Door de bomen.....

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Door de bomen.....

Bericht door MxTheo »

Hallo audio techneuten.

Al een poosje dit interessante forum gevolgd om uiteindelijk ook maar eens een berichtje te plaatsen.
Ik sta met bewondering te kijken wat er aan kunststukjes van luidsprekerboxen en versterkers wordt gebouwd.
Zelf ook al een aantal versterkers, luidsprekers ed. gebouwd. Maar zoals zovelen begint het na een poosje toch weer te kriebelen om weer eens wat nieuws in elkaar te flansen.
Ik loop al een tijd met het idee om een buizenversterker te bouwen, maar je ziet door de bomen het bos niet meer zoveel verschillende ontwerpen er bestaan. SE. PP. wel of geen feedback, ringkern, EI-kern of bandkern, om nog maar te zwijgen over de verschillende buizen.
En dan is er nog de vraag wat klinkt er nu het beste op je eigen luidsprekers.
Ik zal het boek van Menno van der Veen maar eens aanschaffen misschien wordt het dan wat duidelijker.

Groet Theo
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Door de bomen.....

Bericht door audiomanics »

MxTheo schreef:
Ik zal het boek van Menno van der Veen maar eens aanschaffen misschien wordt het dan wat duidelijker.

Groet Theo
Hoe meer je weet hoe meer je niet weet.. Onwetenden zijn niet geteistert door enige kennis... etc.

Succes met studeren..

Weet je wat een leuk ontwerp is van van der Veen? dat geval waar je met dezelfde onderdelen zo'n 80 verschillende versterkers kan maken door alleen een aantal draadjes anders aan te sluiten.. Dat geeft je inzicht voor niet al te veel geld. En dan kun je toch uiteindelijk een hele goede versterker bouwen op basis van je eigen bevindingen..

Kees
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

sluit me aan bij audiomanics! Er bestaan inderdaad heel veel typen buizenversterker en als je echt wil doorgronden wat de pro's en con's van de verschillende ontwerpen zijn is dit een mogelijkheid. Als je dan een keuze hebt gemaakt van ontwerp, wordt alsnog 90% van de kwaliteit bepaalt door de onderdelen , met name de Uitgangstrafo's en het type buis, en nog veel meer onderdelen tot het gebruikte draad en typen condensatoren aan toe!
Kortom....veel kennis en ervaring opdoen door er eerst een paar te bouwen!
succes, Groet, Simon
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

Het boek 'high-end buizenversterkers 2' is binnen.
Heel nieuwsgierig direct even doorgebladerd.
Tjonge wat een berekeningen en formules laat die man erop los.
Gelukkig is het niet alleen theorie maar worden er ook veel praktische zaken behandeld, interessant boek.
Ik denk dat ik mij niet hoef te vervelen de komende winter :lol:

Groet Theo
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Die Git-80 trafo's zijn heel niet slecht, en ook betaalbaar.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
Die Git-80 trafo's zijn heel niet slecht, en ook betaalbaar.
Heb je er ervaring mee, Sander?
Ik heb wel eens overwogen zo'n kitje aan te achaffen voor het betere experimenteer werk... is er nog niet van gekomen... zo druk met van alles.. Desalniettemin kan ik het, op voorhand, iedere (beginnende) versterkerbouwer aanraden.. is dat terecht??

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ik heb ze gebruikt voor een setje no-nonsense buizenbakkies voor een vriend, en ze bevallen erg goed.
Meettechnisch kan het beter, maar qua geluidsbeleving blijft er weinig van die bezwaren over.

Kortom: aanbevolen, zeker voor dat geld!
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

Ze zijn zeker niet duur in vergelijking met ringkern en trafo's van AE.
Het nadeel van die trafo's is mischien dat het frekwentiebereik wat beperkter is?

Groet Theo
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Re: Door de bomen.....

Bericht door telefunken »

MxTheo schreef:
Hallo audio techneuten.

Al een poosje dit interessante forum gevolgd om uiteindelijk ook maar eens een berichtje te plaatsen.
Ik sta met bewondering te kijken wat er aan kunststukjes van luidsprekerboxen en versterkers wordt gebouwd.
Zelf ook al een aantal versterkers, luidsprekers ed. gebouwd. Maar zoals zovelen begint het na een poosje toch weer te kriebelen om weer eens wat nieuws in elkaar te flansen.
Ik loop al een tijd met het idee om een buizenversterker te bouwen, maar je ziet door de bomen het bos niet meer zoveel verschillende ontwerpen er bestaan. SE. PP. wel of geen feedback, ringkern, EI-kern of bandkern, om nog maar te zwijgen over de verschillende buizen.
En dan is er nog de vraag wat klinkt er nu het beste op je eigen luidsprekers.
Ik zal het boek van Menno van der Veen maar eens aanschaffen misschien wordt het dan wat duidelijker.

Groet Theo
op marktplaats kom je regelmatig een bocamma of lafayette 224b tegen dit is een leuk bakje om te expirimenteren.
het is maar rond de 12watt,maar klink oh zo leuk voor niet veel geld.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Met die Bocama/Lafayette trafootjes heb ik al eens experimentele versterkers gebouwd met de 6BX7 dubbeltriode in PP en met 2A3 trioden in PP.
Dat gaat meer dan goed, kan ik je vertellen.

Jammer alleen dat die Lafa's tegenwoordig voor weinig minder dan 150 eu over de toonbank gaan, ik heb destijds wel exemplaren voor 50 gulden gekocht, en recentelijk een set uitgangetjes voor 35 euro.
Goed speuren op marktplaats dus.

