Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Haha jaja, staat wel mooi he 
Ah dat is erg jammer zeg!
Zoals je misschien al in het andere topic hebt gelzen heb ik mijn tweeters al binnen
Kan ik deze testen met een actief 2de orde linkwitz riley hoogdoolaatfilter, met het kantelpunt bij 1600Hz?
Moet ik nog een condensator in serie met de tweeter zetten? Zo ja, hoe groot moet die zijn? Ik blaas deze tweeters liever niet op!!
Ah dat is erg jammer zeg!
Zoals je misschien al in het andere topic hebt gelzen heb ik mijn tweeters al binnen
Kan ik deze testen met een actief 2de orde linkwitz riley hoogdoolaatfilter, met het kantelpunt bij 1600Hz?
Moet ik nog een condensator in serie met de tweeter zetten? Zo ja, hoe groot moet die zijn? Ik blaas deze tweeters liever niet op!!
Haha idd, ik weet het. Heb je site al helemaal uitgepluist hoor!Edo schreef:Als je goed kijkt zie je ze ook op mijn avatar staan...
edit: Ik heb de tweeter getest. Jammer genoeg "verneukt" mijn filter het signaal echt helemaal. Blijft niet wat moois over. Zonder filter, dus met sinusgenerator, komt er een mooi zuiver geluidje uit!
Ik heb het filtertje gemaakt met mkh condensatoren, metaalfilmweerstanden, TL071 opamp (opa134 heb ik nog liggen, die is beter). En heb 7815 en 7915 met 100nF condensatoren als voeding. Ook gelezen dat die spanningsregelaars niet zo mooi waren...
Wat ben ik toch blij met mijn scope, die ik op stage heb gekregen
edt2:
Ik weet al zon beetje waardoor het filter het signaal zo verprutst. Er komt een (weliswaar kleine) sinus op, van 50Hz..... Zet je wel aan het denken
Ben bezig geweets met het filter...
Ontzettend veel ruis overal zeg!!!
Dit heb ik allemaal gedaan:
- Voedingslijnen getwist
- Wat kippengaas om het filter gestopt. Hierdoor werd de ruis veel kleiner! Ontzettend last van EMC...
- Afgeschermde signaaldraden. Hielp ook wel wat.
- Een opa134 gepakt, weet niet of het uitmaakte.
Verder heb ik nog 7815 en 7915 spanningsregelaars. Volgens mij krijg ik hier ook wel wat ruis van.
Ik zal het nog ff uitzoeken
Ontzettend veel ruis overal zeg!!!
Dit heb ik allemaal gedaan:
- Voedingslijnen getwist
- Wat kippengaas om het filter gestopt. Hierdoor werd de ruis veel kleiner! Ontzettend last van EMC...
- Afgeschermde signaaldraden. Hielp ook wel wat.
- Een opa134 gepakt, weet niet of het uitmaakte.
Verder heb ik nog 7815 en 7915 spanningsregelaars. Volgens mij krijg ik hier ook wel wat ruis van.
Ik zal het nog ff uitzoeken
O, is testschakelingetje. Ben gelukkig niet zon hele n00b op dat gebied (doe electro hbo, 3de jaars...).
Ik meet 2mV storing op mijn voedingslijnen (het zou ook wel aan mijn scope kunnen liggen, maar goed dit is niet echt veel). Is dit een beetje een normale waarde of kan het nog wat lager?
Ik heb dus een 2de orde laagdoorlaatfilter (Linkwitz Riley) gebouwt.
Het ruis wordt op mijn geluidssignaal gesupperponeerd. Hierdoor klinkt het geluid flink lelijk met het filter erbij.
Ik zal ff uitzoeken waar het precies zit.
Ik meet 2mV storing op mijn voedingslijnen (het zou ook wel aan mijn scope kunnen liggen, maar goed dit is niet echt veel). Is dit een beetje een normale waarde of kan het nog wat lager?
Ik heb dus een 2de orde laagdoorlaatfilter (Linkwitz Riley) gebouwt.
Het ruis wordt op mijn geluidssignaal gesupperponeerd. Hierdoor klinkt het geluid flink lelijk met het filter erbij.
Ik zal ff uitzoeken waar het precies zit.
foutje :S
HOOGdoorlaatfilter bedoel ik....
Ben er achter gekomen dat ik nodig eens een kooi van faraday mag gaan bouwen (damn, heb alleen geen geaarde kamer :@)!! Man wat meet ik een storing zonder kippengaas eromheen!
Met kippengaas -> Niet echt een meetbaar resultaat met scope op 2mV
Zonder kippengaas --> Ruim 4mV! (En dit is ongeveer de waarde waar ik het ruis zit te meten... Krijg je beetje een slechte meting
)
Groot verschil dus!
LoL, ik denk dat ik eens eerst een groot stuk kippengaas moet gaan kopen
HOOGdoorlaatfilter bedoel ik....
