Schakelcentrum

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Schakelcentrum

Bericht door sietse »

Tja, schakelcentrum,

Als ik zo hier en daar de versterkerbouw projecten lees, wordt er nog al eens gediscusseerd over softstart en DC geveiliging en zo.
In sommige gevallen heb ik wel eens het idee dat aan het nut er van wordt getwijfeld. Welnu, iedereen mag er van vinden wat ie wil natuurlijk, maar ik weet uit ervaring :oops: dat het soms erg nuttig is. Het is bovendien vaak zo dat losse eindtrappen dicht bij de boxen zijn geplaatst of misschien zelfs wel in de boxen zijn ingebouwd en ik ben zelf noal allergisch voor elektronica die niet uit staat als ik slaap of weg ben. Maar al te vaak ontstaat er brand door dit soort apparaten.

Nu heb ik een bouwbeschrijving van een Elektuur schakelcentrum waarbij de volgende zaken voor u worden geregeld;
1 - Automatisch inschakelen van de versterker zodra er signaal binnenkomt en gaat op standby na het stoppen van het signaal ( na ca 10 min )
2 - Softstart ,
3 - DC beveiliging voor de luidsprekers tot max 3 eindtrappen per monoblok,
4 - Temperatuurbewaking op de koelplaat,
5 - Bewaking van de voedingsspanningen,

Ik heb dit zelf een keer gebouwd en toegepast en dat werkte uitstekend.
Ik zal proberen deze week hier te laten zien hoe het schema er uit ziet. Het zou best eens kunnen dat, als het te antiek is vanwege toegepaste onderdelen, iemand het weet te moderniseren. Ik denk dat dat de moeite loont.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Super Sietse! Ik heb trouwens ook ervaring met een paar gefrituurde Focal tweeters... Had iets met een voorversterker en dc te maken....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat begrijp ik niet Leeuwarden, een tweeter hangt door het filter altijd via een condensator aan je versterker. Misschien stond je amp te oscilleren ofzo?
Wijx

Bericht door Wijx »

1 - Automatisch inschakelen van de versterker zodra er signaal binnenkomt en gaat op standby na het stoppen van het signaal ( na ca 10 min )
Ik heb gewoon een NTC ertussen hangen werkt goed en scheelt een hoop gekloot

2 - Softstart ,
lang leve de NTC die het ook een klein beetje inperkt

Heb ik niets van, er kan niet zo makkelijk wat op de ls komen te staan bij mij.

4 - Temperatuurbewaking op de koelplaat,
Simpele temperatuurschakelaar op de koelplaat die de verbinding verbreekt bij 65 graden.

5 - Bewaking van de voedingsspanningen,
geen idee wat daar het nut van is
sietse

Bericht door sietse »

Wijx schreef:
Heb ik niets van, er kan niet zo makkelijk wat op de ls komen te staan bij mij.
Vertel eens hoe dat bij jou zit.

Met een beetje massel staat het hele verhaal vanavond hier geschreven. Hoop ik. :roll:
Leeuwarden

Pjotr schreef:
Dat begrijp ik niet Leeuwarden, een tweeter hangt door het filter altijd via een condensator aan je versterker. Misschien stond je amp te oscilleren ofzo?
Ik heb geen idee meer, Pjotr, het is al een jaar of tien geleden dat het me overkwam. Tweeter heeft nog jaren in de etalage van Clear Sound in Leeuwarden gelegen...
sietse

Bericht door sietse »

Het lukt dus niet vandaag. Heb het verhaal als pdf en overzetten naar word of een andere bestandsnaam lukt niet. Uploaden wil ook niet. Het komt dus denk ik als http bestand en hoop binnenkort.
Dus ff geduld.
sietse

Bericht door sietse »

Op de valreep, toch nog gelukt vandaag.

http://www.b0x.nl/sietse/SchakelCentrum.pdf
Wijx

Bericht door Wijx »

gewoon geen beveiliging. Ik heb alleen een zekering en temperatuurschakelaar. Voor de rest vertrouw ik op random component failure zoals er zo mooi in de handleiding staat :).

Zit er wel erg uitgebreid uit zo'n schakelcentrum. Beetje overkill om dat alles extra tussen de versterker en speaker te gooien.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb laatst deze beveiliging gemaakt, de schakeling heb ik uit een elektuur ontwerp (de PA300) geplukt en een beetje veranderd.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/d ... liging.JPG

Deze schakeling schakelt het relais voor de luidsprekers om, na ongeveer 2 seconden, dit tegen de inschakelploppen. En als de voedingsspanning ongeveer onder de 10Volt zakt schakelt de schakeling de relais ook weer, waardoor je geen uitschakelploppen hoort.
Ook zit er een DC beveiliging op deze print. Alhoewel hij nog niet helemaal goed reageert. Maar dat ligt aan de weerstanden die ik moet veranderen.

