mdf
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
MDF, oftwel Medium Density Fibreboard, is er inderdaad in verschillende kwaliteiten. Eigelijk een soort hardboard wat m.b.v. lijm (kunsthars) onder hoge druk en warmte samengeperst wordt. Je begrijpt dat elke producent van MDF z'n eigen lijm en persdruk gebruikt zodat er veel verschillende "soorten" MDF ontstaan. Bij de bouwmarkt hier op de hoek is de 22mm dikke variant redelijk zacht, de 18 en dunner zijn harder. Ik kreeg een paar weken geleden wat kasten aangeleverd van een timmerman uit Leiden, en dit 22mm dikke MDF was nog zachter dan die bouwmarkt platen. Ga ik echter naar een kleine timmerwinkel (waar ik meestal heen ga) hier in de buurd zijn de platen superstevig. Ook aan de binnenkant van bijvoorbeeld 22 mm dik MDF. Nu is dit laatste hout wel duurder. Beter kwaliteit en een kleine winkel....dus....
Mij viel nog iets op bij bouwmarkt mdf; Het heeft het fsc keurmerk, mogelijk is er dus ook een andere hout soort of andere mengverhouding van houtsoorten gebruikt. Het leek bij de 22mm variant of er een laagje hard mdf (4 a 5 mm) op zacht mdf was geperst.
Er zijn ongetwijfeld coderingen voor de verschillende kwaliteiten mdf, ga ik opzoeken.
Er zijn ongetwijfeld coderingen voor de verschillende kwaliteiten mdf, ga ik opzoeken.
De kwaliteit kun je beoordelen door ook te letten op het gewicht per m². Hoe zwaarder hoe dichter geperst. Meestal is het kernmateriaal wat minder dicht dan de buitenzijde.
Let er bij het verwerken op dat het behoorlijk werkt in de richting van de dikte van het materiaal. Vooral bij stompe verbindingen zie je de naden al snel aftekenen door het strakke lakwerk.
Let er bij het verwerken op dat het behoorlijk werkt in de richting van de dikte van het materiaal. Vooral bij stompe verbindingen zie je de naden al snel aftekenen door het strakke lakwerk.
Het ligt er aan, een harde soort zal stijver zijn en een iets hogere eigenresonantie hebben, een zachte soort wat slapper en een lagere eigenresonantie. Voor een laagkast zou je dan een harde soort kunnen gebruiken, en een midden-hoogkast een wat zachtere soort.
Maar een combinatie van verschillende densiteiten is nog beter, bijvoorbeeld lagen MDF, berkentriplex en spaanplaat. Dan vullen de eigenschappen elkaar aan.
Ook is het verstandig de kast goed stijf te maken met een matrixconstructie, de panelen kunnen dan minder doorbuigen. Een matrixconstructie met een ondersteuning in het midden van een paneel is net zo effectief als een dubbele wanddikte, met meerdere steunpunten op een vlak wordt de effectiviteit nog groter.
Maar een combinatie van verschillende densiteiten is nog beter, bijvoorbeeld lagen MDF, berkentriplex en spaanplaat. Dan vullen de eigenschappen elkaar aan.
Ook is het verstandig de kast goed stijf te maken met een matrixconstructie, de panelen kunnen dan minder doorbuigen. Een matrixconstructie met een ondersteuning in het midden van een paneel is net zo effectief als een dubbele wanddikte, met meerdere steunpunten op een vlak wordt de effectiviteit nog groter.
richard schreef:Een matrixconstructie met een ondersteuning in het midden van een paneel is net zo effectief als een dubbele wanddikte, met meerdere steunpunten op een vlak wordt de effectiviteit nog groter.
Is er nog een vuistregel dat de verhouding aangeeft per hoeveel cm een tussenschot.
bv hoogte 30cm minimaal 1 verstevigings schot (links naar rechts) en bij 50cm hoogte minimaal 2 schotten of drie. Doiepte in allegevallen ca 40cm
Edit, bij mij is het ook net alsof de buitenzijde, ca. 5mm, dichter geperst is dan intern. Mijn materiaaldikte is 25mm
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Is het nooit iemand opgevallen dat iedereen streeft naar bovenstaande eigenschappen, maar dat veel bouwers het “slechte” MDF van de bouwmarkt tevens verwerpen vanwege het bezit van die eigenschappenrichard schreef:Maar een combinatie van verschillende densiteiten is nog beter
Minpunt kán een iets moeilijkere afwerking zijn in geval van stompe verbindingen, maar constructief gezien kan een lagere persingskwaliteit dus zeker wel in het voordeel zijn. Ik zou dus vooral oordelen op een minimale buigzaamheid van de gehele plaat en fatsoenlijke toplagen.ovni schreef:Het leek bij de 22mm variant of er een laagje hard mdf (4 a 5 mm) op zacht mdf was geperst.
