ATB meetsysteem POWER BUY
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Contacteer:
net een meting achter de rug, ging probleemloos en curve lijkt op het eerste zicht nauwkeurig en echt. Moet nu wel weg voor een etentje. Hoop dat ik deze avond verder kan meten en vergelijken.Henkjan schreef:had net ff gespiekt: op mijn externe geluidskaart zit dat gelukkig wel, maar wel puntje van aandacht
als je het concreet gaat maken, doe dan svp een bericht per mail of PM
Wat het concrete betreft: voor mij kan het zeker doorgaan, maar ik moet dan wel weten wie er mee wil doen.
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
ik heb nu een paar uur met de ATB Pro gemeten en ook wat vergelijkingen kunnen maken met mijn Clio systeem.
Een groot aantal vragen zijn voor mij ingevuld, maar er staan er nog enkele open. Een antwoord komt daar beslist op als ik de uitvoerige gebruiksaanwijzing nog enkele malen doorlees.
- De bediening: oorspronkelijk liep ik zowat verloren in de calibratie procedure en de geluidsafstelling. Dit kwam omdat ik het veel te moeilijk ging zoeken zonder de gebruiksaanwijzing te lezen. In feite leg je gewoon de CD in een CD speler. Je plaatst de microfoon op een staander op een kleine meter afstand van je speaker en speelt de 2de track. Druk op een funktietoets en voila daar is de meetcurve. Meer is het niet!
- De frekwentiemeting: is gelijk aan de frekwentiemeting met het Clio systeem. bedenk hierbij dat de microfoon van de Clio alleen al meer kost dan het komplete ATB Pro systeem, dan is dit wel een zeer goed resultaat.
Ik zal de meetcurves nog in jpeg's zetten en hier posten.
- De fasemeting: hier was ik volledig het noorden kwijt. Mijn eerste meetcurve had niets met een fasecurve gemeen. Zonet heb ik echter een nieuwe optie gevonden die plots wel een zeer mooi fasebeeld geeft. Ik neem aan dat het hier om een gebruikersfout ging. Ga het de komende dagen verder onderzoeken, maar heb daar nu geen tijd meer voor.
- Impedantiemeting: moet ik ook nog doorvoeren. Is voor later deze week.
- Representatie: ik kom van mijn oude (DOS based) Clio programma en kan op ATB niets aanmerken. De curve is mooi scherp en duidelijk opgetekend in goed contrasterende kleuren, je kunt eenvoudig inzoemen, resolutie vergroten / verkleinen, filters inschakelen, kortom een prachtig publicatietool.
- Responce test: nog niet uitgevoerd. Heb wel al het knopje gevonden, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg om de meting uit te voeren. Eerst toch maar eens die manual lezen
- Repeteerbaarheid en nauwkeurigheid. Ik heb 5 verschillende metingen gedaan waarvan bij één meting de microfoon een fractie is verdraaid. De vier curves lagen perfect over elkaar, de derde kwam daarbuiten. Ook hier niets op aan te merken.
Wat mij nog dwars zit:
- MLSSA: ik kan geen tijdsbasis instellen zoals bij het Clio systeem. Weet ook niet of dat überhaupt kan en moet. De frekwentiemeting is goed, maar in hoeverre is die een benadering van een reflectiearme kamer.
- Uitlooptijd: het systeem heeft geen watervaldiagram funktie. Naar verluid heb je een dergelijk diagram niet nodig en kun je al die informatie ook uit andere metingen aflezen.
Alvorens de powerbuy af te sluiten wil ik het systeem nog even verder onderzoeken en kijken of het werkelijk kan wat hierboven beschreven is, zodat jullie een idee kunnen vormen wat er mogelijk is.
Ik ben geen PC goeroe en heb daar nu eenmaal wat inlooptijd voor nodig.
Dat mag een geruststelling zijn, want als ik dit klaar krijg, gaat dat bij jullie zeker lukken.
Groeten,
Ed.
Een groot aantal vragen zijn voor mij ingevuld, maar er staan er nog enkele open. Een antwoord komt daar beslist op als ik de uitvoerige gebruiksaanwijzing nog enkele malen doorlees.
- De bediening: oorspronkelijk liep ik zowat verloren in de calibratie procedure en de geluidsafstelling. Dit kwam omdat ik het veel te moeilijk ging zoeken zonder de gebruiksaanwijzing te lezen. In feite leg je gewoon de CD in een CD speler. Je plaatst de microfoon op een staander op een kleine meter afstand van je speaker en speelt de 2de track. Druk op een funktietoets en voila daar is de meetcurve. Meer is het niet!
