MA9 - 2,5 zuil, Fountek Monacor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

MA9 - 2,5 zuil, Fountek Monacor

Bericht door Soundexcel »

Ik zit al erg lang met een ontwerp ik mijn hoofd.
Tevens heb ik nog erg veel componenten liggen.
Dus het wordt tijd om weer wat te gaan bouwen.

Het gaat om een MTM opstelling in een redelijke speaker op voet.
In eerste instantie zat ik te denken aan een 2,5weg filter.
Dit omdat ik hiermee tot nu toe erg goede ervaringen heb.

Echter ik zit met de volgende hersenspinsels:
Ik gebruik buizen versterkers. Het liefst zou ik dus een speaker bouwen, met een zo makkelijk mogelijke impedantie.

Bij een 2,5-weg filter zal de impedantie flink verlagen op het punt waar de tweede laag driver er bij komt.
Stel 8 ohm tweeter. Twee 8 ohm laag drivers.
Tweede driver komt er bij op 500hz.
Van af hier zal de impedantie naar 4 ohm zakken (Puur theorie).

Nu komt dan eindelijk de vraag:
Bekijk ik dit te simpel?
Hoe is dit op te lossen? Toch gewoon 2weg of zelfs voor 3weg gaan..
Laatst gewijzigd door Soundexcel op vr 10 aug 2007, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je impedantie gaat idd richting de 4ohm.
Bij 2 weg zul je hetzelfde probleem hebben, of je moet de drivers in serie zetten.

3 weg lijkt me geen optie, ik weet niet precies wat je speakers zijn, maar een 2,5weg wordt meestal met 17cm woofers gedaan.
Je moet dan wel erg veel corrigeren om dat nog een beetje soepel te laten verlopen.

Maar is 4ohm zo erg voor een buizenbak ?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Het gaat om een combinatie van:
Hoog: Perless HDS
Laag: Monacor 165kep.

In een tweeweg situatie zou ik kiezen voor een 4 ohm tweeter.
Ik heb nog een Vifa XT-25 liggen. Maar daar ben ik niet erg tevreden over.

4 ohm is niet erg voor een buizen versterker.
Een buizen versterker heeft uitgangs trafo's.
Deze trafo's hebben een winding van 4 en 8 ohm.
Op deze impedantie werken ze dus optimaal.

Ik wil de lat redelijk hoog leggen. Daar hoord een mooie impedantie ook bij.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mooie keuze met die HDS tweeter, (ook qua uiterlijk)

Dan zou een 2,5weg in een 30L kist BR tuned @ 40Hz.
Je zou het volume iets kleiner kunnen maken om je group delay lager te houden.

Als je dit in een 2,5weg systeem heb, heb je echt een heel fraaie speaker.
Ik zou het zeker niet anders doen, het is naar mijn idee bijna ideaal voor de woofers.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

De speaker hoeft niet fullrange te zijn. Ik vind de klank van een BR niet heel erg mooi. Ik neig dus ook naar een gesloten behuizing.

De bedoeling is dat er voor de laagste regionen een W frame of U frame bij komt. Eventueel kan dit ook een gesloten kast worden.

De top zal dan ook een actief HP filter krijgen.

Ik heb deze drivers ook in een 30L BR behuizing gehad. getuned op 37hz.
Dit gaf een waanzinnig laag. Zeer diep en strak. Had dit absoluut niet verwacht. Ze staan bij mij dan ook zeer hoog in het vaandel.

Het voordeel van deze combinatie is dat er maar zeer weinig filtering aan de past komt. Allebij de componenten hebben een mooie afval.
Een electronisch 6db filter zal denk ik al goed volstaan.
Voordeel van een klein filter is weer dat ik er zeer hoogwaardige componenten in kan gebruiken (kosten technies).
Ik heb zelf tot nu toe altijd MKP en spoelen gebruikt. Ben dus ook zeer benieuwt naar wat een Hi-end filter doet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

woofer hebben idd een zeer mooie curve.

