Meet technieken

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
WMC

Meet technieken

Bericht door WMC »

Ik vroeg me af hoe de pro's hier meten om hun filter te ontwerpen. Bij het meten van een drieweg, wat zijn dan de zinnige metingen om te doen? Een aantal ideeën, waarvan ik niet weet wat de juiste is.

- Elke unit op dezelfde verticale as, maar wel 100% on axis voor de unit.
- Tussen de mid en tweeter alle drie de units meten.
- On en off-axis metingen van de units

Ik weet niet of ik elke mogelijkheid hier heb genoemd, maar ik zou graag willen weten hoe de ervaren ontwerpers meten.

Het systeem gaat om een vrij grote (1.07 meter hoog) luidspreker, met een Eton 11-581 Hex, een Neo8 en een Neo3 PDR**. Ik heb hier vooralsnog de bovenste manier gebruikt om het filter te bepalen, maar ik heb het gevoel dat het beter kan.

** Ik gebruik nu nog een andere tweeter, maar de Neo3 komt eraan.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

In principe meet je alles natuurlijk op oorhoogte.
Aangezien je daar zit te luisteren.

En als het goed is, is dat meestal op de hoogte van de tweeter.

Dan is het een kwestie van mic on-axis neet zetten (liefst een meter zonder obstakels in de buurt), en dan een voor een meten.
Dan naar 15 graden gaan, 30 graden, 45 graden.

Je hebt dan een hele mooie benadering van het systeem.

Handig is, om het filter nog te meten als alles is aangesloten (om te kijken of alles theoretisch klopt tov de praktijk)
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik meet ook op oorhoogte, op afstand (meestal 1m). Ook doe ik dichtbij metingen om te zien wat de drivers / filter doen zonder invloeden als baffle-step en hoeken van de kast.
WMC

Bericht door WMC »

Geenius schreef:
Ik meet ook op oorhoogte, op afstand (meestal 1m). Ook doe ik dichtbij metingen om te zien wat de drivers / filter doen zonder invloeden als baffle-step en hoeken van de kast.
Dus bij de Soup is dit ook gebeurd op tweeter hoogte, geen afstandsmeting van de woofer op zichzelf?
nlmb

Bericht door nlmb »

Oorhoogte is hoe hoog??. Er zijn meerdere methodes maar de makkelijkste is om een referentie as te kiezen. Bijvoorbeeld alles op de tweeter as meten dan hoef je in het filterprogramma niet te corrigeren voor de looptijd verschillen.

Natuurlijk kan je ook op elke unit as meten, maar dan heb je een extra meting nodig van alle units gesommeerd. Hiermee kan je dan in de software de losse metingen fitten op de curve van de gesommeerde meting door de looptijd te varieren (dan wel de de tijd of z-as).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

oor hoogte is nogal simpel lijkt me ?

Je gaat op je stoel/bank what ever zitten waar je normaal luisterd.
En dan meet je ongeveer op hoe hoog oor hoogte is.

Zo moeilijk is dat toch niet ? :lol:
Plaats reactie