Deze schakeling ben ik van plan te gaan gebruiken voor mijn tweeters. Voor mijn actief 2weg systeem. Ik heb hem getest en alles werkt goed, alleen moet ik sommige dingen nog tunen.
sietse

Bericht door sietse »

Hoi Juul,

Die komt mij bekend voor. Heb ik ook eens gebouwd maar deed het niet goed. Licht nog ergens in een doos of heb ik opgeruimd. Soms moet dat laatste wel eens. :)
Wijx schreef:
Beetje overkill om dat alles extra tussen de versterker
Het zit niet tussen maar naast de versterker. Het enige dat er tussen zit zijn de relais in de ls leidingen en als je daar goeie relais gebruikt, bij mij waren het die van ILP, gaat het uitstekend en merk je er niets van.

Verder is het toepasbaar naar ieders wens. Je kunt het bouwen met 1 of meerdere DC beveiligingen al naar gelang het aantal eindtrappen. Ik zelf had op de versterker wel een aan/uit schakelaar om bij eventuele calamiteiten snel te kunnen ingrijpen en de boel uit te zetten bij niet thuis zijn en 's nachts. Heb de nou een keer pest aan app. in standby stand.

Indien er belangstelling is om dit te bouwen en er iemand in de positie verkeerd gemakkelijk printplaten te kunnen maken, die kan van mij de film krijgen voor de layout. Foto printplaat dus.
sietse

Bericht door sietse »

Sietse schreef:
Het enige dat er tussen zit zijn de relais in de ls leidingen
Als ik er even over nadenk, waarom eigenlijk niet de DC voedingslijnen afschakelen i.p.v de luidsprekers?

Dan krijg ik waarschijnlijk een knal uit de boxen?
JuuL

Bericht door JuuL »

Dan ontladen de elcos zich nog over de boxen idd.
Leeuwarden

DC bescherming: detecteren en met een relais de voeding afkoppelen na de hoofd-elko's. De detectie is een laagdoorlaatfilter gevolgd door een venstercomparator (groot woord voor een schakeling met 3 transistoren). Na 20ms volle spanning moet hij reageren (=40ms halve spanning enz). Zorg ervoor dat de schakeling die het relais bedient van vóór het relais gevoed wordt, en dat het relais maar kan afvallen als je eerst de stekker eruit haalt.
VA: Een versterker van N watt's is te voeden met een trafo tussen de N/2 en de N VA. Veel hoger dan dat veroorzaakt alleen maar grotere piekstromen in de gelijkrichter (en dus in het net).
Dit is een citaatje van Bruno Putzeys.
Ikzelf begrijp niet helemaal waarom je voor de eindversterker afschakelt. Er kan toch in de eindversterker ook DC ontstaan richting luidspreker?
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op do 07 apr 2005, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Nou, het was even een hersenspinsel die opeens tussen m'n oren kroop en toen ik het had gepost bedacht ik gelijk van als je de versterker inschakeld je waarschijnlijk toch een knal krijgt. Het was de gedachte de voeding na de afvlakking af te schakelen.
Het heeft noch een nadeel. De meeste eindtrappen hebben een + en een - voedingsspanning. Als die niet gelijk op peil komen, kan er toch even DC op de uitgangen komen.
Dus niet moeilijk doen Sietse, gewoon relais in de ls leiding. :)
Leeuwarden

Hoezo hersenspinsel? Hypex gaat ze zo op de markt brengen als ik het zo bekijk: http://www.hypex.nl
Ik begrijp alleen niet hoe het werkt. Hoef ik trouwens ook niet zo nodig te begrijpen. Allen dat stukje dat het voor de versterker zit en niet erachter....
sietse

Bericht door sietse »

Jan,

Kijk, het is/was de gewoonte om bij DC beveiliging via een relais in het uitgangscirquit van de eidtrap de luidsprekers af te schakelen. Maar dan zitten er relaiscontacten tussen en er zijn freaks die dat niet willen.
Dus, als je nu een mogelijk aanwezige DC spanning meet op de LS-klemmen, kun je ook de voedingsspanning weg halen m.b.v. een relais. Dan blijven je speakers ook heel. Wat ze dus bij Hypex doen is, dat altijd dit relais zo staat, dat de voedingsspanning niet is onderbroken, ook niet als je de versterker inschakeld. Tenzij er DC spanning wordt geconstateerd op de uitgang. Goeie oplossing want dan heb je inderdaad geen inschakel plop zoals ik het even zag in mijn vorige post. Zit ik mij nog wel even af te vragen hoe die plop dan wel wordt onderdrukt, want zonder voorzieningen op dat gebied blijf je dat houden denk ik.
sietse

