Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oja, scope was ingesteld op 2mV en 2ms/div
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

juul,

Laten we eerst effe focussen op de eintrappen, want daar loopt het ook al mis vrees ik.

"Het" probleem is de manier van voeden, dit is leuk bedoeld maar niet zo goed uiteindelijk. Vergeet die twee bruggen en maak effe gebruik van 1 van de twee voedingen, dus 1 brug, 4 elco's momenteel, de centeraftakkingen mogen pas bijeenkomen op de print zelf en dat punt neem je als massapunt voor het geheel ( ik leg effe de makkelijkste en toch behoorlijke manier uit, niet direkt het fancy spul ). Van dat punt uit werken we verder als we ooit een massa nodig hebben. Dus de massa van de speaker word daar in dat punt aangesloten, ook de massa van de ingangen gaat RECHSTREEKS naar dat punt, niet naar je PCB, en er mag maar 1 massakabel naar je LM3886 gaan in deze opzet. Dus de massa van het ingangssignaal word niet op de pcb van de versterker aangesloten of je creeerd weer een lus.

Probeer op de voedingsprint het massapunt zo massaal mogelijk van solduur te voorzien, en eventueel zelfs van koperdraad.

Probeer dit voor 1 versterker, werkt dit perfekt fullrange zonder ruis, dan gaan we naar kanaal 2. Deze word ook op dezelfde manier aangesloten.

Hou ook hier de aansluitdraden zo kort mogelijk.

Oja, en dat ronddraaien van de DC draden heeft eigenlijk geen nut, enkel een beetje voor de AC draden.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Als ik de massa van de ingang niet rechtstreeks naar de pcb doe, maar naar de elcos, dan heb ik een onafgeschermde kabel. Of moet ik 1 massadraad van de input naar de elcos verbinden, en 1 afgeschermde kabel van de input naar de amp waarbij ik maar 1 kant van de massa verbind?


Edit1: Op mijn voedingslijnen meet ik een zaagtand van 50mVtoptop, met een 1ofander niet periodiek stoorsignaal op gesupperponeerd. (Ik heb het ic nog niet geissoleerd gemonteerd, maakt dit uit? Ik zou denken dat het daardoor extra stoorsignalen kan ontvangen)

Op de uitgang van mijn versterker meet ik 10mV toptop ruis (volgensmij is het hoogfrequent, kan het niet goed triggeren met mijn scope...)
Ik hoor trouwens geen geluid uit mijn luidspreker komen. (wederom het passief 3weg).
Dit alles heb ik gedaan met de ingang kortgesloten.

Edit2: Nu heb ik mijn potmeter aangesloten. De aarde vanaf hier heb ik bij de elcos aangesloten. De afscherming heb ik alleen aan 1 kant aangesloten (bij de potmeter kant). De ingang naar de potmeter heb ik kortgesloten.
Nu hoor ik een heel zacht geruis uit mijn mid of hoog speaker (Op een halve meter afstand hoor je het al niet meer). Ik heb totaal geen brom nog steeds, maar dat had ik ook niet verwacht.

Edit3: Heb nog eens zitten luisteren, als ik de potmeter helemaal opendraai hoor ik op het laatste kleine stukje dat ik hem verder draai wel aardig wat ruis erbij. (nog steeds niet heel hard ofzo). Maar dit ligt aan de potmeter denk ik.

Mijn massapunt zit nu trouwens bij mijn elcos en niet bij de ingang... Is het massapunt bij de ingang niet beter?

Wat denk je ervan Rudy?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Dat er 't een en 't ander mis is.

Over die afscherming, je kan simpel met je coax kabel tot bij je versterkerprint gaan, dan de massa samendraaien en aansluiten aan een draadje dat vervolgens naar de massa op je voedingsprint ( elco's ) gaat.

Het is best om deze geisoleerd op te stellen en het koelelement aan de aarding te hangen, heb je geen aarding bij de hand neem dan je massa momenteel. Probleem is dat voor dergelijke dingen niet snel isolatie materiaal kan voor gevonden worden. Let wel op isoleer je je ic's niet van het koelelement dat staat daar konstant je negatieve voedingsspanning op, leg de massa en dan absoluut niet aan, noch de aarding en zorg ervoor dat het koelelement dan in de definitieve versie geisoleerd word opgesteld en best elk IC op zen eigen koellichaam want anders krijg je een lus in je voedingsspanning.

Die zaagtand is iets of wat normaal, alleen de ampletude is wat veel, normaal zou ie lager moeten zijn dan 20mV als je 10.000uF per rail gebruikt.

