BoxSim

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

BoxSim

Bericht door voodooless »

Iemand al eens hier mee gewerkt:

http://boxsim.de/

Het blijkt erg betrouwbare simulaties te geven. Alleen het gebruik is wat vaag .
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Jammer dat het ook alleen in het Duits is...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bart_M schreef:
Jammer dat het ook alleen in het Duits is...
Ach, op zich is het zelfs voor mensen die niet zo goed duits kunnen nog best wel te volgen denk ik.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Engels is wel wat universeler.
Maar het werkt wel aardig is zo mijn eerste indruk.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bart_M schreef:
Engels is wel wat universeler.
Tja, het blijven duitsers he ;)
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik heb er al vaker mee gewerkt. Ik heb immers Visaton speakers en helaas nog geen meet systeem...
Er is een nieuwe versie uit waar enkele reken sheets bij zitten zoals bas reflex kanalen [pijpen en tunnels], filters, kast volumes e.d.
Het is een leuk programma als je met Visaton units werkt omdat hier al meet gegevens van de units instaan [brede, smalle baffle en oneindige] en daardoor een enigzins betrouwbare simulatie uitkomt.
Dit is door metingen van Visaton zelf gebleken.
Je kunt dus pasieve filters of actieve aansturing simuleren.
Ik heb het zelf alleen nog maar gebruikt voor passieve filters.
Deze software wordt vanaf versie 1 nu dus door Visaton ondersteund.

Het is helaas niet standaard mogelijk om andere merken te simuleren omdat hier de meetgegevens voor ontbreken.
Ik heb begrepen dat er mensen zijn die de meetgegevens van Clio hebben kunnen converteren voor BoxSim....maar als je al werkt met een ander pakket lijkt me dit omslachtig.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Je kunt gewoon zelf je eigen meetgegevens importeren. Zo lastig is dat niet.

Daarnaast is het altijd gevaarlijk om dergelijke standaard metingen te gebruiken. Je neemt nu namelijk de invloeden van de baffle en kast totaal niet mee in je berekeningen, en dat kan soms toch wel voor problemen zorgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Je kunt gewoon zelf je eigen meetgegevens importeren. Zo lastig is dat niet.
Hmm,

Volgens mij kan dat alleen in dat nogal onhandige Visaton format. Of kun je ook standaard ascii files met een lijstje van de respons/fase tov de frequentie en idem vcor de impedantie importeren?
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Klopt dat je je eigen baffle niet meeneemt en daardoor onnauwkeurigheden krijgt maar de meeste kasten zijn redelijk standaard [lees rechthoekig] en dan klopt de simulatie toch echt wel redelijk.
ik geloof dat de smalle gemeten baffle 25cm is en de brede 35 of 40cm.
Mijn baffles zijn 23cm dus dat zal niet extreem veel afwijken.
Ik kan dus goed zien in de simulatie dat de smalle baffles die ik heb veel meer bas weg laten vloeien dan een bredere baffle bij bv een Classic200.
Het is ook handig voor berekenen van reflex kanalen, dat kan WinIsd helaas niet [verkeerde correctie factor].

En ik zal ook niet ontkennen dat meten een betere oplossing is.....

Volgens mij moet je zelf ASCI bestanden maken in een bepaald [Visaton] formaat en dat lijkt me niet echt handig....
Als importeren wel kan [waar dan?] dan kan het best wel een leuk pakket zijn.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik ben nu aan het stoeien met BoxSim versie 1.03 en ik moet zeggen dat het een geweldig programma is! Het gaat bij mij Speaker Workshop vervangen.

Wat ik heel handig vind is dat je (net als bij Speakerworkshop) volledig vrij bent met het filterschema, dus je kunt ook serie-filters ermee simuleren. Verder kun je externe data importeren als *.frd en *.zma bestanden.

Maar het allermooiste is dat hij rekening houdt met de kast, de plaats van de drivers er in, de off-set L/R en naar voren en achteren van de drivers. Je kunt aangeven of er scherpe hoeken aan de kast zitten of dat hij is voorzien van facette randen. De plaats van de basreflexpoort kun je aangeven op de baffle of op de achterwand, hoeveel dempingsmateriaal en waar het in de kast zit en dat alles voor maximaal 8 drivers tegelijker tijd. Oh, ja - hij houdt ook nog rekening met de baffle-step! Dus alle fase-draaiingen en interferenties ten gevolge van fysieke eigenschappen van de kast en de plaats van de drivers worden nu ook meegenomen in de simulatie waardoor hij vele malen realistischer is dan programma's die ik tot nu toe ken zoals Speaker Workshop, Netcalc, Lasip, etc.

