MHZS CD-33 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
MHZS CD-33 modificatie
Ik wil mijn MHZS wat gaan modificeren. Er schijnen namelijk goede resultaten kunnen worden gehaald door het veranderen van onder andere de caps. Nu staat er vervang de 0.22uf/630v cap. Maar moeten de exemplaren waarmee ik het vervang ook hetzelfde voltage hebben of mag dat ook meer zijn? Als dat zo is dan wil ik ze vervangen door betere mundorf exemplaren.
Daarnaast wil ik de standaard upamp vervangen door een OPA627 AM en daarna kijken welke winst er te behalen is met ander buizen.
Daarnaast wil ik de standaard upamp vervangen door een OPA627 AM en daarna kijken welke winst er te behalen is met ander buizen.
Ja dat data-sheet kunnen we vergeten. Dat gaan we niet vinden. Wel hebben op internet meerdere mensen modificaties uitgevoerd aan dit apparaat. Zo hebben ze onder andere de opamp vervangen. het probleem is alleen dat er een dubbele op zit en een OPA 627 enkel is. Dit is op te lossen door een bepaald voetje waar je er 2 in kan prikken. Weet iemand waar zoiets verkrijgbaar is?
dat is zeker een betere optie, ik heb ondertussen ook contact met Machmatch, hij adviseert de opamp helemaal eruit te halen en te vervangen door twee eerste orde filters. Iemand enig idee of dat idd beter is?b_force schreef:waarom er dan ook niet een dubbele indoen ?
Zoals de OPA2134, LM4562 etc etc ?
Er zijn adapters voor dubbel naar enkel te koop. (kan je zelf ook maken)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
opamp dioent voor i/v converter + low pass filter.
een 1e orde is wel heel dubieus, aangezien er dan nogal wat hoogfrequent doorheen gaat.
Ik zou voor een 2e orde gaan.
Maar een compleet nieuw i/v converter maken is sowieso niet niks.
Ik zou de huidige opamp eerst vervangen en dan kijken wat het resultaat is.
een 1e orde is wel heel dubieus, aangezien er dan nogal wat hoogfrequent doorheen gaat.
Ik zou voor een 2e orde gaan.
Maar een compleet nieuw i/v converter maken is sowieso niet niks.
Ik zou de huidige opamp eerst vervangen en dan kijken wat het resultaat is.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Behalve die OpAmps, ik zag een paar buisjes staan achterin die kast?
Misschien eens kijken naar de voeding, hoe die is opgebouwd? Beetje experimenteren met wat nieuwe Elco's, brugcellen, snubbernetwerkje.
Tenzij die blauwe gloed daar achterin natuurlijk gewoon van een paar ordinaire ledjes afkomt...
Misschien eens kijken naar de voeding, hoe die is opgebouwd? Beetje experimenteren met wat nieuwe Elco's, brugcellen, snubbernetwerkje.
Tenzij die blauwe gloed daar achterin natuurlijk gewoon van een paar ordinaire ledjes afkomt...
Nee er zitten idd twee buisjes in. chinese 6n3 om precies te zijn. Ik ben nu bezig om een burr down OPA2107 te kopen. En dan eens kijken wat doet. Verder wil ik nog wat caps vervangen door betere exemplaren.Digidoo schreef:Behalve die OpAmps, ik zag een paar buisjes staan achterin die kast?
Waar jij aangeeft waar ik mee zou kunnen experimenteren is voor mij chinees. Ik ben een beginner en misschien dat nog niet eens. Maar andere buisjes een andere opamp en een paar betere (Mundorf of Jensen) caps gaat me nog wel lukken.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Die buisjes zijn toch ook Chinees? Dan moet je mijn "Chinees" toch juist begrijpen?
:lol::P
Okee, zonder dolletjes. De mods die ik voorstelde zullen misschien wel meer uitmaken dan alleen een OpAmp veranderen.
Wat ook uit zal maken: in de uitgang van je cd-speler zitten hoogstwaarschijnlijk een paar transistoren (smd), als je die er uit haalt, dan kom je ook al een eind!