Gesloten kist kan ook, dan heb je sowieso een stuk minder group delay.
(de kleine broertjes 135 schijnen last te hebben van flink wat bijgeluiden met BR, ik weet niet of dat met deze ook is ? )

iig zou ik niet vrezen voor een 2,5weg, gewoon doen. :P
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

In de BR behuizing waar ik ze in had zitten klonken ze erg goed.
Uiteraard na wat tweaken van de BR poort.

Ze klonken zeer strak. Zeer gedetaileerd laag.
Ik heb geen rare bij geluiden gehoord.

1 van de 4 drivers liep wel aan toen hij aan kwam.
Hier heb ik netjes een nieuwe voor gekregen.

Ik heb nu de volgende behuizing in gedachte:

Alles klopt precies. Mooie hoogte. Drivers passen er netjes in.
Zoiets gaat het in een gesloten behuizing worden. Nette voet er onder en klaar.
Bijlagen
MA7 2weg top.jpg
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Zo. Net terug van vakantie en weer een hoop zitten denken.
Het plan is iets veranderd: 2,5 kleine zuil, maar met een Fountek Ribbon tweeter.
De NeoCD2.0M.

Heeft iemand ervaring met deze tweeter?
Ik lees er erg goede verhalen over. Wel wisseld over de manier van filteren.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Nog even over de twee woofers en de lagere impedantie: je kunt ook gewoon twee 16 ohm midwoofers nemen, of midwoofers met twee 8 ohm spreekspoelen die je in serie zet, voor je 2,5-weg. Dan blijft je impedantie lekker hoog. :) Enkele voorbeelden:

Scanspeak 18W16545K00
Scanspeak 18W16531G00
Scanspeak 18W16831G00
PHL 1190
PHL 1230
PHL 1240
PHL 1290
PHL 1370
Monacor SPH-170TC
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is 4 ohm dan zo lastig voor een buizenbak ?

Desnoods trek je hem recht met een RCL netwerkje ?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

nee hoor.

Een buizen versterker heeft zoals bovenstaand verteld een 4 ohm en een 8 ohm winding. Deze versterker werkt dus optimaal op die impedantie.
Ga je een speaker aansluiten die op 4 ohm begint en naar 8 ohm steigt, dan gebruik je nooit je versterker optimaal.

In mijn geval zal dit niet uitmaken. Ik ga namelijk toch bi-ampen.
Echter voor later (doorschuiven naar iemand anders) wou ik het een makkelijk aan te sturen systeem houden.
Maar zelfs met de bovenstaande configuratie is dat geen enkel probleem.

Het plan is nu:
Zuil, 2,5weg.
Laag/mid: SPH-165KEP
Laag: SPH-165KEP
Hoog: Fountek NeoCD2.0M

De twee laag units zullen allebij een aparte kamer krijgen. In princype niet hoogst noodzakelijk maar in mijn ogen absoluut een stuk beter.

Ik ben met name zeer benieuwt naar de tweeter. Het is een grote jongen maar dat ben ik gelukkig wel gewend met mijn electrostaten. Nog steeds zal het een erg klein zuiltje worden.

In eerste instantie zou de inhoud 19L worden (optimaal naar simulatie).
Ik ga echter voor een grotere inhoud. Na het zelf meten van de parameters en ervaring van vorrige projecten zal dit beter uitkomen.

Snel weer aan de sketch-up!

P.s: iemand ervaring met de Fountek drivers?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik zit nu met het volgende ontwerp in gedachten.

Ik wil echter de verdeling tussen de twee delen van de behuizing schuin maken. Dit tegen staande golven etc.

Ik dacht eerst dat de laag drivers een stuk hoger zouden uitkomen.
Dit was helaas niet het geval. Ze zitten exact op de mm in het midden :)

Hierbij even een snelle schets.