Precies het antwoord wat ik wou horen, denken er toch nog mensen over na. Het gebeurt zo vaak dat men naar de bouwmarkt loop om een plaatje mdf op te halen.richard schreef:Het ligt er aan, een harde soort zal stijver zijn en een iets hogere eigenresonantie hebben, een zachte soort wat slapper en een lagere eigenresonantie. Voor een laagkast zou je dan een harde soort kunnen gebruiken, en een midden-hoogkast een wat zachtere soort.
Er zijn kleine verbeteringen te halen door even je te verdiepen in materie.
Ik gebruik voor mijn toppen over het algemeen wisaplex, lagen afgewisseld vuren/berken.
Voor laag kasten meer laags vol berken multiplex.
Als ik mdf gebruik gebruik ik voor toppen een zachter soort dan voor mijn laag.
Ook ik heb me wat verdiept in diverse soorten MDF.
O.a. op de site van Houthandel Blok vindt je vele soorten MDF.
http://www.houthandelblok.nl/leveringso ... DAARD%20E1
Toch vraag ik mijzelf af of het ook echt hoorbaar is als je verschillende lagen MDF gebruikt in diverse diktes in 1 kast ?
Toch vraag ik mijzelf af of het ook echt hoorbaar is als je verschillende lagen MDF gebruikt in diverse diktes in 1 kast ?
Of het hoorbaar is weet ik niet; het is denk ik ook voor een deel een psychologische zaak dat je er alles aan hebt gedaan een optimale behuizing te maken.
Als je als uitgangspunt hebt om resonanties van de kast zoveel mogelijk te voorkomen, zal dat nooit voor 100% lukken. Dan kun je er voor kiezen de optredende resonanties over een zo breed mogelijk frequentiespectrum te preiden zodat je geen piek op één bepaalde frequentie overhoudt. Je kan met de maatvoering van de panelen spelen, vermijdt gelijke afmetingen. Bijvoorbeeld een bracing niet precies in het midden maar een beetje a-symetrisch plaatsen; het paneeldeel aan de lange zijde resoneert op een lagere frequentie dan het deel aan de korte zijde.
Verschillende materialen hebben ook verschillende eigenschappen; MDF klinkt wat anders dan spaanplaat of multiplex. Bij een kast uit verschillende van deze materialen wordt niet één bepaalde materiaalklank benadrukt.
Een andere optie is de kast wel bewust te laten klinken; een voorbeeld zijn de luidsprekers van AudioNote. Deze zijn zo dun gebouwd dat de boel wel mee moet gaan resoneren. Het voldoet weliswaar niet aan het ideaal van de zuivere muziekreproductie maar ze klinken desondanks wel heel erg goed. Ik denk dat het erg veel vakmanschap vraagt om een dergelijke klankkast te construeren; misschien meer iets voor een vioolbouwer.
Als je als uitgangspunt hebt om resonanties van de kast zoveel mogelijk te voorkomen, zal dat nooit voor 100% lukken. Dan kun je er voor kiezen de optredende resonanties over een zo breed mogelijk frequentiespectrum te preiden zodat je geen piek op één bepaalde frequentie overhoudt. Je kan met de maatvoering van de panelen spelen, vermijdt gelijke afmetingen. Bijvoorbeeld een bracing niet precies in het midden maar een beetje a-symetrisch plaatsen; het paneeldeel aan de lange zijde resoneert op een lagere frequentie dan het deel aan de korte zijde.
Verschillende materialen hebben ook verschillende eigenschappen; MDF klinkt wat anders dan spaanplaat of multiplex. Bij een kast uit verschillende van deze materialen wordt niet één bepaalde materiaalklank benadrukt.
Een andere optie is de kast wel bewust te laten klinken; een voorbeeld zijn de luidsprekers van AudioNote. Deze zijn zo dun gebouwd dat de boel wel mee moet gaan resoneren. Het voldoet weliswaar niet aan het ideaal van de zuivere muziekreproductie maar ze klinken desondanks wel heel erg goed. Ik denk dat het erg veel vakmanschap vraagt om een dergelijke klankkast te construeren; misschien meer iets voor een vioolbouwer.
-
Duck Twacy
Ik heb daar ook gekocht: 1 plaat 38 mm Hornitex en 1 plaat 25 mm Medite. Ik vond de Medite aanmerkelijk beter (Hornitex brokkelt eerder, kan ook aan de dikte liggen)Masuji schreef:Ook ik heb me wat verdiept in diverse soorten MDF.
Ze kunnen overigens prima rechte stukken zagen (beter dan 1 mm nauwkeurig).