Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke, doen we, massa van het signaal heb ik enkel naar de elcos. En ik heb hem getwist om de + van het signaal.

Kan bij muziek draaien geen mooi zuiver signaal meer herkennen op de scope.

edit: Aha met een cd speler zit ik nu op 15mV!
(heb ik dan ZON slechte geluidskaart? :|) Hehe hij was niet duur iig... Jammer dat ik het nu niet kan beluisteren!

De uitgang van mijn dvd speler van mijn pc geeft ook zon 15mV ruis.

Ik heb de geluidskaart nog een keer gemeten. Wat een waardeloos ding zeg!
Nog steeds 1 Volt ruis! :|
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Toevallig ook geen uitgang van een voorversterker uit een geintegreerde versterker ofzo, of een regelbare koptelefoon aansluiting op je cdspeler ofzo, zodat er toch een manier is om ernaar te luisteren.

Of je zou nog een logaritmische potmeter moeten bij de hand hebben van 10k a 22k ofzo. Dan is die wel bruikbaar.

15mV is egt wel best te veel hoor, probeer het signaal is rechstreeks aan je ingang van je versterker ( zowel signaal als massa ), inclusief de massa daar ook, als dit effektief beter is dan zitten we met een probleem als we het tweede kanaal aansluiten.

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op di 05 apr 2005, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Toevallig ook geen uitgang van een voorversterker uit een geintegreerde versterker ofzo, of een regelbare koptelefoon aansluiting op je cdspeler ofzo, zodat er toch een manier is om ernaar te luisteren.

Of je zou nog een logaritmische potmeter moeten bij de hand hebben van 10k a 22k ofzo. Dan is die wel bruikbaar.

Groetjes
Rudy
Die van mij dvd speler zou ik kunnen gebruiken, maar ik krijg er niks uit :S FF kijken hoe dat werkt.
Ah ik weet het al, ik heb hem intern niet aangesloten :roll:

Is een logaritmische potmeter van 100k goed?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
15mV is egt wel best te veel hoor, probeer het signaal is rechstreeks aan je ingang van je versterker ( zowel signaal als massa ), inclusief de massa daar ook, als dit effektief beter is dan zitten we met een probleem als we het tweede kanaal aansluiten.

Groetjes
Rudy
Dan issie nog 10-15mV (op de ingang van de amp he).

Ik zie het al, er straalt weer iets op in...

Aha, als ik de kast van mijn cd speler verbind met de afscherming van de versterker daalt het ruis aanzienlijk, tot zo'n 6-8 mV.
Maar merk op dat ik de afscherming van de versterker heb geaard bij de elcos!
Ik weet niet of dit problemen gaat opleveren?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Probeer dit eerst eens, dan weten we in ieder geval of de eindtrap op zich wel werkt. En of er een degelijke massaverbinding is. Zet je scope steeds met je massa in het sterpunt.

Afbeelding

Maar zo kan ie wel niet blijven uiteindelijk.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Stupid me, ik had nog 1 draad van de luidspreker eraan hangen, lekkere antenne... FF opnieuw wat meten dan :oops:

Zelfde als je tekening, alleen zonder luidspreker, ingang kortgesloten, de kast en massa van de ingang verbonden met het sterpunt --> Ruis 4mV (op de uitgang :D)

Met de ingang aangesloten op de cd speler --> 6mV ruis op de uitgang (hij gaat goed volgensmij...)

Nu, met luidspreker: --> 6-8mV ruis op de uitgang van de versterker. (zelfs mijn soldeerbout voegt nog 2mV toe aan het ruis zie ik.... dus ik zag eerst 8-10mV)

Het gaat de goede kant op, nietwaar? :lol:
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 apr 2005, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Hoor je dan die 8mV niet, want ik denk van wel normaal gezien.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hoe bedoel je? Ik heb geen speakers aangesloten he


Euhm lol toch wel :P. Als ik met mijn oor op de box luister dan hoor ik door de tweeter een beetje ruis.
En ik heb hier een ontzettend irritante pc staan met een )#@ lawaaierige voeding... Dus ik moet er wel dichtbij luisteren...

Ah kijk, met wat betere afscherming aan 1 kant haal ik al circa 4mV! :D
Terwijl er nog 1 kant open is :D.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

als al dat redelijk gaat en niet te irriterend ruisd, dan moet je hetvolgende is proberen.

Afbeelding

En zeg dan ook je bevindingen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

En als ik dat al had? :P
Dat wat ik daarboven beschreef was precies dat schema...
Met alleen de kast erbij aangesloten
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

dan is dat ook inorde :D

al enige manier gehad om erheen te luisteren met muziek ?

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op di 05 apr 2005, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

:lol: :lol: :lol:

Trouwens, is het ruisniveau wat ik nu heb het ruis bij volle uitsturing he!?
Dus dan wordt het bij normaal gebruik nog minder? :lol:

Wat haal jij eigenlijk met je versterker? Dan geeft het me een beetje een id van wat goed is :).



Nee, eigenijk niet. Om nou meteen 1Volt in mijn amp te sturen ;) ... Ik kan die 100k log potmeter (goeie kwaliteit) miss proberen, ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk nu :D
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 apr 2005, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ja en neen,

Je hebt idd het fenomeen dat ruis volume afhankelijk is, maar dit is maar gedeeltelijk, je hebt ook een hoeveelheid ruis die steeds aanwezig is en word veroorzaakt door externe dingen.

De ruis die aanwezig is met kortgesloten ingang zal je altijd hebben. Die van de koppeling met je cdspeler komt is natuurlijk uiteindelijk afhankelijk van je volume.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ik haal uiteindelijk in men eindversterker zelf een signaal/ruis waarde die uiteindelijk hoger dan 100dB ligd, bij de laatste zelfs 122dB, maargoed, bij men eerste amp was dit ook maar 70dB.