Die 10mV mag er absoluut niet zijn, maar dit is zelfoscilatie van de chip, maar dit kan opgelost zijn als ie geisoleerd word opgesteld of als ie alleen op een koelelementje komt en zodanig de lus doorbroken word.

Als het dan nog niet minder is of al dan niet weg dan kan je nog opteren om direct op de supply pinnen caps te solderen van pakweg 100 a 470nF.

Verder is het beter om op de print zelf van de versterker die 2200uF weg te halen en daar eeen waarde te plaatsen van 100uF, max 220uF, zodat de massa die naar de versterker print loopt zo zuiver mogelijk blijft.

Maar we gaan in ieder geval al een goede weg op Juul.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

voor een versterker waarbij je vanuit gaat dat 1 voeding 1 versterker voed is het idd beter dat het aan de ingang zit, maar dit is hier niet het geval en zorgt dan in deze situatie voor een rampsenario.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Over die afscherming, je kan simpel met je coax kabel tot bij je versterkerprint gaan, dan de massa samendraaien en aansluiten aan een draadje dat vervolgens naar de massa op je voedingsprint ( elco's ) gaat.
Beide kanten bij de elcos aansluiten lijkt me? Anders heb ik weer een lus...

Het is best om deze geisoleerd op te stellen en het koelelement aan de aarding te hangen. De hele bovenste verdieping, op de badkamer na, is niet geaard :(
heb je geen aarding bij de hand neem dan je massa momenteel. Ik doe dit wel bij de definitieve versie, of moet ik dit nu doen?

Probleem is dat voor dergelijke dingen niet snel isolatie materiaal kan voor gevonden worden. Let wel op isoleer je je ic's niet van het koelelement dat staat daar konstant je negatieve voedingsspanning op, leg de massa en dan absoluut niet aan, noch de aarding
I know :)

en zorg ervoor dat het koelelement dan in de definitieve versie geisoleerd word opgesteld en best elk IC op zen eigen koellichaam want anders krijg je een lus in je voedingsspanning.

Ja, goed, ik heb voor de lm3886 2 aparte flinke koellichamen en de lm4700tf is een geisoleerde versie :D

Die zaagtand is iets of wat normaal, alleen de ampletude is wat veel, normaal zou ie lager moeten zijn dan 20mV als je 10.000uF per rail gebruikt.

En er zat nog storing bij op... :| Ik heb trouwens geen snelle condensatortjes erbij! Dat kan ik wel eens proberen, nietwaar?

Die 10mV mag er absoluut niet zijn, maar dit is zelfoscilatie van de chip, maar dit kan opgelost zijn als ie geisoleerd word opgesteld of als ie alleen op een koelelementje komt en zodanig de lus doorbroken word.
Ik heb hier geen lus! Hij is appart aangesloten op 1 koellichaam (ik heb het over de lm3886, jij hebt de verkeerde in gedachten op de foto denk ik) Ik kan hem miss dan toch beter ff geissoleerd opstellen, ik heb de busjes er al voor gekocht, weet alleen niet hoe ik een gaatje in dat mica folie moet maken, gewoon boren?

Als het dan nog niet minder is of al dan niet weg dan kan je nog opteren om direct op de supply pinnen caps te solderen van pakweg 100 a 470nF.

Verder is het beter om op de print zelf van de versterker die 2200uF weg te halen en daar eeen waarde te plaatsen van 100uF, max 220uF, zodat de massa die naar de versterker print loopt zo zuiver mogelijk blijft.
Aha, dat kan ik proberen, zoiets zou ik dus nooit zelf kunnen bedenken :P

Maar we gaan in ieder geval al een goede weg op Juul.
Phew gelukkig :) Ik dacht net dat het weer eens flink fout is...

Groetjes
Rudy
Dit is het schema van de lm3886: /schema.JPG
Ik heb dit allemaal zo, alleen zit R6 en C6 er niet in.

En ik heb trouwens draadgewonden cermet weerstanden voor R7, is dit niet ontzettend FOUT!? Ik las dat het slechte weerstanden zijn...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:41, 3 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
voor een versterker waarbij je vanuit gaat dat 1 voeding 1 versterker voed is het idd beter dat het aan de ingang zit, maar dit is hier niet het geval en zorgt dan in deze situatie voor een rampsenario.

Groetjes
Rudy
Ik heb 1 trafo voor het midlaag en 1 voor het hoog idd, weer wat geleerd.

Edit: Ik ben weer wat verder. Heb de versterker los gesoldeert van de voeding en alleen de voeding getest. Hier kon ik geen zichtbare zaagtand zien!! Ik meette op de ground-V+ hetzelfde als op de ground-V- en hetzelfde als op de ground-ground, ditzelfde meet ik als de voeding uit staat!!! Wat ik hier zie is een offest van 2mV (ik kijk AC met mijn scope) en hierbovenop wat ruisig signaal van 2mV. Kon geen zaagtand in zien mbv triggeren... Scope werkt niet zo fijn met die spanninkjes.

