Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Erg erg mooi fineer gekozen! Wat zo lekker is aan fineren is dat het al ze snel zo mooi wordt!!!!

Wat word de toplaag?

Jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

indoubt schreef:
Interessant, piek op 50, 300, 900 en een kleintje op 1800Hz. Wat staat er op de linkeras van de grafiek, dat is slecht te lezen.
dat is de DB schaal. Echter mag je niet teveel op de reële waarden verdergaan. Deze meting is eerder een vergelijkingsmeting tussen de verschillende posities op de kast.
indoubt schreef:
Leuke meting en eigenlijk is zo'n acceleratiemeter helemaal niet duur. Heb je voor ATB gekozen omdat dit systeem de enige is met mogelijkheden voor acceleratiemeting?
Ik denk dat het wel met elk meetsysteem mogelijk moet zijn. Uiteindelijk is de sensor denk ik een piezo kristal dat een (kleine) spanning afgeeft in funktie van een mechanische trilling.
Wowly schreef:
Erg erg mooi fineer gekozen! Wat zo lekker is aan fineren is dat het al ze snel zo mooi wordt!!!!

Wat word de toplaag?
Pas op Jan, dit is formica met als basis een laagje fineer ipv een fotoprint. Het is dan ook als formica te bewerken.

Wat er bovenop de kast gaat komen moet je RobertJan vragen. Dat mag ie zelf verzinnen :lol:

Groeten,
Ed.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hi Ed,

duurt niet lang meer voor ze in je bioscoop-ruimte kunnen staan he! Formica ziet er mooi uit inderdaad.

Maar even tussendoor: ik heb zelf een sleutel waarmee ik een beitel uit mijn bovenfrees kan halen zodat ik niet voor elke beitel een andere bovenfrees hoef aan te schaffen ;)

Groeten & ga door!

Joris
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

vigier schreef:
Hi Ed,
duurt niet lang meer voor ze in je bioscoop-ruimte kunnen staan he! Formica ziet er mooi uit inderdaad.
Dit eerste setje is voor RobertJan zijn HiFi systeem.
Ik leer uit de fouten en maak dan een geslaagd setje ( :twisted: ) voor mezelf! 8)
vigier schreef:
Maar even tussendoor: ik heb zelf een sleutel waarmee ik een beitel uit mijn bovenfrees kan halen zodat ik niet voor elke beitel een andere bovenfrees hoef aan te schaffen ;)
Joris
hahaha, ze zijn ondertussen zo'n 15 jaar oud.
Ik had er oorspronkelijk nog een derde, maar daar heb ik ooit dmv de spanschroef de as uit elkaar getrokken. Sindsdien weet ik hoe strak hij maximum mag aangespannen worden. :lol:
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Wat een leerzaam en gaaf project, voor mij, als toeschouwer.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

.
en we gaan hem natuurlijk spelende proberen te hebben tegen de HEZB 8)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... highlight=

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het farmica fineer is aan de eerste zijde aangebracht.

Dit bleek niet zo eenvoudig te zijn als ik aanvankelijk had gedacht.
Het stijve formica laat zich nml niet zo eenvoudig buigen en de Concave heeft tenslotte aan elke zijde een binnenbocht en een buitenbocht.

Bij de eerste kast hebben gebruik gemaakt van lopende contactlijm. Ik had de voorkeur hieraan gegeven omdat die eenvoudiger en vooral sneller kan aangebracht worden. Door de ronde vorm van de Concave liep de lijm echter op verschillende punten naar beneden waardoor er geen gecontrolleerde uitsmering mogelijk was.
Power is nothing without controle, ook bij het lijmen dus!

Bij de tweede kast hebben we voor een Gel variante gekozen en dat ging aanzienlijk beter. Het aanbrengen van de formica vraagt nog steeds veel concentratie want het moet onmiddelijk juist zijn, maar al bij al loopt dit wel vlot.
Bijlagen
282 [800x600].jpg
293 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

mag ik een detailfoto van een overgang zien?
ik ga hier namelijk ook mee aan de gang.

het ziet er in ieder geval al retestrak uit 8)
lignum drums
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 19:30
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door lignum drums »

Ed,
aangezien je zelf aangeeft dat het heel stijve formica is, heb je dan geen schrik dat die zou kunnen lossen na verloop van tijd ?
contactlijm kan namelijk geen blijvende spanning verdragen.
(mss is 2part parketlijm hiervoor de oplossing)
zorg in ieder geval dat er geen zuchtje wind op de uitgestreken lijm komt tijdens de open tijd. want dit kan je lijmkracht erg omlaag halen.