Het systeem gaat toch een parallel filter krijgen. Serie heeft helaas toch geen grote voordelen voor mij.
Tevens ben ik ook nog in dubio over de hoog drivers. 120 euro p.s. is een hoop centen voor een driver die ik niet ken.
Bijlagen
MA9.jpg
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Kan een moderator dit topic naar algemene zelfbouw verplaatsen?

B.v.d. :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tuurlijk....bij deze gedaan.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Huup, huup, huup. barba truc :P




Je stapt ook af van het MTM (D'appolito) ontwerp ?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

De Fountek ribbon tweeter is te groot om nog een nette MTM te maken.
Ik zou voor de NeoCD3 kunnen gaan.
Ik lees overal erg veel goede verhalen over deze driver. O.a. Troels, Nirvana audio (die de NeoCD2 ook erg veel gebruikt) en nog een paar zelf bouwers die er ondertussen bij zweren.

Ik heb echter mijn twijfels bij een MTM vs 2,5weg.
De afstraling van een dergelijk systeem zal niet erg netjes zijn. Een normale setup zal in mijn ogen dan beter werk.
Dat is eigenlijk de voornaamste reden om voor een deze setup te gaan.

Echter zoals het hoord bij een beetje DIY'er draaien mijn hersenen op volle toeren om er toch iets spannends van te maken.
Een normale 2,5 weg zuil is wel even iets veel te makkelijk.
Er moet dus iets bijzonders verzonnen worden.

Ik zat eventueel te denken om er per kast vier 165kep drivers in te hangen. Dan kunnen ze de ribbon tweeter iets beter bij houden. Nu moet deze bijna 10db gedempt worden. Dit wordt impedantie technisch alleen niet zo netjes.

Sowieso komt er een U frame voor de laagste regionen bij. Dit met de Precision Devices driver die nu in mijn ESL panelen zitten.
Het wordt denk ik een probleem voor de PD drivers om de zuilen bij te gaan houden. De kans bestaat dat dit ook een gesloten behuizing gaat worden.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Soundexcel schreef:
De Fountek ribbon tweeter is te groot om nog een nette MTM te maken.
Ik zou voor de NeoCD3 kunnen gaan.
Ik lees overal erg veel goede verhalen over deze driver. O.a. Troels, Nirvana audio (die de NeoCD2 ook erg veel gebruikt) en nog een paar zelf bouwers die er ondertussen bij zweren.

Ik heb echter mijn twijfels bij een MTM vs 2,5weg.
De afstraling van een dergelijk systeem zal niet erg netjes zijn. Een normale setup zal in mijn ogen dan beter werk.
Dat is eigenlijk de voornaamste reden om voor een deze setup te gaan.
Er zijn er die daar anders over denken........ :wink:
http://www.xanaduspeakers.nl/actuele-modellen
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik bedoel maar :)

De verhalen over de driver zijn zo lovend dat ik de gok wel durf te nemen.
Als het systeem dan wordt wat ik hoop dat het wordt gaan (met heel veel pijn) mijn ESL panelen de deur uit. Dus alles is weer te compenseren achteraf
:wink:

De Kast licht achterover hellen is al een begin.
Terug naar de teken tafel om de verdeling in de kast op te lossen..

Suggesties zijn uiteraard welkom.

Ik sta altijd zeer open voor ideen van anderen.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ik heb een vraagje;
Er word hier gesproken over MA5, MA9 en op de site van Matthijs staat ook een model van een MA6.
Kan iemand mij vertellen waar deze modellen weg komen ?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Hallo Fokko.

Ik snap je vraag niet helemaal.
Je heb, zoals ik het begrijp, op mijn picasaweb pagina gekeken.
De MA4,5 etc staat uiteraard voor het project, oplopend van 1, naar 9.

Misschien kan je je vraag iets duidelijker stellen.
Dan kan ik je er antwoord op geven.