Dus mijn conlcussie zou zijn dat ik heel weinig storing hier heb. En dat het versterker printje voor de zaagtand zorgt :| Alhoewel ik me niet kan voorstellen hoe. Is het verstandig om die 2 aflvakelcos van het versterker printje los te solderen? Dan kan ik controleren of het daar aan ligt :)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 apr 2005, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Wacht, nou wkannik effe niet volgen, heb je nou 1 trafo voor zowel het hoge en het lage, of heb je een transfo voor het lage en een aparte trafo voor het hoge, dus in totaal 2 voor linker kanaal en 2 voor rechter. Of is het gewoon 1 voor het rechter en 1 voor het linker. Heb het hier over tranfo's van de eindtrappen, nooit de preamps/filter bijinbegrepen.

Die R6 en C6 is die zobel waarover ik het had, en die is wel degelijk gewenst, is imo geen optie. Wat die draadgewonden weerstand betreft dat is geen enkel probleem.

Laat die koellichamen dan momenteel maar zoals ze zijn.

Die "snelle" condensatoren zijn toch wel gewenst hoor, misschien gewoon parrallel aan de elco's solderen aan onderzijde van de print, of zoasl ik al zij direkt op de pinnen van het ic.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb 1 Trafo voor het hoog: 180VA
en 1 Trafo voor het laag: 500 VA 8)

Ik las in de electuur dat dat netwerk voor oscillaties zorgde bij hen, maar het kan ook aan hen liggen. Dus toch maar proberen?
Wat is het beste om als volgende stap te doen? Mij lijkt het om de voedingsspanning ok te krijgen. Wat zou ik hiervoor kunnen doen? Behalve de snelle ctjes.
Ik heb gemeten bij "het elcoblok" zoals ik zei. Hier is het een STUK beter!
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 apr 2005, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Die zaagtand is een gevolg van het op en afladen van je elco's, de chip trekt een constante stroom als ie niets doet en dit is ongeveer 50mA, dit zorgt voor een ontlading van de elco en een kortere oplading van de elco's door de transfo, niets verkeerd aan in het bijzonder.

/edit
maar zijn die tranfo's voor links EN rechts of heb je die voor elk kanaal ter beschikking.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb 1 trafo voor het laag (links en rechts)
en 1 trafo voor het hoog (links en rechts)
Dus 2 trafos in totaal ;)

edit: Is ook die zaagtand in orde? Die wordt veeeeeel groter als ik de versterker aansluit.
Ze noemen het trouwens boucherot netwerk en niet zobel, is dit hetzelfde?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 apr 2005, 20:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ik zou zoiezo die zobel gebruiken en die ctjes plaatsen.

Voeding lijkt me wel inorde van de amps.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik ga het sobelnetwerk proberen. Ik neem hiervoor een weertand van 2.7Ohm en een C van 0.1uF (is MKH goed?). Dit stond in de datasheet.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

wat bedoel je met aansluit, signaal erop en speaker eraan, of gewoon ingang los laten hangen.

Het is wel normaal dat ie stillaan groter word als ie wat power moet geven, als ie egt plots enorm groot word als je gewoon de input van kortsluiting naar loshangen laat gaan dan oscileerd de boel waarschijnlijk een beetje.

Het is idd een boucherot netwerk, maar in de volksmond word dat zo niet genoemd. Het zorgt eigenlijk gewoon dat je op gebied van hoogfrequente signalen steeds een belasting hebben.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Beter een MKT, maar goed, de werking blijft uiteindelijk hetzelfde. Gewoon doen, en plaats in een keer ook die 100n caps.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ingang kortsluiten en scope op de voeding, zonder belasting op de uitgang. Dus lijkt me niet ok, of niet?
Maar ik soldeer nu ff dat sobel netwerkje :P

100n Bij de voeding he? Zal ik doen

Ik heb trouwens al 100n op mijn versterker print zitten bij de voeding. Is dit voldoende?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

:o Nu meet ik 4mV toptop ruis! Met enkel het zobel netwerk erbij! (wederom met de ingang kortgesloten)

Dit is dezelfde waarde als wanneer ik de amp uit heb! :D Volgens mij hebben we een groot stuk van het ruis opgelost! Wat denk jij? :D

Ik kan met een beetje gepruts wel eens meten in een kooi van faraday, dan weet ik het bijna exact

Edit: Hoe beter mijn kooi wordt hoe minder storing, het ziet er erg naar uit dat het overige storing bijna allemaal wordt ingestraalt. Ik zit nu op zo'n 3mV op de uitgang. Terwijl mijn kast nog half open is :D.
Het gaat de goede kant op!