Op de koop toe krijg je ook nog polar-diagrammen en de frequentie-curves off-axis zowel L+R als boven en onder de luisteras. 8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

b_force schreef:
Als je speaker meet op 1 meter afstand, dan heb je toch ook al direct alle invloeden van de kast er bij ?
Ja, maar dan heb je de drivers al gekocht en de kasten gebouwd!!! Het mooie is dat je kunt beginnen met data dat gemeten is op de IEC-baffle (zoals de metingen in Hobby Hifi en Klang&Ton), deze invoeren en dan simuleren alsof je de speaker gebouwd heb. Op deze wijze kun je dus van te voren heel nauwkeurig bepalen of een bepaalde driver en kast keuze straks gaat doen wat je ervan verwacht, of bijvoorbeeld dat je de kast beter 2cm breder moet maken omdat anders een interferentie precies samenvalt met een resonantie van de woofer, om maar wat te noemen.
Laatst gewijzigd door Geenius op vr 01 jun 2007, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Geenius schreef:
Ik ben nu aan het stoeien met BoxSim versie 1.03 en ik moet zeggen dat het een geweldig programma is! Het gaat bij mij Speaker Workshop vervangen.

Wat ik heel handig vind is dat je (net als bij Speakerworkshop) volledig vrij bent met het filterschema, dus je kunt ook serie-filters ermee simuleren. Verder kun je externe data importeren als *.frd en *.zma bestanden.

Maar het allermooiste is dat hij rekening houdt met de kast, de plaats van de drivers er in, de off-set L/R en naar voren en achteren van de drivers. Je kunt aangeven of er scherpe hoeken aan de kast zitten of dat hij is voorzien van facette randen. De plaats van de basreflexpoort kun je aangeven op de baffle of op de achterwand, hoeveel dempingsmateriaal en waar het in de kast zit en dat alles voor maximaal 8 drivers tegelijker tijd. Oh, ja - hij houdt ook nog rekening met de baffle-step! Dus alle fase-draaiingen en interferenties ten gevolge van fysieke eigenschappen van de kast en de plaats van de drivers worden nu ook meegenomen in de simulatie waardoor hij vele malen realistischer is dan programma's die ik tot nu toe ken zoals Speaker Workshop, Netcalc, Lasip, etc.

Op de koop toe krijg je ook nog polar-diagrammen en de frequentie-curves off-axis zowel L+R als boven en onder de luisteras. 8)
Zit al enige met Boxsim te stoeien en ben er heel tevreden over..
Ook de gebruikersvriendelijkheid goed..
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

weidok schreef:
Zit al enige met Boxsim te stoeien en ben er heel tevreden over..
Ook de gebruikersvriendelijkheid goed..
Grappig in combinatie met je onderschrift :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Van het weekend een serieus project ingevoerd in Boxsim en het mee kunnen nemen van de behuizing in de simulatie is erg handig. Bij dit proefje blijkt dat de dip die in de frequentie-curve onstaat door diffractie van de kast randen (circa 3kHz) precies samen valt met een natuurlijke dip in de curve van de woofer (een metaal woofer die eerst dipt voor ie piekt). Er kunnen geen brede afschuiningen worden gemaakt doordat de kast te smal is, dus is de oplossing om het kantelpunt zo laag mogelijk te kiezen zodat de woofer dip niet meer optelt bij de kast dip. Dat heeft tot gevolg dat ik een andere tweeter moet nemen die voldoende laag ingezet kan worden..............
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ben het volledig eens met Tony.

BoxSim is gewoon een prachtig pakket om mee te simuleren, om van te leren, om meetfouten te zoeken, om je filter op te tekenen, om korrektienetwerken te berekenen, enz...

Elke zichzelf respecterende speakerbouwer zal dit moeten erkennen nadat hij of zij er een uur mee heeft liggen spelen.

Zelf ben ik geen Visaton liefhebber, maar als andere merken een gelijkaardig initiatief zouden nemen en elks een deel gratis software ter beschikking zouden stellen dan zou onze hobby er heel anders uitzien.