Update: Ik heb MA2 en MA3 ook maar even geupload.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een soort semi MTM is ook te maken, volgens mij heeft Edo dat ooit eens gedan met 2 Peerless HDS182P woofers.
Hij was er erg over te spreken.

Dan uiteraart de woofer voor enkel het "laag" onderaan de de andere (tot mid) bovenaan.

Deze dus :)

http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/proteus.htm
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Dat is inderdaad ook het systeem waar ik in eerste instantie aan zat te denken.
Het zal absoluut werken en prima klinken. Het zal echter nooit optimaal zijn. Een d'appolito creert een soort "line sourch" Ga je 1 van de drivers, die dit afstraal patroon moet maken, een kleine band breedte geven, dan zal je afstralings gedrag dus zeer frequentie afhankelijk worden.

Zoals elke DIY'er probeer ik steeds beter te krijgen.
Misschien heb je mijn ESL/PD systeem gezien.

Dit klinkt waanzinnig, nog nooit zo iets goed gehoord. Maar het is net niet helemaal mijn "sound". Je moet het horen om te begrijpen wat ik bedoel. Moeilijk in woorden uit te leggen :) Misschien dat ik het ooit eens probeer.

Maar goed. Het complete systeem moet dus helemaal goed zijn.

Ik heb weer zitten denken en kwam op onderstaand.
Op zich niet heel speciaal, maar zou wel perfect kunnen werken.
Probleem is echter dat je ze altijd met twee amps zou moeten aansturen. (omdat anders de impedantie onder 500hz op 2,5 ohm uit zal komen).
Eingelijk past dit niet in het plan wat ik in eerste instantie in gedachte had.

Groot voordeel:
Volledig MTM.
Laag/mid beter in verhouding tot hoog (stuk minder demping).
Zeer hoog rendement.

Het beste zou zijn om vier drivers te gebruiken.
De kast zal dan echter wel weer erg groot worden. ook iets wat niet de bedoeling is. Maar zeker het overwegen waard. Ook het ontwerpen van een bijzondere behuizing wordt dan leuker.

Het grote voordeel van 3 of 4 driver is het acoustisch kunnen oplossen van Bafflestep en laag afval. Dit zonder heftige electronische correcties.
iets waar ik groot voorstander van ben.
bij vier drivers kan je zelfs de volledige 6db bafflestep correctie creeren.
Uit de praktijk blijkt echter dat 6db meestal te veel is.

onderstaand even een snelle schets.
Bijlagen
MA9-2.jpg
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Update:
Om een beter laag te krijgen zat ik te denken aan de volgende setup:
MTM 2x SPH-165kep.
Hoog: Fountek NeoCD2.0M
Laag SPH-165C

De laatste is zonder de fase kegel en nog iets beter in het laag.
Ik zou met de bovenstaande setup snel naar een 3 weg systeem neigen.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

De Monacor 165kep heeft een M5 bout waarmee de fase kegel wordt vast gehouden. Deze zit ook gelijmt.

Nu leek deze bout mij perfect om de driver mee aan de achterkant vast te zetten.

Ik had onderstaand in gedachte.
Echter.
Weegt het vast zetten van de driver op tegen de reflexies die deze constructie oplevert?
Het XO punt zal ongeveer op 2,5k komen. Het zal een D'appolito opstelling worden, of een 2,5weg zoals deze tekening.

Op de tekening staat 1 plaat voor de bevestiging. Dit worden er twee. Anders is het niet stevig genoeg.
Bijlagen
MA9 2,5 zuil-3.jpg
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

De constructie zoals hierboven te zien is, lijkt mij niet geweldig. Ik denk dat er te veel in de weg zit. Over reflecties zou ik me niet zorgen maken, over de luchtverplaatsing wel.

Je kan de woofers ook goed vastzetten door (m.b.v. een ringkerntransformatorplaat) een stuk draadeind aan de magneet te bevestigen die je laat doorlopen tot buiten de kast (aan de achterkant). Deze kan je dan heel strak aandraaien.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”