Edit2: Ik kom nu al rond de buurt van 2mV :D Het is nu idd een afschermkwestie 8) 8) .

Rudie bedankt voor je hulp tot nu toe! ;) Ik ben er nog lang niet maar me een beetje inspanning moet dit wel wat worden :)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 apr 2005, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

dat lijkt me idd al beter tot prima, dit zal meer omgevingsruis zijn dan ruis van je versterker. Die ruis word opgemikt door je meetprobe, niets om je zorgen om te maken.

Als die 100n al op je versterkerprint staat is het al prima.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Als volgende gewoon beide versterkers apart aansluiten ( een voor een )en muziek laten spelen via afwel een voorversterker oftwel gewoon via je PC met de volume op zeer laag voor te beginnen, niet via die potmeter, daar deze te hoogohmig is en het geluidsbeeld verneukt.

Als die beide apart al aardig spelen fullrange, dan zijn je eintrappen op zich toch al in orde. Weer steeds testen met een full range speaker, geen losse unit.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb geen fullrange speaker (alhoewel ik die peerless wel ****ing goed vind klinken!!! ook in het hoog)

De luidsprekerkabel zorgt weer voor zon 2 mV extra storing zie ik. Is dit erg? En kan dit worden voorkomen?
De storing is heel erg hoogfrequent zie ik met moeite. Ongeveer 1Mhz. FF testen met mijn speaker eraan

edit:

Krijg flinke ruis nu...! Met potmeter had ik redelijk wat ruis, Nu, zonder de potmeter ruim 1 Volt aan ruis! :|

Op de ingang staat 50mV ruis.
Zonder luidsprekerkabel staat er ook 50mV ruis op de ingang. Miss reflecties omdat mijn belastingsweerstand niet correct is?

Met de ingang kortgesloten heb ik 4mV ofzo ruis nog steeds.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 apr 2005, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

ja verkeerd verwoord van me, ik bedoelde geen fullrange speaker unit, maar gewoon een box die heel de frequentielijn kan weergeven, je 3weg ofzo.

Van die kabel en die ruisrestanten moet je je niks van aantrekken, die zijn vrij normaal, enkel met een geluidskaart van signaal/ruis van 100dB zou je eventueel wat metingen kunnen doen, maar dat is momenteel egt niet nodig.

Gewoon aansluiten en een luistersessietje houden of het klankmatig wel prima is. En vooral dat het niet te schel is en zuiver, en bromvrij.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Je moet het ding gewoon aan je uitgang van je soundkaart hangen, en vomule op nul zetten, dan je uitgang eens meten, en je gebruikt toch 1 versterker tegelijk he, niet alletwee aansluiten, zover zijn we nog niet. Zeker niet als ze door de zelfde trafo gevoed worden.

En enkel uitgang meten van de eindtrap, niet ingang, deze is meestal te gevoelig.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Je moet het ding gewoon aan je uitgang van je soundkaart hangen, en vomule op nul zetten, dan je uitgang eens meten, en je gebruikt toch 1 versterker tegelijk he, niet alletwee aansluiten, zover zijn we nog niet. Zeker niet als ze door de zelfde trafo gevoed worden.

En enkel uitgang meten van de eindtrap, niet ingang, deze is meestal te gevoelig.

Groetjes
Rudy
1 Versterker idd. de uitgang geeft 1 Volt ruis. Lijkt me niet jevanhet.
Mij viel het op dat met de potmeter ertussen de ruis een stuk kleiner was.
Miss is de belastingsweerstand (=lm3886 printje) niet goed en krijg ik veel reflecties ofzo? :P
Ik heb mijn box er nu niet meer achter, klinkt toch niet met 1Volt aan ruis.

Als de versterker uitstaat is de ruis trouwens wel minimaal!
En met de versterker aan en de jackplug kortgesloten heb ik ook minimale ruis!

Dus miss ruist mijn geluidskaart zo?!? (SBLive5.1)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dit ruist tamelijk hard op 3meter afstand kun je het wel horen denk ik. Ik hoor geen brom iig.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 apr 2005, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Dat zou wel een beetje "te" raar zijn.

Probeer is uitgang van een CD speler maar dan zonder op play te duwen, want anders speelt ie WAY to luid. Je hoefd er dan natuurlijk geen speaker aan te hangen, gewoon de ruis meten en zien of ie dan inorde is.

Ben je zeker dat je de massa van je signaal wel deftig hebt aangesloten. Want dit is op zen minst raar.

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”