En men momenteel in opbouw preamp heb ik ook maar een waarde van 80dB, maar die moet nog verbeterd worden met een definitieve layout tot hoop ik 110dB of meer.

De manier van verbeteren is niet zo moeilijk en vergt geen meerkost kwa komponenten, enkel moet je layout dan wel voorzien worden voor deze situatie. Maar eerst al je eindtrappen inorde krijgen zoals ze nu zijn, dan het filter provesoir inorde krijgen, zodanig dat het geheel werkt, daarna kunnen we naar een oplossing zoeken ( naja zoeken ) om die dingen te verbeteren. Eerst de boel principieel inorde krijgen.

Met de net hoorbare waarde zal je ook rond de 60 a 70dB hangen veronderstel ik.

Let wel op deze dingen verbeteren nog sterkt in geaarde situaties, mijn metingen zijn steeds geaard, ongeaard heb ik eigenlijk geen idee.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hehe kijk eens aan :)

Mijn kastje is een videorecorder kast met de voor en achterkant open, dan heb je een id van hoeveel ie geaard is.

Ik ga nu ff wat beluisteren met de 220k log potmeter :) Ik zie al wel dat het ruis sterk toenmeent bij hogere volume, maar die potmeter is ook niet goed.

Eerste indruk is al een stuk beter dan met die 1Volt ruis ;)

Klinkt al best wel zuiver :). Maar goed, die 3weg is ook niet het beste van het beste.
Het klinkt iig niet meer onaangenaam als eerst.

Goh, klassieke muziek klinkt echt een stuk zuiverder joh! Stuk beter dan hoe ik hem eerst had liggen hier

Met de peerless klinkt het een stuk minder! Maar tja er zit geen kast om en geen tweeter...

Aha, van zon audigy 2 is het signaalruis verhouding al 108 dB. Dan moet ik maar een keer uitbreiden als dit project goed lukt :) Maar aan jou zal het niet liggen 8)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Is dit wat voor de volgende stap, Rudy?

De ground van in is gescheiden van links en rechts.
Ik krijg zo alleen wel een aardlus als ik wat aansluit!...
De aansluiting van de massa van de ene elcos naar de andere elcos, die is vervelend... Is het wat om de massa bij die elcos te delen...?

http://www.expandctss.com/upload/index. ... a2juul.jpg
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

nee das niet toegelaten, hierdoor zal je enorm veel storingen krijgen. zal is zien of ik effe kan editten.

/edit
probeer dit eerst eens, als dat gaat kunnen we overgaan naar het filter.µ
Afscherming komt ook rechstreeks aan het centerpunt.
Afbeelding

Het is mogelijk om 2 gelijkrichtbruggen te gebruiken, maar das voor als dit werkt.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik zal het proberen.

/edit1
Ah kijk eens aan! Ik heb de kast weggehaalt en het spulletje onafgeschermt getest. De ruis is nu netzoveel als hoe ik hem (niet al te goed) afgeschermt had getest!
Dus het was wel zeer duidelijk mijn aarding die totaal fout was.

/edit2
Nu ga ik ervoor om 2 amps aan te sluiten.

/edit3
Ik heb beide amps aangesloten, zonder afscherming. Het ruis is nu 4mV toptop.

Rudy, Als ik 2 gelijkrichters wil gebruiken moet de massa naar beide afvlak elcos. Hierdoor krijg ik een aardlus. Weet je een betere manier?

En waarom zie ik men hier nergens ferriet gebruiken tegen storingen?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ziezo,

Afbeelding

Let op, dat punt is en moet een punt blijven.
Best is ooik dat je stillaan die 2200uF van je print afhaald en vervangt door die 100 a 220uF's

spk = speaker
amp = duhu :)
in = massa van het ingangssignaal

Op deze manier moet je theoretisch hetzelfde ruisniveau bekomen als met 1 amp, praktisch op 1 a 2 dB na ook.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dus WEL de elcos hetzelfde aardvlak geven?!
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

ivm ferriet,

Deze ruis is hoorbaar, dus het zit in het frequentiebereik van 20Hz tot 20Khz, als je daarin gaat filteren dan verlies je muziekale info, wat niet egt gewenst is.

Storing op je voeding is op zich niet zo een probleem, zeker niet bij chipamps.

Buiten een ingangsfilter ( bandbreedte beperking eigenlijk, geen filter ) is in audio geen enkele filter met spoelen gewenst, daar je zelden ergens een continue stroom hebt, en als deze niet continue is zal het filter elke vorm van dynamisch gedrag tegenwerken, net dat wat audio is.

Groetjes
Rudy.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

JuuL schreef:
Dus WEL de elcos hetzelfde aardvlak geven?!
Tuurlijk
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dan kan ik mijn print wel weggooien. Hij is zowiezo niet zo mooi, volgensmij was een sterpunt bij de uitgang iig beter geweest....

/bovenkant.JPG
De bovenkant

/onderkant.JPG
De onderkant...

Nieuwe print dan maar? (etsen)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Gebruik gewoon momenteel 1 zijde, dus 4 elco's, 1brug in totaal en laat de andere zijde voor wat ie is of desoldeer die handel effe. Normaal hebben die chipampy's niet zo veel nodig om te kunnen werken.

Als later alles okey is dan kan je alles gaan hertekenen en massaverbeteringen aanbrengen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke doen we, dan ben ik klaar met het aansluiten van de amps.
Ik meet weliswaar nog redelijk wat ruis, maar komt volgensmij door storing.

Nu bezig gaan met het filter? Ik kijk de voeding eerst wel ff na dadelijk
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”