Ben er achter gekomen dat ik nodig eens een kooi van faraday mag gaan bouwen (damn, heb alleen geen geaarde kamer :@)!! Man wat meet ik een storing zonder kippengaas eromheen!
Met kippengaas -> Niet echt een meetbaar resultaat met scope op 2mV
Zonder kippengaas --> Ruim 4mV! (En dit is ongeveer de waarde waar ik het ruis zit te meten... Krijg je beetje een slechte meting
Groot verschil dus!
LoL, ik denk dat ik eens eerst een groot stuk kippengaas moet gaan kopen
Juul, dit zou helemaal niet nodig moeten zijn. Als je de OPA134 gebruikt moet de ruis echt laag zijn. Waar stuur je het filter mee aan en wat zijn de gebruikte weerstandwaarden? Normaal gesproken zijn dit soort schakelingen helemaal niet zo gevoelig voor het oppikken van brom. En oppikken van veel ruis klinkt helemaal een beetje vreemd. Ligt het niet gewoon aan de scoop en impedantie match? Met een laagohmige tweeter direct erop zal dat nauwelijks ruisen terwijl als die scoop een beetje ruiserig is de hoogohmige opamp schakeling natuurlijk alle scoop ruis gewoon buffert en knalhard doorgeeft aan tweeter. Speel er anders gewoon eens wat muziek doorheen met je CD-speler erop aangesloten.
nee.......
Als ik NIKS aan heb. Behalve mijn scope, dan meet ik zon 4 Volt op mijn ground!!! Dit zonder kooi van faraday.
MET kooi van faraday meet ik nauwelijks wat (met ook dit keer ZONDER een voeding aan!
Dit is wel nodig. Anders pik ik ongewenste signalen op (en dat is heel wat hier blijkbaar!).
Ik ben aardig op weg nu. Ik meet nu een ruis op de voedingslijn van 2mV top top. Dit is veeeeele malen kleiner dan wat ik eerst meette.
En nee, ik ga eerst met een scope meten voordat ik er iets op aansluit als je het niet erg vind
Trouwens, dit heeft niks met mijn fitler te maken. Ik meet gewoon op de ground, allemaal storingen. Die nu bijna volledig weg zijn, door het kippengaas
. Ik ga zo maar eens ff het filter zelf testen en beluisteren! 
Als ik NIKS aan heb. Behalve mijn scope, dan meet ik zon 4 Volt op mijn ground!!! Dit zonder kooi van faraday.
MET kooi van faraday meet ik nauwelijks wat (met ook dit keer ZONDER een voeding aan!
Dit is wel nodig. Anders pik ik ongewenste signalen op (en dat is heel wat hier blijkbaar!).
Ik ben aardig op weg nu. Ik meet nu een ruis op de voedingslijn van 2mV top top. Dit is veeeeele malen kleiner dan wat ik eerst meette.
En nee, ik ga eerst met een scope meten voordat ik er iets op aansluit als je het niet erg vind
Trouwens, dit heeft niks met mijn fitler te maken. Ik meet gewoon op de ground, allemaal storingen. Die nu bijna volledig weg zijn, door het kippengaas
jeroen_d schreef:Ikke niet meer begrijpenJuuL schreef:edit: Ik heb de tweeter getest. Jammer genoeg "verneukt" mijn filter het signaal echt helemaal. Blijft niet wat moois over. Zonder filter, dus met sinusgenerator, komt er een mooi zuiver geluidje uit!
Volgens mij heb ik het probleem helemaal de wereld uitgeholpen!! Met dank aan dhr (dhr denk ik?) Faraday!
Haha, kan ik me voorstellen, beetje warrig uitgelegt door mij.
Ik heb de peerless zonder filter getest, met lage volujme. Klonk al flink goed!
Daarna met filter, klonk ontzettend belabbert!
Heb eens zitten meten. En kwam erachter dat er ONTZETTEND VEEL ruis (kan het beter een of ander emc probleem noemen) op mijn schakeling werd "ingebeamed".
Toen dacht ik "hej, kan farraday wel eens proberen!" En ja hoor! Man wat helpt zon klein stukje gaas! Ontzettend zeg!
Nu probeer ik mijn noferro er ff achter te hangen
Dus misschien krijg je zo wel een post met heel veel smileys en iemand die niet naar bed wil maar naar zijn tweeter wil luisteren
Het klinkt al wel weer een stukkie beter. Vooral de hoge tonen komen goed door. De wat middentonen zijn niet jevanhet.
Ik zie dat ik nog wel aardig wat werk heb met het finetunen, afschermen en aarden van het filter.
Ik heb het trouwens allemaal nog met discman getest. Aangezien ik anders alles moet verslepen. Morgen ga ik het denk ik met een cdspeler testen.
Ik verwacht dat dit ook weer een flinke verbetering opbrengt.
edit2: Nu heb ik helemaal geen last meer van storingen, zonder een kat ofzo :S. Snap m ff niet meer. Maar de storingen zijn zon beetje weg.
