Combineren van 2 HobbyHifi ontwerpen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mischa72
Contacteer:

Combineren van 2 HobbyHifi ontwerpen

Bericht door mischa72 »

Hallo,

Het gaat om de ontwerpen Harwood Monitor 17 (HobbyHifi 05/2004) end e Seventeen (HobbyHifi 02/2005). Van deze 2 ontwerpen wil ik de bas en tweeter combineren om zo de zwakten van beiden op te heffen. De Harwood zou een betere tweeter hebben en de Seventeen een betere bas (dit is door HobbyHifi in een vergelijk uitgesproken). Ik heb ze al een email gestuurd mbt het aanpassen van het filter en de behuizing, maar wil toch vooruit.

De speakers:

Tweeter (uit de Harwood Monitor 17):
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... ECHTECKIG/

Deze is wel 6 ohm en 96dB/W/m luid, dus zal moeten worden aangepast.

Bas (uit de Seventeen):
http://www.boxen-baustelle.de/de/dept_179.html

Hier is het de bovenste (ES180-8).

In het oorspronkelijke ontwerp van de bas zit een basreflexpijp aan de achterkant van de behuizing, deze wil ik vervangen door een soort brievenbus op de bodem van de behuizing aan de voorkant met hetzelfde oppervlak en dezelfde lengte als de oorspronkelijke BR-pijp.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zit nu al een geruime tijd allerlei forums en fabrikantensites af te zoeken naar de ideale combinatie en het lijkt erop dat ik die nu gevonden heb. Overigens ben ik niet in de gelegenheid om zaken na het bouwen uit te meten (ivm het bouwen van het filter). Mogelijk dat iemand in het zuiden des lands mij daarmee zou kunnen assisteren? Als iemand al eens iets in deze richting gebouwd heeft, hou ik me natuurlijk ten zeerste aanbevoelen als er een luisterproef gedaan kan worden.

O ja, de speakers zullen met een 50W Gainclone worden aangestuurd.

Groeten,
Mischa
richard

Re: Combineren van 2 HobbyHifi ontwerpen

Bericht door richard »

mischa72 schreef:
... Ik heb ze al een email gestuurd mbt het aanpassen van het filter en de behuizing, maar wil toch vooruit.
Niet boos worden als je geen reactie krijgt of een reactie waaruit blijkt dat ze er niet aan beginnen.
De beste man krijgt tientallen van dergelijke verzoekjes, om een beetje serieus filter te ontwikkelen gaat erg veel tijd zitten, er is geen beginnen aan om voor ieder verzoek tijd vrij te maken.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ja dat snap ik. Ik had voorheen al eens gevraagd naar een combi die ze nog nooit gepubliceerd hebben en daar kreeg ik inderdaad het antwoord op dat ze alleen iets konden zeggen over ontwerpen die ze al ooit gepubliceerd hadden. Ik hoopte dat ze mij hier iets meer konden vertellen omdat ze beide ontwerpen uitvoerig getest hadden en ook met de verschillen aankwamen. Wellicht dat het dan wel kan. Boos worden doe ik toch niet zo snel. Als ze niet eens de moeite nemen om antwoord te geven, zou ik lullig vinden, al is het een ontkennend antwoord. Ik heb wel begrip voor hun standpunt, dat is gewoon niet te doen, maar onder het motto: nee heb je, ja kun je krijgen, heb ik het toch geprobeerd.

ff offtopic: een paar weken geleden was ik nog in Beetsterzwaag voor een salesmeeting. Vanuit Maastricht een teringeind rijden, dat kan ik je verzekeren.
richard

Bericht door richard »

mischa72 schreef:
ff offtopic: een paar weken geleden was ik nog in Beetsterzwaag voor een salesmeeting. Vanuit Maastricht een teringeind rijden, dat kan ik je verzekeren.
Maastricht is vanuit Beetsterzwaag ook een behoorlijk eind rijden.
In het najaar op 13 oktober wordt er weer een zelfbouwdag georganiseerd, misschien is het te combineren met een verwen-weekeindje Lauswolt? :mrgreen:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Daar was ik voor de meeting. Helaas vond ik het niet de moeite. Is niet zo mijn ding, dat soort (te) chique aangelegenheden.

Maar nu weer even on-topic: Wie weet er meer hierover?

Zijn er overigens mensen in het zuiden des lands die mij zouden kunnen helpen met het uitmeten van deze combi? Of misschien zelfs een simulatie kunnen draaien of het überhaupt wel mogelijk is?

Groeten,
Mischa
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Mischa

Ik heb ook op je vraag gereageerd op het hear forum. (ik heb ervaring met deze bas en heb een gainclone). En ik ga gedeeltelijk in op je andere topic op zba: hulp bij driver keuze.

Je vraagt om een filter voor deze combinatie van bas en mid. Ik denk dat je niet goed begrijpt hoeveel werk het is om een filter helemaal from scratch te ontwikkelen. Zeker als er een ribbon erg laag aan een basdriver gekoppeld moet worden met een 3e orde filter. Het gaat zeker geen eenvoudige klus worden. Die Dayton heeft rond de 1200 hz wat problemen die aangepakt moeten worden en een ribbon zo laag inzetten is ook vrij tricky.

Er zijn niet zoveel mensen die met ribbons gewerkt hebben hier denk ik. En zij die met ribbons gewerkt hebben zullen hem waarschijnlijk niet zo laag crossen.

Mischien kan speakerland je verder helpen:
http://www.speakerland.nl/content/index.php
Ze kunnen je in ieder geval helpen met meten en met de aanschaf van software om je speaker te simuleren.

Het finetunen zal je zelf moeten doen. Daar gaat zeer veel tijd inzitten. Ik gebruik vrij eenvoudige filters en ben d'r al vrij lang zoet mee om de exacte waardes te bepalen. Met een tweemaal 3e orde heb je nog veel mogelijkheden om te tunen.

Groet Roland
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Bedankt Roland voor je reactie.

Mij gaat het ook niet om het compleet from scratch ontwikkelen van een filter, maar het aanpassen van de filters die reeds in de ontwerpen zaten. Ik ging er vanuit dat dat gemakkelijker was. Ik ben enigszins van het idee afgestapt om deze combi te gaan gebruiken. Ik heb de tekst in het verslag van de Dayton combinatie nog eens goed gelezen en daaruit blijkt dat de ribbon NOG beter in staat is om detail in het hoog weer te geven. Ik denk zelf dat ik van het verschil in de ruimte waar ik zit niet veel merk vanwege de akoestische eigenschappen van de ruimte (veel kale wanden van kunststof en een laminaatvloer).

Ook dat hier waarschijnlijk weinig mensen met een ribbon gewerkt hebben, kon ik niet weten. Is dat dan een minder geliefde tweeter, of is die lastiger in te passen in een ontwerp? Misschien kan mij eens iemand (misschien jijzelf) vertellen wat eigenlijk de eigenschappen zijn van de verschillende tweetervarianten (ribbon, dome, enz).

Groeten,
Mischa
Plaats reactie