een veel voller klinkend basgeluid.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Onderdelen voor notch heb ik al liggen....ga vanavond als ik thuis ben eens wat knutselen. Kijken of we ook nog wat kunnen meten.
Wat plaatsing heb je gelijk en viel mij ook het meeste op. Achter computer op de salontafel geen bas, keuken te veel, en op de WC werd je af en toe gek....
Nu geen problemen daar meer mee, eigenlijk overal wel aanwezig (heb al wat rondjes door het huis gelopen....
)
Wat plaatsing heb je gelijk en viel mij ook het meeste op. Achter computer op de salontafel geen bas, keuken te veel, en op de WC werd je af en toe gek....
Nu geen problemen daar meer mee, eigenlijk overal wel aanwezig (heb al wat rondjes door het huis gelopen....
En zo issie ook nog eens goed voor de conditie.Edo schreef:(heb al wat rondjes door het huis gelopen....)
Even een andere vraag:
Maakt het nu heel erg eel uit welke woofers je gebruikt? Aan welke specs moet zo'n woofer een beetje voldoen wil ie geschikt zijn voor een dipool. Ik wordt nu toch wel een beetje nieuwsgierig eigenlijk.
Edit: Ai, zojuist een heel topic erover gevonden. Mijn excuses.
Groeten,
Mischa
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Vanavond uitgetest...en klinkt inderdaad stuk beter. Ook nog wat aan de plaatsing van de sub gedaan en ook dat (met het wederom tijd te hebben laten spelen) maakt het al een stuk aangenamer.jeroen_d schreef:N.B. een W-frame klinkt pas echt goed als je een notch op de juiste plek legt, zoals Linkwitz aangeeft. Als je die resonantie in de boventonen kwijt bent krijg je een veel voller klinkend basgeluid.