Okee, zonder dolletjes. De mods die ik voorstelde zullen misschien wel meer uitmaken dan alleen een OpAmp veranderen.
Wat ook uit zal maken: in de uitgang van je cd-speler zitten hoogstwaarschijnlijk een paar transistoren (smd), als je die er uit haalt, dan kom je ook al een eind!
Nou bij deze nog een aantal hi-res foto's. Ik merk dat de onderdelen die in mijn cd-speler gebruikt zijn afwijzen van onderdelen die gebruikt zijn in dezelfde speler waarvan elders op internet diverse foto's rondzwerven van diverse eigenaren.
Ik zou het zeer waarderen als iemand mij aan de hand van de foto's zou kunnen uitleggen wat ik wel en niet zou kunnen vervangen en waarvoor ik het zou kunnen vervangen. Let wel, het moet uiteraard een verbetering zijn. Waarbij relatief eenvoudige cq goedkope verbeteringen de voorkeur verdienen, zeker in het begin.
Ik zou het zeer waarderen als iemand mij aan de hand van de foto's zou kunnen uitleggen wat ik wel en niet zou kunnen vervangen en waarvoor ik het zou kunnen vervangen. Let wel, het moet uiteraard een verbetering zijn. Waarbij relatief eenvoudige cq goedkope verbeteringen de voorkeur verdienen, zeker in het begin.
- voodooless
- Contacteer:
Kun je dat zwarte doosje van die DAC niet eens openmaken. Ze zeggen dat daar een of andere eigen super DAC in zit... eigenlijk geloof ik daar niets van
Die opamps zou ik inderdaad eens vervangen door een mooie LM of iets in die trand. Meet eens de DC op de condensator pinnen aan de kant van de opamp. Is die 0 of gewoon enkele milivolts, dan kun je die gewoon overbruggen.
output bevat zo te zien een net mute circuit met een relais. Niets mis mee.
Die opamps zou ik inderdaad eens vervangen door een mooie LM of iets in die trand. Meet eens de DC op de condensator pinnen aan de kant van de opamp. Is die 0 of gewoon enkele milivolts, dan kun je die gewoon overbruggen.
opamps als in meerdere? Ik zie er eigenlijk maar één of zie ik dat helemaal verkeerd? Ik zie alleen de OPA2604, waardoor zou ik die kunnen vervangen? En de condensatoren zijn dat die twee witte MCap's?voodooless schreef:Kun je dat zwarte doosje van die DAC niet eens openmaken. Ze zeggen dat daar een of andere eigen super DAC in zit... eigenlijk geloof ik daar niets van![]()
Ik durf de dac eigenlijk niet open te maken, ziet er niet uit alsof dat open kan. Hieronder nog een fotootje van het voedingsgedeelte.
-
Digidoo
- Contacteer:
Die condensator in je uitgang zijn inderdaad MCaps, dat lijken mij goede dingen, kan je laten zitten. Tenzij er dus DC op je uitgang staat, doe maar zoals Voodooless schreef.
Van die relais wist ik niet. In dat geval kun je 'm inderdaad laten zitten, ik weet niet of het wel/geen (slechte) invloed heeft op je uitgangsignaal.
Het ding ziet er trouwens mooi opgebouwd uit, ook vrij gemakkelijk om zaken er uit te solderen zo te zien. Er moeten trouwens volgens mij wel meer opamps in zitten. Zit er nog een Headphone-out op? Daar moet ook een opamp voor zitten ergens. Die kan je evt. er uit halen, scheelt weer belasting voor je voeding.
Overigens kan je ook nog experimenteren met andere buisjes. Weet alleen zo snel niet welke dat zouden kunnen zijn. Google het of vraag aan onze buizenguru: KT88...
Van die relais wist ik niet. In dat geval kun je 'm inderdaad laten zitten, ik weet niet of het wel/geen (slechte) invloed heeft op je uitgangsignaal.
Het ding ziet er trouwens mooi opgebouwd uit, ook vrij gemakkelijk om zaken er uit te solderen zo te zien. Er moeten trouwens volgens mij wel meer opamps in zitten. Zit er nog een Headphone-out op? Daar moet ook een opamp voor zitten ergens. Die kan je evt. er uit halen, scheelt weer belasting voor je voeding.