Hip hip hoera voor Visaton.
En nu wachten op de tegenzet van de concurrentie!

Meetwaarden kunnen vanuit een datablad manueel ingevoerd worden of vanuit een meetsysteem automatisch geimporteerd worden.
Wat hij niet kan is de meetgegevens van de drivers saven. Je kunt de gegevens wel in een speakerproject ingeven en dat project saven.

Ik heb voor de aardigheid mijn Concave project alsook het HH Faktum project ingegeven en bestudeerd. Blijkt dicht tegen de waarheid te komen.

In het Faktum project geeft Timmermans bvb aan dat het impedantie correctienetwerk ook voordelen geeft bij gebruik van een transistorversterker. BoxSim laat je zien hoe dat komt. Ik meen te herinneren dat keuze van de grote seriespoel daar voor iets tussenzit. Geïnteresseerden proberen het maar eens uit. Ik heb het BoxSim bestandje nog liggen. Dat kan ik op verzoek doormailen. Kun je de input van de drivers besparen.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het niet kunnen saven van meetgegevens van losse drivers komt doordat het door Visaton gesponserd is, niets is helemaal gratis in deze wereld :wink:
Maar ik zie het niet als een belemmering omdat je inderdaad *.frd en *.zma files kunt importeren. En omgekeerd kun je uit de Visaton Chassis Datenbank bestanden importeren in Speakerworkshop zodat je ze daar kunt bewerken. :)
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Inderdaad een uitstekend progje, het is alleen jammer dat bij het editen in het filter je niet gewoon met componenten kan schuiven . (cut/paste)
In deze 'Human interface' valt nog wel e.a te verbeteren.
Verder zeer betrouwbare simulatie gegevens, waarbij je (althans bij mijn huidige projectje) niet ver van de werkelijkheid af zit.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Geenius schreef:
Maar ik zie het niet als een belemmering omdat je inderdaad *.frd en *.zma files kunt importeren. En omgekeerd kun je uit de Visaton Chassis Datenbank bestanden importeren in Speakerworkshop zodat je ze daar kunt bewerken. :)
Ik had laatst een site gevonden waar van een heleboel drivers deze gegevens downloadbaar waren, maar ik weet niet meer waar. Volgens mij was het een commerciele site, dus waar je ook drivers kon kopen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

mischa72 schreef:
Ik had laatst een site gevonden waar van een heleboel drivers deze gegevens downloadbaar waren, maar ik weet niet meer waar. Volgens mij was het een commerciele site, dus waar je ook drivers kon kopen.

Groeten,
Mischa

http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/Driv ... files.html
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wel leuk en aardig, maar als je eigen kast heel anders is, klopt daar natuurlijk niet veel van.

Je kan enkel een kleine benadering krijgen van wat het bij jou wordt, of je moet toevallig dezelfde kast maken.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

b_force schreef:
Wel leuk en aardig, maar als je eigen kast heel anders is, klopt daar natuurlijk niet veel van.

Je kan enkel een kleine benadering krijgen van wat het bij jou wordt, of je moet toevallig dezelfde kast maken.
Maar hij geeft wel netjes de maten van de test-kasten op, die kun je in ieder geval invoeren bij je simulatie om als uitgangspunt te gebruiken. Daarna kun je je eigen kastmaten invoeren en zien wat de relatieve verschillen zijn. Dat geeft inzicht in wat je aan het doen bent, of wilt gaan bouwen, voordat je 1 plankje mdf hebt gezaagd. :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat is waar :P :lol:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

b_force schreef:
Echter heb je wel altijd te maken met opbreken etc etc, dit is nog een klein beetje te evenaren om de grafiek over te trekken met splTrace.

...
Heb spltrace gedownload..
Leuk programma..

Plaatje curve in foto editor copieren en overtrekken
in spltrace... opslaan in frd en zma files en daarna
in boxsim importeren...
beetje gelijkwaardig visatonspeaker als basis..
mooie bruikbare tool samen met boxsim

link spltrace

http://www.pvconsultants.com/audio/utility/spl.htm

succes.. :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

wow, da's interessant.

goede tip.

ga ik bij de volgende simulatie eens uitproberen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

programma was mij al bekend :P

Echter blijft het een groffe simulatie op die manier, maar je krijgt wel een idee wat er zal gaan gebeuren :)
Plaats reactie