bertor schreef:
Ik zag op htforum dat jij aan het spelen bent met een DEQX. Scheelt wel een hele hoop soldeerwerk en componenten. Helaas is dat ding wat te duur voor mij... Het zou me leuk lijken om met een pc en geluidskaart e.e.a. te doen, maar dan ga je ook veel aan kwaliteit inleveren denk ik?
Een DEQX alleen voor het besparen van wat componenten en soldeerwerk is inderdaad nogal begrotelijk.
Je zou misschien "shinobiwan" eens moeten contacten. Dat is een engelsman die post op DIY audio.com Zie bijvoorbeeld
hier. Hij heeft ervaring met zowel de DEQX als PC gebaseerde systemen. Met een beetje zoeken op DIYaudio.com en/of een persoonlijk berichtje aan hem denk ik dat je in korte tijd veel wijzer kan worden.
Ik denk dat er met PC gebaseerde oplossingen ook goede resultaten te behalen zijn. Een andere optie is
Groundsound. Daar is JeroenKV ook naar aan het kijken.
bertor schreef:
Dat het niet klonk met jouw versterkers is wel vreemd, je zou zeggen dat het niet uit zou mogen maken.
Inderdaad, dat zou je zeggen. Mijn opmerking werd dan ook resoluut ontkracht, dus ik ben er niet verder op ingegaan, omdat ik het zinloos vind om daarover een welles-nietes discussie te hebben. Ik had mijn stapel versterkers zelfs zodanig gekozen dat er voor elk frequentie gebied een optimale versterker stond te spelen. 20W klasse A voor het hoog, 50W klasse A voor het mid en een enorme krachtpatser voor het laag. Beide klasse A bakken van hetzeflde merk om de klanksignatuur in het kritische midden en hogetonenbereik het meest overeen te laten komen.
Ik denk dat de voornamelijkste reden voor het niet homogeen klinken te zoeken is in de vervormingsmechanismen van de versterkers. Immers, daarvoor zijn we erg gevoelig, en we hebben echt geen bak vervorming nodig om verschillen te kunnen horen. Op papier zouden alle goed gebouwde versterkers hetzelfde moeten klinken, maar in de realiteit zijn er werelden van verschil tussen de ene versterker en de andere. Buizenversterkers hebben doorgaans wèl een bak vervorming, en dat hoeft niet eens vervelend te zijn.
Van mensen die een subwoofer aan hun stereo systeem koppelen heb ik ook bijna zonder uitzondering vernomen dat de beste resultaten werden verkregen door de subwoofer via een high-level verbinding op de eindtrap aan te sluiten. De enige reden die ik kan verzinnen waarom dat beter zou werken, is dat de subwoofer op die manier het vervormingspatroon van de eindtrap volgt en daardoor beter met de hoofdspeakers integreert. Om dezelfde reden zou bi- of tri-amping alleen maar werken met identieke eindtrappen. Hetzelde geldt dan natuurlijk ook voor aktieve systemen.
Misschien heb jij er uiteindelijk geen enkel probleem mee om verschillende versterkers in je systeem te gebruiken, maar als je tegen een gebrek aan homogeniteit en integratie aanloopt, raad ik je aan deze overweging mee te nemen.