En wie in die vermogenscategorie iets echt moois wil, zou eens moeten kijken naar een setje HF309 van Philips, of de losse uitgangen AD9058.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

met nog meer opsommingen van leuke versterkers komen we weer uit bij de titel van dit draadje...

Kees
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

De laatste dagen eens verdiept en veel gelezen over de Ucd versterkers.
Ik krijg de indruk dat deze versterkers zo'n beetje het beste zijn wat je als hobbyist kunt krijgen.
Als je een buizenversterker met bv eindbuizen KT88 vergelijkt met een Ucd dan zijn de prestaties van een Ucd velemalen beter, en dan bedoel ik betere kontrole in het laag vanwege de lage uitgangsimpedantie.
Ook is het kostenplaatje van een Ucd een stuk lager in vergelijking met een buizenversterker.
Tja, de keus om een goede versterker te bouwen is op deze manier niet zo moeilijk meer ook al heeft een buizenversterker natuurlijk wel zijn charme.
Ik denk er nu over om een versterker te bouwen met Ucd's in eindtrap en met een buizen voortrapje.
Wordt vervolgd....
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Klasse D voor het laag en buizen voor mid en hoog?

:D

Groet Roland
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Roland schreef:
Klasse D voor het laag en buizen voor mid en hoog?
Ik ben helemaal voor!!!

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Dat is precies wat ik nu ook in gebruik heb.
Tot nog toe 1 van de beste combinaties die ik gehad heb.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

En waarom dan niet mid en hoog ook ucd?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sietse schreef:
En waarom dan niet mid en hoog ook ucd?
Kan ook natuurlijk...
Maar ik heb dat al geprobeerd en nu staat er een buizenversterker voor de mid/hoog en een dikke mosfet (UCD700) voor het laag.
En dat is niet omdat ik deze versterkers toevallig had staan.. Vul de rest gerust zelf in...

Je hebt ze allebei mogen aanschouwen...
(de UcD is momenteel in reparatie bij Hypex dus is het even stil..maar dat is bijzaak..)

Ja, ik ben een zeikert als 't om muziek gaat.. :lol:

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

sietse schreef:
En waarom dan niet mid en hoog ook ucd?
Geprobeerd, viel toch wat tegen.

Nu is mijn Ucd400 een ST en nog niet gemodificeerd, dus we kunnen nog alle kanten op.

Maar een andere, als goed bekend staande halfgeleiderversterker op midden/hoog bracht uiteindelijk toch ook niet wat ik wilde, behalve meer power............
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nou, mijn vraag was niet negatief bedoeld, maar ik heb hier thuis es een ucd 400 beluisterd op m'n driepitters en heb toen mijn Denon verkozen boven de ucd. Vooral om het mid en hoog. Ik miste iets van dynamiek in dat gebied of zoiets. Te rechte weergave? Moeilijk uit te leggen wat je gevoel er van vind.

Het laag is prima ook bij een dergelijke lage impedantie. Misschien toch es even in Beetsterzwaag proberen met de Rambo's. Als we tijd hebben. ffe horen wat het met de bas doet. 5 minuten is meer dan genoeg. :wink:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:

Het laag is prima ook bij een dergelijke lage impedantie. Misschien toch es even in Beetsterzwaag proberen met de Rambo's. Als we tijd hebben. ffe horen wat het met de bas doet. 5 minuten is meer dan genoeg. :wink:
Je hebt 2 luisterstints ter beschikking...... kan ze ook achterelkaar
plannen.. heb je anderhalf uur om jouw zelfbouw creacties te demo"en
je zegt het maar....

Kan zijn dat iedereen na anderhalfuur is uitgekeken op jouw
grijsblond haar en wegvlucht :) :) :) :) :)
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

Roland schreef:
Klasse D voor het laag en buizen voor mid en hoog?
Ja dat is een oplossing.
Hmm dan moet ik de Rogers ook nog aanpassen voor Bi-Wiring :)
Maar is op zich wel een leuke uitdaging, ga ik het weekend eens over nadenken.

Groet Theo
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Bi-amping Theo.

En dan nog het liefste actief filteren.
Iedereen verklaarde me voor gek dat ik dat probeerde met Maggies, maar het is dan toch maar mooi gelukt.

Sub-bas uit vliezen, het kan *echt* wel. Maar je moet er *wel* wat voor over hebben......

:roll:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

weidok schreef:
sietse schreef:

Het laag is prima ook bij een dergelijke lage impedantie. Misschien toch es even in Beetsterzwaag proberen met de Rambo's. Als we tijd hebben. ffe horen wat het met de bas doet. 5 minuten is meer dan genoeg. :wink:
Je hebt 2 luisterstints ter beschikking...... kan ze ook achterelkaar
plannen.. heb je anderhalf uur om jouw zelfbouw creacties te demo"en
je zegt het maar....

Kan zijn dat iedereen na anderhalfuur is uitgekeken op jouw
grijsblond haar en wegvlucht :) :) :) :) :)
Nou, laat het schema maar zo als het is. Even een versterker omprikken is zo gebeurd en ik denk dat iedereen wel es het verschil wil horen.
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

Nou ik ben eruit.
Ik ga een Ucd 400 proberen die ik later voor het laag ga gebruiken en de huidige hybride versterker voor het mid-hoog.
Natuurlijk eerst de ucd full range proberen.
Ik denk om de Ucd 400ST aan te schaffen, als ik het zo lees is het verschil met de nieuwe HR versies minimaal.
Waarom is er trouwens geen 400AD te krijgen, deze heeft toch een betere op-amp.?
Of is de HR de opvolger van de AD?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Of is de HR de opvolger van de AD?
Inderdaad, de HR is de opvolger van de AD. Of vervanger, als je het zo wilt zien voorzien van diversen verbeteringen tov. de AD.

Co
Plaats reactie