invloed qualiteitsfactor geloten behuizing

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
roelof.audio
Berichten: 17
Lid geworden op: za 07 apr 2007, 23:04
Locatie: enschede

invloed qualiteitsfactor geloten behuizing

Bericht door roelof.audio »

Iemand een idee wat de klank verschillen tussen hoge en lage Q van een behuizing zijn? Behalve dat het laag eerder afvalt bij een lage Q natuurlijk. Het betreft een middintoner in gesloten behuizing.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Een extreem hoge Q zorgt voor een piek in de frequentiekarakteristiek (boembass) Een matig hoge Q geeft een warme volle bass. Naarmate de Q lager wordt wordt het laag steeds dunner en sneller (bam klinkt als bam, en niet als boem).
Of het voor je middentoner belangrijk is hangt af van het onderste filterpunt. Als die hoger ligt dan de resonantiefrequentie van de speaker-box combinatie heb je misschien helemaal geen last van een boem.
roelof.audio
Berichten: 17
Lid geworden op: za 07 apr 2007, 23:04
Locatie: enschede

Bericht door roelof.audio »

De invloed van Q op de bassen is mij bekent, maar wat ik bedoel is of er ook klankmatige verschillen zijn boven de 200Hz. Is het bijvoorbeeld bezwaarlijk als ik een middentoner in een te grote behuizing plaats.
Laatst gewijzigd door roelof.audio op ma 02 jul 2007, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

roelof.audio schreef:
Is het bijvoorbeeld beswaarlijk als ik een middentoner in een te grote behuizing plaats.
Volgens mij niet, in een te kleine behuizing eerder. Een Q van 0,5 is meen ik een goede waarde voor een middentonerbehuizing.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

De Q is de kwaliteitsfactor van de resonantie van de luidspreker-kast combinatie. En verteld dus alleen iets over het gedrag van het systeem rond de resonantiefrequentie.
Hoe stijl wil je filteren? En hoe hoog? Als je laag filtert of/en met een eerste orde filter denk ik dat je liever een hoge Q hebt. Zo blijven de uitwijking en de vervorming beperkt.
Aan de andere kant is een grotere middentonerbehuizing beter in staat om de backwave op te vangen omdat een geluidsgolf verder moet reizen om weer bij de conus te komen, en dus door meer dempingsmateriaal is gegaan.
roelof.audio
Berichten: 17
Lid geworden op: za 07 apr 2007, 23:04
Locatie: enschede

Bericht door roelof.audio »

Hoe stijl wil je filteren? En hoe hoog? Als je laag filtert of/en met een eerste orde filter denk ik dat je liever een hoge Q hebt. Zo blijven de uitwijking en de vervorming beperkt.
De woofers filter ik actief met een tweede amp op 300Hz. De onderkant van de middentoner filter ik niet elektrisch, maar heeft nu nog een hoge Q, zodat hij vrij snel afvalt in het laag (400Hz). Ik wil echter andere middentoners en twijvel tussen deze twee:

http://store.majormusic.com.au/s.nl/it.A/id.713/.f
http://www.ciare.com/pdf/catalogo/HX132.pdf

Bij de fostex kom ik op een lagere Q uit in de zelfde behuizing.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

lepain schreef:
... Als je laag filtert of/en met een eerste orde filter denk ik dat je liever een hoge Q hebt. Zo blijven de uitwijking en de vervorming beperkt.
Een lage Q geeft een grotere demping dan een hoge Q. De vering van een sportwagen heeft een Q van 0,5, een amerikaanse dweil een Q van 1 of hoger.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Een lage Q geeft een grotere demping dan een hoge Q.
Ja.
De vering van een sportwagen heeft een Q van 0,5, een amerikaanse dweil een Q van 1 of hoger.
Hoe weet je dat, en wat heeft het ermee te maken?

@roelof: Die middentoners zou ik wel elektrisch filteren. Die fostex heeft en een klein membraanoppervlak, en een kleine xmax. Zal zonder wisselfilter niet hard kunnen.
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

van die veren weet ik het volgende:

als je de massa weet en de veerconstante weet van de gebruikte veren, weet je welke demping je moet gebruiken om een kritische demping te bekomen (dus geen uitwijking meer in de andere richting maar eerder onmiddellijk stoppen). Dit krijg je bij auto's inderdaad bij ongeveer Q<0.5
Plaats reactie