- De frekwentiemeting: is gelijk aan de frekwentiemeting met het Clio systeem. bedenk hierbij dat de microfoon van de Clio alleen al meer kost dan het komplete ATB Pro systeem, dan is dit wel een zeer goed resultaat.
Ik zal de meetcurves nog in jpeg's zetten en hier posten.
- De fasemeting: hier was ik volledig het noorden kwijt. Mijn eerste meetcurve had niets met een fasecurve gemeen. Zonet heb ik echter een nieuwe optie gevonden die plots wel een zeer mooi fasebeeld geeft. Ik neem aan dat het hier om een gebruikersfout ging. Ga het de komende dagen verder onderzoeken, maar heb daar nu geen tijd meer voor.
- Impedantiemeting: moet ik ook nog doorvoeren. Is voor later deze week.
- Representatie: ik kom van mijn oude (DOS based) Clio programma en kan op ATB niets aanmerken. De curve is mooi scherp en duidelijk opgetekend in goed contrasterende kleuren, je kunt eenvoudig inzoemen, resolutie vergroten / verkleinen, filters inschakelen, kortom een prachtig publicatietool.
- Responce test: nog niet uitgevoerd. Heb wel al het knopje gevonden, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg om de meting uit te voeren. Eerst toch maar eens die manual lezen
- Repeteerbaarheid en nauwkeurigheid. Ik heb 5 verschillende metingen gedaan waarvan bij één meting de microfoon een fractie is verdraaid. De vier curves lagen perfect over elkaar, de derde kwam daarbuiten. Ook hier niets op aan te merken.
Wat mij nog dwars zit:
- MLSSA: ik kan geen tijdsbasis instellen zoals bij het Clio systeem. Weet ook niet of dat überhaupt kan en moet. De frekwentiemeting is goed, maar in hoeverre is die een benadering van een reflectiearme kamer.
- Uitlooptijd: het systeem heeft geen watervaldiagram funktie. Naar verluid heb je een dergelijk diagram niet nodig en kun je al die informatie ook uit andere metingen aflezen.
Alvorens de powerbuy af te sluiten wil ik het systeem nog even verder onderzoeken en kijken of het werkelijk kan wat hierboven beschreven is, zodat jullie een idee kunnen vormen wat er mogelijk is.
Ik ben geen PC goeroe en heb daar nu eenmaal wat inlooptijd voor nodig.
Dat mag een geruststelling zijn, want als ik dit klaar krijg, gaat dat bij jullie zeker lukken.
Groeten,
Ed.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
komen redelijk overeen, wel zit er in ATB veel smoothing zeg maar. enige waar ik een significant verschil zie is in t hoge hoog, bij Clio zie je een vlakke respons, bij ATB een oplopende van +5dB bij 20kHzasterduc schreef:hierbij de 2 frekwentiemetingen.
De eerste is uitgevoerd met een Clio meetkaart en gecalibreerde microfoon (frekwentiemeting, geen MLSSA meting!).
De tweede is met ATB Pro op een iets oudere Laptop met onboard geluidskaart en de bijgeleverde ATB microfoon.
heb je de mogelijkheid om een computer met een betere soundcard te gebruiken? die on-board dingen van een laptop zijn over het algemeen niet veel soeps
- asterduc
- Contacteer:
png??? wat is dat, vind ik niet terug in mijn Adobe PhotoDeluxe!b_force schreef:plaatjes met grafieken kan je het best in png zetten. Dan blijven ze iig nog scherp.
heeft geen zin HenkJan.Henkjan schreef:heb je de mogelijkheid om een computer met een betere soundcard te gebruiken? die on-board dingen van een laptop zijn over het algemeen niet veel soeps
Ik heb eerst een calibratie uitgevoerd. Na de calibratie heb ik de in en uitgang rechtstreeks met elkaar gemeten en dat was een rechte lijn.
Op dit moment twijfel ik meer aan mijn Clio systeem dan het ATB systeem. Ik heb van Clio een software upgrade bekomen. Na installatie geeft Clio een massa ruis, geen phase meting en ook geen filtering meer.
Ik hoop dat de Clio servicedienst mij gaat kunnen helpen om dit terug in orde te krijgen.
Ed.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
OK, dan zal dat wel goed zitten. bij mijn laptop zou dat in elk geval niet goed gaan, want daar hoor ik de harde schijf activiteit in de luidspreker kraken.... is bij skype niet zo erg, maar lijkt me vrij rampzalig voor een meting.asterduc schreef:Ik heb eerst een calibratie uitgevoerd. Na de calibratie heb ik de in en uitgang rechtstreeks met elkaar gemeten en dat was een rechte lijn.
