ik vroeg mij het volgende af:
om frontspeakers van wat laag te ontlasten zou je een 6db filtertje kunnen maken op bv 80 hz dmv een 500Uf condensator in serie. De duurdere typen worden al snel onbetaalbaar dan, die goedkope groene dingen, verpesten die de rest van je geluid niet dan?
passieve highpass
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
lastig om t zo op afstand te zeggen, maar bij deze frequenties zit je zeer waarschijnlijk in de buurt van (een van) de resonatie frequentie van je speaker, waardoor de condensator niet werkt zoals die zou moeten omdat de impedantie niet constant is...
Verder zou ik in dit geval het filter van de speaker aanpassen om de condensator alleen voor de laag unit te zetten, dat je niets toevoegd aan t signaalpad naat de tweeter, en niet een codensator voor t hele filter plaatsen.
wat betreft het type condensator: voor de kwaliteit kan het goed uitpakken om een kleine dure parallel aan de gladde elco te zetten
andere optie, die alleen toe te passen is als je gescheiden voorversterker en eindversterker hebt (of een pre-out en power-in hebt op een geïntegreerde): een passief filter tussen voor en eind versterker (en een ongefilterd signaal naar je sub natuurlijk)
Verder zou ik in dit geval het filter van de speaker aanpassen om de condensator alleen voor de laag unit te zetten, dat je niets toevoegd aan t signaalpad naat de tweeter, en niet een codensator voor t hele filter plaatsen.
wat betreft het type condensator: voor de kwaliteit kan het goed uitpakken om een kleine dure parallel aan de gladde elco te zetten
andere optie, die alleen toe te passen is als je gescheiden voorversterker en eindversterker hebt (of een pre-out en power-in hebt op een geïntegreerde): een passief filter tussen voor en eind versterker (en een ongefilterd signaal naar je sub natuurlijk)
ik gebruik de onderdelen van een goedkoop subwoofer filtertje (120Hz, 12db/octaaf)) omgekeerd als hp filter op min midwoofertje. De elco is daarvan een uitermate goedkoop exemplaar (hele filtertje kost 7,95). Als ik hem overbrug is het geluid minder goed/open/strak dan wanneer ik hem weer inschakel. Een hp filtertje ontlast hem gewoon lekker en daardoor gaat hij gewoon veel rustiger klinken. Dure onderdelen zijn dus niet altijd nodig. Inderdaad wel zorgen dat je hem pas in het signaalpad zet op het einde zodat hij alleen op de mid staat.
Mocht je een duur exemplaar parallel willen zetten dan advisseert meneer mundorf om in elk geval 1/3 van de totale capaciteit te pakken daarvoor.
Mocht je een duur exemplaar parallel willen zetten dan advisseert meneer mundorf om in elk geval 1/3 van de totale capaciteit te pakken daarvoor.