Gert
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

lignum drums schreef:
Ed,
heb je dan geen schrik dat die zou kunnen lossen na verloop van tijd ?
contactlijm kan namelijk geen blijvende spanning verdragen.
dag Gert,

zo hoog is die spanning nu ook weer niet. Daar ben ik niet bang voor.

Het moeilijke was eerder dat de plaat heel consekwent vanaf het beginpunt moest aangedrukt worden en zo systematisch naar het eindpunt. De plaat wil de kortste weg kiezen, en dat is niet bepaald het volgen van een S-kurve.

Een twee komponenten was ook een keuze geweest, maar eigenlijk werkt dit consumer contactlijm eenvoudig. Elke keukenbouwer doet het zo, ook voor ronde vormen trouwens.

Nu is het wel een feit dat dit specifiek type formica / fineer, dat uiteindelijk uit 3 lagen bestaat (formica onderplaat, fineer laag, afwerkingsfolie) en dus een sandwich is, iets straamer merkt als een andere soort.
lignum drums schreef:
zorg in ieder geval dat er geen zuchtje wind op de uitgestreken lijm komt tijdens de open tijd. want dit kan je lijmkracht erg omlaag halen.
hebben we op gelet. Tijdens de open tijd (het instrijken en het opdrogen dus) hebben we de garage afgesloten. Ook om te vermijden dat er rondvliegende stukjes in de lijm kwamen, want dan heb je een probleem.
dre schreef:
mag ik een detailfoto van een overgang zien?
ik ga hier namelijk ook mee aan de gang.
het ziet er in ieder geval al retestrak uit 8)
ik laat ze nog een paar dagen onder spanning staan Dre, dus je zult nog even geduld moeten hebben alvorens ik van de naad een foto kan nemen.

en inderdaad, het IS ook retestrak.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik vind het prachtig spul,alleen als je met lichte kleuren aan de gang gaat zie je altijd de donkere kopkanten,dat blijft jammer.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Waarom gebruik je eigenlijk formica in plaats van een ander soort afwerking?

Groeten!

JJ.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik denk:
-strakke afwerking gegarandeerd
-mooi
-sterk en krasvast
-niet duur(mooi meegenomen)
-kleur vast
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Jasper Joppe Geers schreef:
Waarom gebruik je eigenlijk formica in plaats van een ander soort afwerking?
Dag Jasper,

hoe gaan we ze afwerken, dat is altijd de vraag.
Ik heb ondertussen zowat alles gehad en weet ongeveer welke problemen je mag verwachten.

Ieder zal het met mij eens zijn als ik zeg dat de ideale compromisloze DIY afwerking niet bestaat.

Op de Concave zitten we met een verzameling op elkaar gelijmde schijven. Die randen ga je altijd zien, tenzij er een dikke of vormvaste laag over komt.

Lakken, vergeet dat maar. Binnen de 6 maanden vind je elke schijf in de lak terug. Het zou wel kunnen als er eerst een vlakke laag voorzien wordt, bvb een 2mm dunne laag MDF. Dit is echter arbeidsintensief. Eerst het vormen en lijmen van de onderlaag en daarna nog het aflakken.

Fineer: Is mogeljijk, maar dan wel in minstens 2 mm dikte ofwel een meervoud van lagen (2 of 3) anders komen ook hier de lijmlagen erdoor. Daarna moet die fineerlaag dan nog afgewerkt worden.

Een soepele afwerking zoals textiel of leder: perfect mogelijk, best met een egaliserende onderlaag (bvb Molton). Is echter gevoelig voor stof,, scheuren en niet ieders smaak.

Een dunne harde vormbare afwerking. Dit kan zijn:

- kunststof (bvb polycarbonaatà. Bestaat in verschillende kleuren, is niet echt krasbestendig, maar kan wel een super strak en glanzend uiterlijk opleveren.

- metaal zoals aluplaat of rvs. Er bestaan ook decoratieve metaalplaten. Nadeel is enerzijds de prijs, anderzijds zijn dergelijke dunnen platen zeer gevoelig voor deuken en krassen

- harde verzelplaten, formica is de meest bekende soort. Hoeven geen afwerking, zijn krasvast, plooibaar, eenvoudig te lijmen en goed af te werken. De houtimitaties hebben weinig karakter omdat ze meestal als print zijn aangebracht. Ook is de naad meestal overduidelijk zichtbaar (zoals Dre reeds aangaf).

De plaat die wij nu gebruiken heeft echter een combinatie van fineer, formica en kunststoffolie.

Waarom we die gebruiken?

- de formica onderlaag geeft geen aftekening van de lijmnaden tussen de schijven

- de fineerlaag is karaktervol. Bij de door RobertJan gekozen soort is er ook een relief in geschraapt en is het geheel anthraciet zwart gebeitst. Hierdoo zijn de overgangen of naden ook minder zichtbaar.