- asterduc
- Contacteer:
okay Bart,b_force schreef:.png
Portable Network Graphics
ik heb het onder MS office pic manager gevonden.
Eens kijken of dit al beter is
--- edit --- en jawel hoor. Ziet er erg goed uit. Wel moet ik het scherm nog eens extra vergroten als het is aangeklikt , maar dan ziet het er ook super uit.
Bedankt.
Weer wat bijgeleerd.
Ed.
Ha Aster,
zoals t er nu uitziet zou ik voor Arta kiezen, maar ik ben er nog niet echt uit. Jij bent nog wat zaken aan t uitzoeken met ATB, wanneer sluit je de inschrijving voor de powerbuy?
Overwegingen die plusjes voor Arta opleveren:
Niet commercieele basis, dongle, watervaldiagram, beschikbaarheid demo-software( ziet er volwassen uit i.e.g.); ook kan ik voor Arta-gebruik een zeer simpel echt device in elkaar solderen( paar weken geleden mn 1e filter gesoldeerd) en dat vind ik ook wel wat hebben.
Hoe dan ook dank voor je inspanningen.
zoals t er nu uitziet zou ik voor Arta kiezen, maar ik ben er nog niet echt uit. Jij bent nog wat zaken aan t uitzoeken met ATB, wanneer sluit je de inschrijving voor de powerbuy?
Overwegingen die plusjes voor Arta opleveren:
Niet commercieele basis, dongle, watervaldiagram, beschikbaarheid demo-software( ziet er volwassen uit i.e.g.); ook kan ik voor Arta-gebruik een zeer simpel echt device in elkaar solderen( paar weken geleden mn 1e filter gesoldeerd) en dat vind ik ook wel wat hebben.
Hoe dan ook dank voor je inspanningen.
- asterduc
- Contacteer:
Wanneer jullie maar willen.hopsa schreef:zoals t er nu uitziet zou ik voor Arta kiezen, maar ik ben er nog niet echt uit. Jij bent nog wat zaken aan t uitzoeken met ATB, wanneer sluit je de inschrijving voor de powerbuy?
Ik kon niet langer op de oorspronkelijke powerbuy wachten en heb daarom ATB gekocht (voor de ConCave acceleratiemetingen).
Voor mij hoeft deze powerbuy niet morgen te zijn. Ik heb mijn eigen systeem reeds en post graag mijn bevindingen.
Als jullie vergelijkingen willen maken kan dat gerust in dit topic. In de mate van het mogelijke wil ik zaken in ATB uittesten.
Groeten,
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
geen probleem Hopsa.hopsa schreef:Ik heb besloten met Arta aan de slag te gaan en haak dus af van de powerbuy.' Dank voor de gedane moeite voor de powerbuy.
Ben bezig mn meetsysteem te maken/kopen( zie topic meetsysteem samenstellen'), daar ben ik nog even zoet mee.
Tot ziens in het komend topic 'Ik heb een meetsysteem, wat nu'.
Heb zelf ook Arta gedownload. Mijn eerste pogingen met Arta via de ATB microfoon en PC kaart zijn echter nog niet gelukt, maar ga het zeker in de komende weken verder zetten. Ben dan benieuwd hoe die verschillende paketten tegenover elkaar gaan meten.
Groeten,
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
Carlo,CarloPJB schreef:En Ed,weet je al wat meer?
Over niet al te lange tijd ben ik van plan `n meetsysteem aan te schaffen en dit ATB Pro lijkt toch wel `n goeie koop te zijn.
ik ben momenteel wat beperkt in tijd.
De speaker en beide meetsystemen staan opgesteld, maar het lukt me niet daar een paar uur mee bezig te zijn.
Op zich matchen de Clio en ATB metingen aardig, maar ik heb toch nog steeds een voorkeur voor het oude clio systeem te gebruiken.
Tevens heb ik Arta in Demo versie geladen. Ook dat is een mooi alternatief. Laatst zag ik bij Media Markt microfoons liggen voor 2 euro. Als je die curve op één of andere manier kunt vergelijken met een microfoon waarvan de correctiecurve gekend is, dan heb je voor 2 euro + de gratis Arta software en een USB videokaart (17 euro) een goedkoop meetsysteem.
