De mythe rond Bose
Moderator: Beheerdersteam
De mythe rond Bose
Beste vrienden,
zojuist http://www.intellexual.net/bose.html gelezen en ik wou het met jullie delen.
Elke speakerbouwer onder ons weet dat er toch een minimum volume nodig is - open baffles niet meegerekend - om een beetje kwaliteit te bereiken. Zodus vond ik de anti-Bose website wel tof om lezen.
Enjoy.[/url]
zojuist http://www.intellexual.net/bose.html gelezen en ik wou het met jullie delen.
Elke speakerbouwer onder ons weet dat er toch een minimum volume nodig is - open baffles niet meegerekend - om een beetje kwaliteit te bereiken. Zodus vond ik de anti-Bose website wel tof om lezen.
Enjoy.[/url]
Ojaaa, dat artikel, ja heb ik ook gelezen. Het is jammer dat je die boxjes zo vaak tegenkomt. Aan de ene kant krijgt de consument wat hij wil: een lifestyleproduct dat makkelijk in een interieur past en dat makkelijk aangesloten kan worden. Aan de andere kant is het jammer dat bose daarbij niet de geluidskwaliteit biedt die ze belooft.
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Ik moet altijd weer lachen als ik zulke setjes zie, of als een verkoper mij bose probeert te verkopen.
Vroeger had bose goede speakers, tegenwoordig zijn ze veel te commercieel. Neem nou dat 3-2-1 setje. Waarze met 2 speakers en een subwoofer een 5.1 set na kunnen bootsen. In theorie kan het (door gebruik te maken van weerkaatsing van de muren) maar elk huis is anders....
Vroeger had bose goede speakers, tegenwoordig zijn ze veel te commercieel. Neem nou dat 3-2-1 setje. Waarze met 2 speakers en een subwoofer een 5.1 set na kunnen bootsen. In theorie kan het (door gebruik te maken van weerkaatsing van de muren) maar elk huis is anders....
Het is eigenlijk nogal simpel. Er zijn 2 soorten muziekluisteraars (globaal gesprolken). Zij die bewust naar muziek luisteren en er voor gaan zitten en zij die muziek hoofdzakelijk als behang gebruiken. Bose richt zich op die laatste groep en dat is ook de grootste.
Afgezien dat Bose veel te duur is voor wat het biedt, vind ik dat gesmier over Bose nogal onterecht. Dat blijft appels met peren vergelijken.
Afgezien dat Bose veel te duur is voor wat het biedt, vind ik dat gesmier over Bose nogal onterecht. Dat blijft appels met peren vergelijken.
Ook als Bose er niet meer is zal het altijd de kop op blijven steken: geweldig geluid uit hele kleine kastjes dat wordt mogelijk gemaakt door speciale technologie die met zeer geavanceerde elekronica de perceptie zo kan beïnvloeden dat het klinkt alsof het veel groter is. Het gros wil dit heel graag geloven en is bereid er grof geld voor te betalen. De hoge prijs van Bose is een essentieel onderdeel van het marketing concept, het maakt onderdeel uit van de mythe. Het zijn wel kleine kastjes, maar dat kan natuurlijk nooit zo goed klinken als er niet veel speciale ontwikkeling in zit. Het is volkomen terecht dat het exclusief en duur is
. En natuurlijk ook weer niet té duur, want dan zou het high end pretenties krijgen en dat is dan ook weer ongeloofwaardig.
Misschien een setje Loreal of Nike speakers? Om maar een paar andere merken te noemen die ook grossieren in marketing bla bla en het daarmee goed doen. Dat Bose nou toevallig spul maakt waar geluid uitkomt wil toch nog niet zeggen dat we ons daar druk om moeten maken?
Een andere beroemde speaker is de Auratone monitor. Deze kwam destijds in vrijwel elke studio voor. Als het op die dingen ook goed klonk dan zat het wel goed met de productie. Er ging geen mix de deur uit zonder afgechecked te zijn op Auratones:


Een andere beroemde speaker is de Auratone monitor. Deze kwam destijds in vrijwel elke studio voor. Als het op die dingen ook goed klonk dan zat het wel goed met de productie. Er ging geen mix de deur uit zonder afgechecked te zijn op Auratones:

Hoi
Ik denk dat de truuc van bose voornamelijk is dat ze al jaren hameren op speakers die heel klein zijn en toch goed.
Het overgrote deel van de consumenten weet wel dat je met grote luidsprekers vaak wat meer fundament hebt. Als je ze nu belooft dat je met kleintjes toch mooi geluid kunt krijgen....
Het is eigenlijk hetzelfde als met al die mini akoestiek tweaks, iedereen weet dat een ruimte aanpakken op dat vlak erg ingrijpend is. Anders verdiep je je niet in akoestiek tweaks.
Dus als je ze nu belooft dat je met: een stukje hout met een koperen bolletje als resonator, een paar shakti's, wat schijfjes her en der op de speakers. Zodanige verbeteringen kan krijgen dat je het probleem niet meer echt hoeft aan te pakken....
We moeten niet vergeten dat een groot deel van de mensen op dit forum heel intensief met geluid bezig is en dus daadwerkelijk kan horen dat BOSE niet zo heel geweldig is
Het aantal mensen dat daadwerkelijk verschil kan en wil horen zou wel eens erg klein kunnen zijn. Ook op een serieuze audiobeurs, is het niet vreemd om speakers ver boven hun macht te horen spelen met een glimlachende verkoper ernaast (
Wat een bas he). Die hoort de spreekspoel gewoonweg niet aantikken.....
Groet Roland
Ik denk dat de truuc van bose voornamelijk is dat ze al jaren hameren op speakers die heel klein zijn en toch goed.
Het overgrote deel van de consumenten weet wel dat je met grote luidsprekers vaak wat meer fundament hebt. Als je ze nu belooft dat je met kleintjes toch mooi geluid kunt krijgen....
Het is eigenlijk hetzelfde als met al die mini akoestiek tweaks, iedereen weet dat een ruimte aanpakken op dat vlak erg ingrijpend is. Anders verdiep je je niet in akoestiek tweaks.
Dus als je ze nu belooft dat je met: een stukje hout met een koperen bolletje als resonator, een paar shakti's, wat schijfjes her en der op de speakers. Zodanige verbeteringen kan krijgen dat je het probleem niet meer echt hoeft aan te pakken....
We moeten niet vergeten dat een groot deel van de mensen op dit forum heel intensief met geluid bezig is en dus daadwerkelijk kan horen dat BOSE niet zo heel geweldig is
Het aantal mensen dat daadwerkelijk verschil kan en wil horen zou wel eens erg klein kunnen zijn. Ook op een serieuze audiobeurs, is het niet vreemd om speakers ver boven hun macht te horen spelen met een glimlachende verkoper ernaast (
Groet Roland