Overigens kan je ook nog experimenteren met andere buisjes. Weet alleen zo snel niet welke dat zouden kunnen zijn. Google het of vraag aan onze buizenguru: KT88...
- voodooless
- Contacteer:
Die dingen zijn wel maar 0.22 uF. Dat is misschien wel wat weinig. Als je ze vervangt zou ik zeker een groter exemplaar nemen.Digidoo schreef:Die condensator in je uitgang zijn inderdaad MCaps, dat lijken mij goede dingen, kan je laten zitten. Tenzij er dus DC op je uitgang staat, doe maar zoals Voodooless schreef.
Oké kijk dat zijn concrete dingen. De condensatoren kan ik vervangen door zwaardere exemplaren, de opamp vervangen door een OPA2107 heeft dat nog zin? Maw is die beter dan de huidige?
Kan ik alle condensatoren vervangen door zwaardere Mundorf Caps met een hoger voltage? Ik ga vanavond eens meten wat daar voor een spanning op staat.
Er zit geen headphone output op. Verder denk ik dat het verbeteren van de bekabeling naar de analoge uitgang ook nog wel iets op gaat leveren, deze is namelijk extreem dun.
Bedankt voor jullie hulp, deze speler lijkt me een leuke om wat ervaring op te doen met modificaties.
Kan ik alle condensatoren vervangen door zwaardere Mundorf Caps met een hoger voltage? Ik ga vanavond eens meten wat daar voor een spanning op staat.
Er zit geen headphone output op. Verder denk ik dat het verbeteren van de bekabeling naar de analoge uitgang ook nog wel iets op gaat leveren, deze is namelijk extreem dun.
Bedankt voor jullie hulp, deze speler lijkt me een leuke om wat ervaring op te doen met modificaties.
Als er spanning over staat mooi laten zitten. Een koppelcondensator van en naar een buis kan meestal niet zondermeer worden weggehaald.
er hoeft geen stroom door, alleen spanning. Dun werkt dan soms zelfs beterJTB schreef:.. Verder denk ik dat het verbeteren van de bekabeling naar de analoge uitgang ook nog wel iets op gaat leveren, deze is namelijk extreem dun.
Dat is de spanning over de volgende twee witte caps, als dat de verkeerde zijn welke zijn dan de goeie dan zal ik het alsnog meten.Paul schreef:Ik vermoed dat je niet het juiste gemeten hebt? (zoveel DC op de uitgang??)JTB schreef:Nou gisteren even gemeten over de beide condensatoren staat 4,45 volt. Dit betekend dus dat ze niet weg kunnen?
Nogmaals, een hoge spanning over koppelcondensators is vrij normaal als er buizen in het spel zijn.Paul schreef:Ik vermoed dat je niet het juiste gemeten hebt? (zoveel DC op de uitgang??)JTB schreef:Nou gisteren even gemeten over de beide condensatoren staat 4,45 volt. Dit betekend dus dat ze niet weg kunnen?
Het is verstandig een schema te regelen voordat je zo'n cd-speler gaat mollen door onoordeelkundige 'modificaties'.
Kun je geen schema bemachtigen kun je met een beetje handigheid en de databladen van de componenten zo'n schema zelf wel samenstellen door de printplaat met zijn componenten uitgebreid te bestuderen. Voordeel; je leert er ook nog wat van.
Ik dacht dat de 2604 een fatsoenlijke opamp is. Maar zelfs een 5532 kan goed klinken met de juiste schakeling er om heen. Verder is het achter een monitor vrij lastig te beoordelen wat een modificatie van een opamp in jouw cd-speler, met jouw versterker en luidsprekers in jouw woning zal doen. Er zijn waarschijnlijk erg weinig mensen die een vergelijkbare situatie hebben.JTB schreef:de opamp vervangen door een OPA2107 heeft dat nog zin? Maw is die beter dan de huidige?
Zo te zien is het verwisselen vrij eenvoudig te doen. Probeer het gewoon en vertel ons de resultaten.