Versterker-modules van BMM

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Afbeelding

Vandaag gekomen...
rho

Bericht door rho »

Dat ziet er netjes uit. Mooie bouwkwaliteit.
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden... mooi ziet er keurig uit

ut greuningen ???

wat voor voeding ga je gebruiken ???

Benieuwd naar de geluidskwaliteit

en dan niet alleen in het laag.....
Leeuwarden

Afbeelding

Dit zou de voeding kunnen worden. Er wordt op andere forums druk over geschreven en eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wel softstart, geen softstart. Wel dc beveiliging, niet een dc beveiliging... Ik heb het idee dat 2 x 10.000 uF voor een klasse D meer als voldoende is.
rho

Bericht door rho »

40000µF per kant is misschien wel wat overdreven ja. Maar bij het vermogen dat dat ding kan leveren zou ik toch niet té zuinig zijn met buffercaps.

Softstart zou je kunnen toepassen. Bij een volgende versterker doe ik het i.i.g. ook. Voor een 300VA trafo vond men het niet echt nodig, toen ik er achter informeerde, maar ik merk toch dat het allemaal wat aangenamer zou gaan bij het inschakelen als er wel een softstart op zat.

Kan nog komen he.
Leeuwarden

Die softstart is toch om je zekering niet te laten knallen bij het aanzetten?

Overigens staat op het fotootje 80.000 uF... En dit is 1 kanaal...
rho

Bericht door rho »

Owja, dit is 1 kanaal. Dan is 80000µF wel redelijk heftig ja. Kan misschien geen kwaad, maar echt nuttig is het waarschijnlijk niet.

Ja, een softstart zorgt er voor dat je zekering niet knalt. Omdat de opstartstroom bij zo'n versterker nogal fors oploopt is het aangenaam om die wat te beperken in de eerste paar seconden. Als je die dus niet hebt heb je wat meer kans dat je zekering springt. Dat gebeurt bij mij niet, maar je hoort de trafo toch effe een snok geven als je het toestel aan zet. Dat is dus ook niet zo prettig. Als ik ooit een keer tijd zou hebben (nooit dus) steek ik er een softstart in denk ik. Lijkt me echt wel een stuk beter te zijn.
sietse

Bericht door sietse »

Ik weet niet of het interessant is, maar ik heb nog een komplete bouwbeschrijving van een Elektuur schakelcentrum voor max drie eindtrappen per mono kanaal. Actief drieweg dus.
Hierin zitten verwerkt :
- 3x DC beveiliging.
- Inschakelvertraging,
- Softstart,
- Temperatuur beveiliging op de koelplaat,
- Inschakelautomaat zodra er een signaal binnenkomt. Handig als de eindtrappen ergens in een hoek bij de boxen staan, of zijn ingebouwd in de boxen. Schakeld vanzelf weer uit als er geen signaal meer is.
Ik heb deze schakeling ooit zelf toegepast en werkte uitstekend.
Ik heb zelfs de film voor het fotografisch maken van een printplaat nog.
Indien belangstelling wil ik dit wel uitlenen, maar misschien kan Weidok het schema inscannen om te laten zien waar je eventueel aan gaat beginnen?
Rudy

Bericht door Rudy »

effe wat verduidelijken denk

De eerste redenen waarom men een softstart gebruikt is om de piekstroom van de ringkern te beperken, maar dit heeft ook het gevolg dat uw zekering de voorgeschreven waarde kan zijn door de leverancier voorgeschreven.

Het beperken van de oplaadstroom van de elco's is bij <20.000 uF niet egt een probleem, maar uiteindelijk als je ze gebruikt een meegenomen voordeel.

Het verhoogt in het geheel de levensduur van zowel trafo/diodenbrug/elco's en zelfs je electronica. Gemiddelde inschakelvertraging die nodig is is minder dan 1seconde.

Kwa bufferelco's, maar das natuurlijk een persoonlijke mening.
... 50W 8E -> 10.000uF per rail
... 100W 8E -> 15.000uF per rail
> 100W 8E -> 22.000uF per rail
das natuurlijk enkel voor classe AB/B/C en D/T
als je egt speakers hebt die laagohmig zijn kan het nuttig zijn om die waardes met 50% te verhogen.

Uiteindelijk is het van geen enkel belang of je versterker nou van het schakelend type is of van het linieare type is, kwa buffering maakt dit niet uit, enkel die PSRR ( is die kleiner dan 60dB neem dan best wat meer uF's ).

Als er dan nog bijgevoegd word zal dit eerder een verslechtering meebrengen ipv een verbetering. Te weinig is natuurlijk nog slechter.

DC beveiliging vind ik wel van belang, maar je hebt dan natuurlijk die relais in serie met je speaker, maar daar heb ik geen "geluidsmatige" problemen mee. Je speakers kosten nou eenmaal geld.

Groetjes
Rudy
Leeuwarden

Sietse,

Is dat toevallig deze dc beveiliging?