Het echte hoog klinkt wel redelijk goed. Maar het midden laat te wensen over en er is geen laag (bij de peerless). Maar dit moet goed komen als ik een kast ga bouwen
.
Ik zie dat ik nog wel aardig wat werk heb met het finetunen, afschermen en aarden van het filter.
Ik heb het trouwens allemaal nog met discman getest. Aangezien ik anders alles moet verslepen. Morgen ga ik het denk ik met een cdspeler testen.
Ik verwacht dat dit ook weer een flinke verbetering opbrengt.
edit2: Nu heb ik helemaal geen last meer van storingen, zonder een kat ofzo :S. Snap m ff niet meer. Maar de storingen zijn zon beetje weg.
Het echte hoog klinkt wel redelijk goed. Maar het midden laat te wensen over en er is geen laag (bij de peerless). Maar dit moet goed komen als ik een kast ga bouwen
Laatst gewijzigd door JuuL op za 02 apr 2005, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een hele tijd zitten prutsen maar het filter maakt het sinaal wat schreeuwerig en het signaal wordt erg verzwakt (of dit lijkt zo omdat je de lage tonen niet meer hoort). Ik heb de peerless met filter en zonder filter aangesloten. Dit om het verschil te horen.
De componenten die ik heb gebruikt zijn:
- 7815 + 7915, 2mV toptop ruis op mijn voeding
- R=10kOhm C=6n8 en OPA134 voor het filter, met bijna alle aardes op een gemeeschappelijke "sterpunt" aangesloten.
De componenten die ik heb gebruikt zijn:
- 7815 + 7915, 2mV toptop ruis op mijn voeding
- R=10kOhm C=6n8 en OPA134 voor het filter, met bijna alle aardes op een gemeeschappelijke "sterpunt" aangesloten.
Daar heb op het vroegst pas over een week tijd voor. Moet elke dag tot 5 uur naar school, dus dan kan ik geen hout laten zagen. Maar ik zal mijn ontwerp afmaken.jeroen_d schreef:Das allemaal prima, maar bouw nu eerst maar eens een kast en zorg ook dat je de tweeter wat zachter laat spelen want die heeft zo'n 3 dB hoger rendement.
Tot 9 uur jah? :OEdo schreef:Gamma is toch tot 9 uur open dagelijks?....
p.s. Nog getest met twee batterijtjes of dan een en ander beter wordt qua ruis?
Nee, dat heb ik niet getest. Ik kan precies met de scope zien hoeveel ruis ik heb, het lijkt me een beetje overbodig. Ik heb wel wat codensatortjes erbij geprobeerd, maar dit had niet zoveel nut.
Maar is 2mV ruis op de voeding een aanvaardbare waarde?
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zeker aanvoordbaar.
Bij mij is het voorgekomen dat er wat rotzooi uitkwam en bij het aansluiten van een probe van de scoop alles in orde bleek. Waarschijnlijk de capaciteit van de probe o.i.d. Vandaar de vraag.
Dat zou mijn tweede vraag geweest zijn, i.v.m. eventuele oscilaties van de 78../79..wat codensatortjes erbij geprobeerd, maar dit had niet zoveel nut.
Bij mij is het voorgekomen dat er wat rotzooi uitkwam en bij het aansluiten van een probe van de scoop alles in orde bleek. Waarschijnlijk de capaciteit van de probe o.i.d. Vandaar de vraag.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zeker aanvoordbaar.
Bij mij is het voorgekomen dat er wat rotzooi uitkwam en bij het aansluiten van een probe van de scoop alles in orde bleek. Waarschijnlijk de capaciteit van de probe o.i.d. Vandaar de vraag.
(opgelost toen door paar c'tjes (... nF) dichter bij de aansluitpennen te zetten)
Dat zou mijn tweede vraag geweest zijn, i.v.m. eventuele oscilaties van de 78../79..wat codensatortjes erbij geprobeerd, maar dit had niet zoveel nut.
Bij mij is het voorgekomen dat er wat rotzooi uitkwam en bij het aansluiten van een probe van de scoop alles in orde bleek. Waarschijnlijk de capaciteit van de probe o.i.d. Vandaar de vraag.
(opgelost toen door paar c'tjes (... nF) dichter bij de aansluitpennen te zetten)
Ah dat is mooi dan
.
Het komt wel allemaal erg nauw hoe je alles aansluit etc zeg. Goed dat ik een scope heb, alleen zou ik voor de box zelf moeten luisteren omdat ik geen microfoon heb ofzo.
Is het trouwens moeilijk om zelf de baffle van de speakers in verstek te zagen? Of kun je dit laten doen bij de bouwmarkt?
Het komt wel allemaal erg nauw hoe je alles aansluit etc zeg. Goed dat ik een scope heb, alleen zou ik voor de box zelf moeten luisteren omdat ik geen microfoon heb ofzo.
Is het trouwens moeilijk om zelf de baffle van de speakers in verstek te zagen? Of kun je dit laten doen bij de bouwmarkt?
