Volgens mij is het zo dat je niet zo maar een filter kunt ontwerpen dat geen rekening houdt met de eigenschappen van de drivers. Dat geldt voor een passief filter natuurlijk wel meer dan voor een actief filter; bij actief filter heb je geen last van het verloop van de driver-impedanties.
Verder is het zo dat uiteindelijk de acoustische respons bepalend is voor hoe het totaal klinkt.
Als je bijv. de mid-driver overall een 3e orde high-pass wilt geven, moet je rekening houden met wat de driver ongefilterd in de CB-behuizing doet. Dat is al een 2e orde afval (12 db/octaaf) zodat een 1e orde filter een acoustische respons volgens een 3e orde afval geeft. Dit geldt als de driver/kast ongeveer zijn fc/f3db heeft op het gewenste crossover-punt. Als de driver/kast pas veel lager afvalt, dan gebeurt er op de xover freq. nog niet zoveel en moet de gehele afval van het filter komen.
Betekent volgens mij dus dat je start met een theoretisch actief filter ontwerp en dan die theoretische respons in een sim-progje stopt waar ook de driver/kast parameters in gaan. Bijv.
http://www.circuitmaker.com. (heb ik nog geen ervaring mee, wie wel?
Ik ga over een tijdje ook op die manier aan de slag. Net als Paul ga ik de woofer en de mid-unit actief filteren. (hoog/mid is bij mij passief gefiterd)
@Paul: de Q van een filter bepaalt het faseverloop/groeplooptijd van het filter. Daarmee wordt het dus een Butterworth, Bessel of ander type filter.
En dat heeft weer invloed op de impulsresponsie.
Volgens mij bedoelt Linkwitz met "sufficent overlap" dat de beide drivers in het Xover gebied een vlakke respons hebben. Als dat niet zo is, stelt hij voor om de karateristiek met een extra circuitje te corrigeren. (bijv. een Linkwits-transform voor de mid-driver, net zoals een basboost om bij een woofer de f3B te verlagen of een all-pass filter om fase te draaien)
Volgens mij is qua theorie een actief filter op zich niet ingewikkelder dan een passief filter. Wel is misschien gevoelsmatig iets moeilijker aan te voelen hoe de schakeling rond een opamp werkt (door de tegenkoppeling). Maar ik zou zeggen, gewoon de formules gebruiken.
En af en toe een vraag op het forum stellen.....
Succes.