Ik meende dat je binnenkort wat zou komen frezen, dan kun je gelijk zelf eens uittesten hoe deze systemen tegenover elkaar presteren.
Een ATB powerbuy ga ik omwille van te beperkte interesse niet doen, tenzij er plots toch interesse zou komen, maar gezien de respons twijfel ik daar sterk aan.
Groeten,
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
het heeft wel even geduurd, maar uiteindelijk toch gelukt.
Hier is een eenvoudige frekwentie vergelijksmeting tussen het ATB Pro systeem en mijn Clio versie 4 met gecalibreerde microfoon.
De aanvang met ATB was voor mij niet eenvoudig. Bart_force haalde in het HEZB topic reeds mijn onkunde met PC's aan, en dat bleek hier nogmaals.
Ik kreeg het pakket gewoon niet aan de praat. Een eenvoudig USD soundblokje van Mediamarkt (17 euro) hebben al die problemen van de baan geschoven. Ik gebruik ATB nu op mijn Laptop met XP. Het is wel even knutselen om de juiste male / female stekkertjes op elkaar aan te passen, maar uiteindelijk krijg je wel een mooi plaatje.
Zoals op onderstaande 2 near-field metingen te zien is er gelijkenis tussen de 2 meetsystemen, maar ook verschillen. Wat de reden van deze verschillen is weet ik nog niet, maar daar kom ik hopelijk nog wel achter.
Hoedanook, de resolutie en weergave van de curve staat wat mij betreft boven die van het oudere en veel duurdere Clio systeem. De goedkope ATB microfoon is zeker geloofwaardig. Het gebruiksgemak van de software en eenvoudige opstelling van de hardware geven een goede value-for-money en maken het mogelijk om snel een meting te doen. De funktie met de CD en DVD geven nog als extra dat snel en eenvoudig een kamerakoustiek meting kan worden gedaan.
Voor mij is het pakket zeer zeker zijn geld waard. Een USB soundkaart is een must en zo ook het XP OS systeem, anders werkt de interne generator niet.
Lastig zijn de Dongle die altijd nodig is en er is jammer genoeg geen waterval diagram mogelijk.
Het ARTA alternatief heb ik ook kort getest en is in direct vergelijk krachtiger en professioneler, maar voor mij althans minder eenvoudig in gebruik. De prijs zal ongeveer even hoog zijn als je de licentie en een microfoon koopt en daarbij een DIY meetversterker met voeding. Maar je hebt dan wel een iets beter systeem met meer mogelijkheden.
Ed.
Hier is een eenvoudige frekwentie vergelijksmeting tussen het ATB Pro systeem en mijn Clio versie 4 met gecalibreerde microfoon.
De aanvang met ATB was voor mij niet eenvoudig. Bart_force haalde in het HEZB topic reeds mijn onkunde met PC's aan, en dat bleek hier nogmaals.
Ik kreeg het pakket gewoon niet aan de praat. Een eenvoudig USD soundblokje van Mediamarkt (17 euro) hebben al die problemen van de baan geschoven. Ik gebruik ATB nu op mijn Laptop met XP. Het is wel even knutselen om de juiste male / female stekkertjes op elkaar aan te passen, maar uiteindelijk krijg je wel een mooi plaatje.
Zoals op onderstaande 2 near-field metingen te zien is er gelijkenis tussen de 2 meetsystemen, maar ook verschillen. Wat de reden van deze verschillen is weet ik nog niet, maar daar kom ik hopelijk nog wel achter.
Hoedanook, de resolutie en weergave van de curve staat wat mij betreft boven die van het oudere en veel duurdere Clio systeem. De goedkope ATB microfoon is zeker geloofwaardig. Het gebruiksgemak van de software en eenvoudige opstelling van de hardware geven een goede value-for-money en maken het mogelijk om snel een meting te doen. De funktie met de CD en DVD geven nog als extra dat snel en eenvoudig een kamerakoustiek meting kan worden gedaan.
Voor mij is het pakket zeer zeker zijn geld waard. Een USB soundkaart is een must en zo ook het XP OS systeem, anders werkt de interne generator niet.
Lastig zijn de Dongle die altijd nodig is en er is jammer genoeg geen waterval diagram mogelijk.
Het ARTA alternatief heb ik ook kort getest en is in direct vergelijk krachtiger en professioneler, maar voor mij althans minder eenvoudig in gebruik. De prijs zal ongeveer even hoog zijn als je de licentie en een microfoon koopt en daarbij een DIY meetversterker met voeding. Maar je hebt dan wel een iets beter systeem met meer mogelijkheden.
Ed.