Afbeelding

Ik vraag me dus af of dit een goedwerkend ontwerp is. Er is namelijk geen externe voeding nodig. En dus wordt de benodigde spanning uit het geluidssignaal gehaald????

Elektuur heeft ook een inschakelvertraging die zonder (extra) voeding werkt. Dat komt op een of andere manier een stuk overtuigender over.

Gelukkig heb ik geen verstand van electronica (??) dis iedereen mag op dit ontwerp schieten... :D
Leeuwarden

Hier staat de bovengenoemde inschakelvertraging:

http://mitglied.lycos.de/Promitheus/del ... oroids.htm
sietse

Bericht door sietse »

Nee, lijkt er niet eens op. De totale schakeling zit op een printplaat van 18x13 cm. Is waarschijnlijk gepubliceerd in de eerste Elektuur uitgave met alleen boxen en versterkers. Ik weet eigenlijk niet of ze zoiets nog steeds uitgeven.
Het is alleen interessant als IC's zoals 4017, 4013, 40106, 4083, 4093, ULN2004, 4012, 4070, 7808, CA3140, CA3130 en LM311 nog verkrijgbaar zijn. Heb ze maar even allemaal genoemd zodat de elektronicie onder ons het misschien even snel kunnen nazoeken, als ze willen.
Het is ook geschikt om een geintegreerde versterker of een stereo eindtrap mee te bedienen. Ideaal ding vind ik nog steeds.
Ik zal proberen het schema te plaalsen en misschien beter in een apart topic?
spanning uit het geluidssignaal gehaald?
Ik denk vanaf het moment dat er gelijkspanning op de luidsprekeruitgang staat. Eerder hoeft het niets te doen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

80.000 uF is veel te veel, de ontwerper (bruno putzeys) heeft het liefste dat je niet boven de 20.000 komt. Het kan namelijk vervelende effecten hebben op de installatie. het hoe en waarom weet ik niet (niet electrotechnisch onderbouwd) maar is allemaal na te lezen op DIYAudio.com.

Op het HTForum heeft bruno ook uitgelegd hoe je een DC-ptoectie kan bouwen die de signaalweg niet aantast. wel ff bladeren want het topic is al aardig lang geworden.
Leeuwarden

Wowly schreef:
Op het HTForum heeft bruno ook uitgelegd hoe je een DC-ptoectie kan bouwen die de signaalweg niet aantast. wel ff bladeren want het topic is al aardig lang geworden.
Ja die beschrijving heb ik gezien. Helaas ben ik eentje die het letterlijk voorgekauwd moet krijgen voor ik het begrijp.
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Wowly schreef:
Ja die beschrijving heb ik gezien. Helaas ben ik eentje die het letterlijk voorgekauwd moet krijgen voor ik het begrijp.
Oeps.. en ik maar denken dat ik een techneut in de buurt had... :cry: :cry: :cry: :cry:

Helaas.... maar alle gekheid op een stokje volgens mij
valt dat reuze mee denk ik Leeuwarden..

Maar zoals je weet kan ik altijd op oude grijze wijze audiofielen

OFF TOPIC: Hoe klonken die Focal TL's vond het altijd een mooi ontwerp
met waoofer ver verwijderd van de vloer !!!
terugvallen :D :D

Laat ons weten hoe de Ucd's klinken ... graag met plaatjes
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hahaha, ik ook hoor. Ik ben geen electro-man :D

Ik hoop maar iedere keer dat iemand het voor me uittekend, maar dat gebeurt maar niet
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hallo forum leden,

Gaat dit topic niet over BMM-Modules?????

Nou dan heb ik hier een leuke link voor de geïnteresseerden.
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... enumber=11

Veel plezier ermee.

Groeten,

Marcel
Yves Smolders

Bericht door Yves Smolders »

Nog even over de Hypex UcD400 modules, ik woon vlakbij Antwerpen en heb sinds enkele maanden een zelfbouw stereo UcD400 die ik gebruik met B&W Nautilus 804 speakers, met fantastisch resultaat.

Hier een fotootje van de binnenkant (moet nog in nieuwe kast kopen, dus zeer rudimentair) - momenteel heb ik 'm ingebouwd in een vintage Akai AM55 versterkerkast van de jaren 80 - uiteraard is er van de binnenkant niets overgebleven.

Ik moet nu enkel nog de XLR's inbouwen om 'm volledig compleet te maken.

Specs:

* Ringkerntrafo 500VA, 2*42v secondaries
* Hypex Softstart voor deze ringkern
* Hypex Voeding met DC protection circuit, 40.000uF slitfoil caps (BHC)
* Hypex UcD400AD (AD8620 opamp) modules

2 keer 200W in 8 ohm dus, met zowat 20A piekstroom per kanaal...

Woon je in de buurt van Antwerpen en wil je 'm eens horen op je eigen speakers? Dat kan... je moet wel een voorversterker hebben natuurlijk

Foto: http://test.homegames.be/chassis-1.jpg
Plaats reactie