Is dit een goede preamp?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hilbi
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jul 2007, 16:27
Locatie: Drachten
Contacteer:

Is dit een goede preamp?

Bericht door Hilbi »

Afbeelding

Is dit een goede preamp?

Wat zou aan dit schema verbeterd kunnen worden?

vr202, 1-2 is de volume regelaar
vr202, 3 is de balans regelaar
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik vind zelf dat er nogal wat condesatoren in serie staan met je signaal. Ik denk dat het simpeler kan.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Hilbi
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jul 2007, 16:27
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Hilbi »

dat vind ik zelf ook, ik was inmiddels zelf aan de slag gegaan en heb C217/R227 en C218/R228 gebypassed/verwijderd.

Nu hou je een elco aan het begin van de 1e opamp, eentje na de 1e opamp en eentje na de 2e opamp. Zouden er meer uit kunnen? Mischien degene tussenin?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Misschien schiet nu helemaal de plank mis:

Ik ben eens aan het ontwerpen geweest voor een voorversterker met meerdere ingangen, variabele gain per ingang (+/-6dB) en meerdere uitgangen (al dan niet gefileterd).

Het was vrij simpel: een buffer aan de ingang met de enige condensator in serie met het signaal; om DC buiten te houden. Als je geen DC hebt van je bron, kun je deze zelfs nog achterwege laten. Vervolgens de inputselectie met relais, dan een volume pot. Een buffer met een versterking van 1 en vervolgens per uitgang een linedriver. Je hebt dus maar 1 C in de signaalweg, afhankelijk van de bron kan die er ook nog uit.

Ik heb hem alleen nooit gebouwd (geen tijd en ik wilde iets met druktoetsen en daar kwam ik niet uit).

Edit: je moet er wel rekening mee houden dat je bron een goede impedantie ziet.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Hilbi
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jul 2007, 16:27
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Hilbi »

de impedantie wordt bepaald door R225 correct? (sinds R227 al verwijderd is)

Mijn bron heeft wel enigszins dc omdat daar de koppel elco's op de uitgang ook uit verwijderd zijn.

Is het een optie om alleen de ingangs elco te laten zitten en de elco tussenin en uitgang te verwijderen?

Of is het beter om alleen de uitgangs elco te laten zitten?

De poweramp heeft op de ingang ook weer een dc block elco.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

De elco aan de uitgang kan er uit als je geen DC op de uitgang hebt.

R225 is de ingangsimpedantie, ik weet alleen niet of R229 en C219 nog invloed hebben daarop.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Hilbi
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 jul 2007, 16:27
Locatie: Drachten
Contacteer:

Bericht door Hilbi »

ik heb zojuist c279/c280 verwijderd en een draadbrug geplaatst, das dus de middelste elco of had ik deze moeten laten zitten. Ik meet voor deze elco heel weinig dc offset, ongeveer 0,1mV.

mijn bron heeft wel dc offset, dus de elco aan het begin moet blijven, ik heb m wel gebypassed met een 1uF film cap (wima).

Verder had ik R225 opgehoogd naar 470K.

Dus de uitgangs elco zou er ook nog uit kunnen. Mmm, maar es ff proberen.
Plaats reactie