Bericht door sietse »

En als ik er nog even over door denk, zou het afschakelen van de voeding ook nog wel eens gunstig kunnen zijn voor de eindtorren. Want geen spanning is geen stroom en stopt het rook verwekkende proces.
daniel

Bericht door daniel »

Loop je niet het risico dat als - om wat voor reden dan ook - een van beide voedingslijnen sneller wegvalt dan de andere, je alsnog een flinke DC-piek krijgt? Of in ieder geval een forse uitschakelplop?
Leeuwarden

Altijd tegelijk schakelen in dat geval.
Het valt me trouwens op dat er op het net bijna niets te vinden is over dc beveiligings ontwerpjes...
Leeuwarden

Zoiets maar dan als vrij ontwerp: http://www.ampslab.com/dcpro.htm
Leeuwarden

Rudy

Bericht door Rudy »

Dan ga je er vanuit dat een relais nog afschakeld als de torren kort liggen en er een enorme stroom vloeid, fout nr1 dus.

Een inschakelplop onstaat in de eindtrap, omdat ie zen DC spanningen moet stabilizeren in het begin, deze zal er nog steeds zijn als deze zoiezo al aanwezig is ( wat niet het geval is bij de UCD's denk ik ).

Je circuit moet van het non resettebel princype zijn, ook niet egt altijd even eenvoudig.

En dat allemaal omdat je die relaiscontacten niet wil ? , zet er dan 4 parrallel, en doe je feedback vanop de relaiscontacten, en dan hangen ze daar 5 meter kabel aan, uhu.

:roll:

Oja sietse, je kan dit dan wel gebruiken omdat er versterkers dan opgeschakeld worden en dat je je niet zo veilig voeld als ze constant zouden opstaan, maar die schakeling op zich staat ook constant op.

Groetjes
Rudy
sietse

Bericht door sietse »

Daniel schreef:
een van beide voedingslijnen sneller wegvalt dan de andere
Die opmerking had ik ook al eerder gemaakt. Ik denk dat je gelijk hebt. Geld ook bij inschakelen en is denk ik ook wat Rudy aangeeft.
Rudy schreef:
Dan ga je er vanuit dat een relais nog afschakeld als de torren kort liggen en er een enorme stroom vloeid, fout nr1 dus.
Ik ga er van uit dat het relais afschakeld is en dat blijft, zodat er geen stroom meer kan vloeien. Mogelijk blijft dan de schade beperkt?
@ Jan, het zijn toch vaak zo ongeveer het zelfde soort schema's. Die Mosfet versterkers zal ik es bekijken. Maar het is tegenwoordig voor de elektronica beter dat ik uit de buurt blijf. Wat mijn handen zien, vernielen mijn ogen :(

Persoonlijk heb ik geen moeite met een relaiscontact in de LS leiding. Gewoon goeie relais gebruiken.
Maar nieuwe benaderingen zijn natuurlijk wel de moeite waard om es te bekijken en de voor en nadelen eens aan de orde te stellen.
Leeuwarden

Sietse, ik bedoelde het stukje onder de Mosfet versterkers. :D Dat gaat over een loudspeaker protection circuit. Uit de Elektuur trouwens.

Dit is overigens wel het idee waar ik naarstig naar op zoek ben. Ik vind het dus echt verbazingwekkend dat je op internet niet meer vindt als wat in dit topic beschreven is.

Het is kennelijk niet erg populair om een dc-beveiliging in je eindversterker te zetten. Ik moet zeggen dat ik er zelf ook niet zo diep over heb nagedacht. Mijn huidige versterkers hebben het ook niet.

Maar goed. Ik heb besloten om in de toekoms actief te willen gaan draaien en plotseling voel ik de behoefte om een beveiligingsmaatregel te nemen voor in iedergeval mijn tweeter. En eigenlijk zie ik ook geen reden om de rest van de versterkers cq luidsprekers ook maar wat bescherming te geven. In mijn geval betekent dat ik 6 versterkers moet uitrusten met een dc beveiliging. Het zijn allemaal monoblokken dus een module van bijvoorbeeld Thel valt af. Velleman (sorry) verkoopt ook een module voor iets van 20 euro. Die is helaas stereo en is wat mij betreft een laatste redmiddel. Ik heb overigens begrepen dat het ding nog een hele redelijke kwaliteit bezit.

Kom ik dus weer op het Elektuur circuit dat op de audiodesign site staat. Dit lijkt me op zich niet een raar ding. Niet te duur om te bouwen. (dat is belangrijk als je hem zes keer moet maken) Goed relais erop, voeding erbij. Kent iemand deze schakeling en heeft misschien iemand het volledige artikel? (Komt uit 1991) Of heb ik het helemaal mis en is het gewoon een prutsschakeling?
Plaats reactie