- de afwerking is reeds op de plaat voorzien. Krasvast en zowat alles bestendig.

Met andere woorden, zodra de platen erop zijn gelijmd en de naden zijn afgefreesd en bijgeschuurd is de kast ook af. Er is geen nabewerking nodig.

En als ik nu aan één ding een hekel heb, jep, schuren, slissen, beitsen, gronden, puimen, afplakken, lakken, afspuiten, retoucheren, polieren, om je dan uiteindelijk te ergeren aan het feit dat de oppervlaktelaag geen vlakke spiegel is.

Groeten,
Ed.

---edit--- ik merk net dat Dre mij voor was, om met veel minder woorden hetzelfde te zeggen. :roll:
Wat de prijs betreft zou je nog eens versteld kunnen staan. Vooral als je een dure keuze hebt zoals RJ. :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Vooral als je een dure keuze hebt zoals RJ
je hebt altijd mensen die weer moeten overdrijven :D

normale formica zit rond de 100 euro voor een plaat van+/- 300x120 cm
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

dre schreef:
ik denk:
-strakke afwerking gegarandeerd
-mooi
-sterk en krasvast
-niet duur(mooi meegenomen)
-kleur vast
De formica ALLEEN was 300 euro, valt inderdaad wel mee.... :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb in breda de formica gezien(die zit er toch op?)
dat was inderdaad wel een aparte stuctuur 8)

heb je ook een linkje?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeetje, ik ben zooooo benieuwd hoe ze nu gaan worden.

Je maakt altijd wel een voorstelling, maar het uiteindelijke plaatje wordt toch altijd net fftjes wat anders.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

linkje staat volgens mij een paar pagina's terug
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dre schreef:
ik heb in breda de formica gezien(die zit er toch op?)
dat was inderdaad wel een aparte stuctuur 8)
jep, dat is'em.
En op die grote holle-bolle Concave vlak ziet het er nog grootster uit.

Oberflex noemt het materiaal en ik bestel het gewoon hier bij mijn plaatselijke houthandel. Dacht dat het relieftype rond 80 euro / m² was.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat was een erg apart matriaal,waar je erg leuke dingen mee kunt doen(spuiten bv.)
ik ga `t eens bekijken.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

asterduc schreef:

Oberflex noemt het materiaal en ik bestel het gewoon hier bij mijn plaatselijke houthandel. Dacht dat het relieftype rond 80 euro / m² was.
Ok, dus als ik het goed begrijp dan is een volledige plaat iets van 200 Euro?
Dan moet ik dat toch eens in de gaten houden. Ik heb bij Paranello een plaat kuiperflex gebruikt die me 130 Euro kostte. Daarvoor had ik een mooie plaat gevoegd fineer op een papieren rug, alleen moet ik het nog een afwerklaag geven. Wat ik van jullie begrijp is dat dat oberflex dus een materiaal is wat bestaat uit een drager, het formica zelf en een beschermlaag?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Jasper Joppe Geers schreef:
asterduc schreef:

Oberflex noemt het materiaal en ik bestel het gewoon hier bij mijn plaatselijke houthandel. Dacht dat het relieftype rond 80 euro / m² was.
Ok, dus als ik het goed begrijp dan is een volledige plaat iets van 200 Euro?
Jasper,
net de prijslijst erbij genomen.
Het begint van 40 euro (Mahonie), naar 50 euro (Bubinga), 60 euro (Notelaar), 70 euro (Wenge), 80 euro (Zebrano), 90 euro (Teak) tot 100 euro (Palissander). Prijzen per m² en te nemen per plaat van 250 x 125.
Er zijn nog een aantal andere afmetingen beschikbaar.
Jasper Joppe Geers schreef:
Wat ik van jullie begrijp is dat dat oberflex dus een materiaal is wat bestaat uit een drager, het formica zelf en een beschermlaag?
bijna juist!
- De drager is de formica laag.
- Daarop ligt dan het fineer (bij normaal formica is er een print opgedrukt. Bij dit Oberflex is er gewoon een laag fineer gebruikt).
- Als afwerklaag is er dan nog eens een doorzichtige folie overgetrokken.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
SCHEMA_OBERFLEX_prestige.gif
SCHEMA_OBERFLEX_prestige.gif (8.21 KiB) 2598 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hoe verloopt het met de laag Ed ?

Krijg je al nare naden te zien ? :P
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Hoe verloopt het met de laag Ed ?
Krijg je al nare naden te zien ? :P
Bart,

volgende afspraak is dinsdagavond. Nog effe geduld dus.

Groeten,
Ed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”