Interlinks van NCA

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Interlinks van NCA

Bericht door Audioslave »

Toevallig kwam ik op deze site : www.nicocordewener.nl/audio.

Zag daar mooie zilveren of zilver/goud interlinks van Nico Cordewener ,ik ben van plan om ze te testen ,heeft iemand al ervaring met deze interlinks ?

Heeft ook goede recensie ontvangen op Hear .

Vriendelijke groet

Audioslave
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nee, geen ervaring. Bovendien is dit een Doe-het-zelf-forum.

Wij bouwen dergelijke kabeltjes dus gewoon liever zelf :P
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Interlinks van NCA

Bericht door Audioslave »

@Digidoo:

Dit zijn ook gewoon home made interlinks :lol: . En ik voordat ik zulke kabels maak ben ik veel meer kwijt aan matriaal en dergelijke :( .

Groet Audioslave
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dat denk ik niet hoor. Crusade Audio verkoopt die pluggen voor 19,95. Wellicht dat dun Nico goedkoop is, maar zelfbouw is altijd goedkoper... 8)
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Interlinks van NCA

Bericht door Audioslave »

@Digidoo Quote :Crusade Audio verkoopt die pluggen voor 19,95.

Per 4 ?

Dan moet ik nog de kabel en mantel hebben en afscherming en een goede soldeerbout met toebehoren .

Nee , in dit geval is zelfbouw duurder .

Net zoals ik eerder ben tegen gekomen op dit forum dat goede interlinks maken best ingewikkeld is waar vooraf veel onderzoek en testen nodig zijn en ik waag mij daar als leek niet aan .

Maar ik hoor graag wie wel zulke interlinks heeft of zelf heeft nagemaakt en de eigenschappen van deze interlinks van NCA.

Groet Audioslave
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Voor dat geld kan je beter Neutrik kopen. Dat zijn echt goede connectoren.
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Interlinks van NCA

Bericht door Audioslave »

@Soundexel, Quote :Voor dat geld kan je beter Neutrik kopen. Dat zijn echt goede connectoren.

Connectoren zijn geen punt van discussie , want dat is op aanvraag te veranderen, maar zijn de Neutrik werkelijk beter in combi met deze NCA interlinks ? En is prijs dezelfde ?

Of is het alleen de naam ?

Groet Audioslave
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Dit is niet alleen de naam. Ik ben gelukkig wel zo ver dat ik daar doorheen kijk :)

Deze connectoren maken een zeer goed contact. Eerst de massa, dan het signaal. Zeer slimme constructie.
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Interlinks van NCA

Bericht door Audioslave »

Natuurlijk weet ik dat alles beter kan maar is de prijs nog evenredig ?

Door het locking systeem bent u verzekerd van een zeer goed contact tussen de kabel en de aansluiting. Wij hebben bewust gekozen voor zilver in plaats van goud, omdat zilver een betere geleider is voor het audio-signaal.


- Volledig gemaakt van messing
- Zwaar verzilverd
- Teflon geisoleerd
- Locking systeem
- Geschikt voor kabel diameters van 6 tot en met 8 mm
- Stevige trekontlasting
- Verkoop prijs is 19,95 euro per set van 2 (rood/wit gemarkeerd)

Toch zie ik niet in waarom de cinch van crusade Audio minder zijn dan Neutrik cinch connectoren ?

Als de Neutrik daadwerklijk beter is kan ik deze in overweging meenemen bij de NCA interlinks maar uiteraard bij evenredige prijs .

En over welke type Neutrik hebben we het dan ?

Groet Audioslave
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Hmpf, wat een hoop onzin praat verkoopt ddie Nico Cordewener, en de spelfouten zijn ook een verschikking, dit stuk slaat alles :

"Ontlaten:

De geleiders worden uren lang in een 250 graden warme oven verwarmd. Vervolgens worden de geleiders langzaam afgekoeld.

Dit gebeurd vanwege de volgende reden. Als een klomp metaal tot draad wordt gemaakt ontstaat er een enorme stress op de atomaire structuur van het materiaal. De atomen in de uiteindelijke draad zitten niet netjes geordend tegen elkaar zoals ze in die klomp metaal wel zaten.

Dit resulteert in een slechtere doorgifte van elektriciteit en dus geluid.

Door de kabels te verhitten geef je de atomen de kans zich weer te hergroeperen. Hierdoor hersteld de atomaire rangschikking zich weer in de natuurlijke staat. De optimale doorgifte van elektriciteit is hierdoor gewaarborgd.
"

Jammer dat deze vorm van handel kan bestaan, haal dan de onderdelen in huis en maak het zelf voor een fractie van de prijs, en die oven van 250 graden kun je weg laten.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja, ik had dat ook gelezen. Ik doe er alleen geen uitspraken over, aangezien de TS het eerst wil proberen. Mijn punt is dat je het, volgens mij, veel goedkoper zelf kan maken.

De goedkoopste versie die Nico aanbiedt is van Zilver 0,8mm met een lengte van 30cm (een totaal onwerkbare lengte in de meeste hifi-sets, maar goed. Dit kost 101,60.

Erg vervelend dat hij niet noemt welke kabel hij precies gebruikt, maar ga er maar vanuit dat je voor 30 euro aan kabel al op dezelfde kwaliteit zit, maar dan wel twee keer zolang hebt.

Tel uit je winst! :P
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik leer momenteel een en ander over materialen zoals goud porselein keramiek etc en ik herken iets terug in het verhaaltje :lol: .. Maar dan moet hij de oven wel iets hoger zetten dan 250 graden anders heeft het ontstressen van metaal geen zin!! :lol:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Hahaha.

Weet je wat? Ik vraag iemand van de faculteit Technische Natuurkunde en Materiaalkunde van de TU Delft om er nog eens naar te kijken.

Misschien ook kijken of kabels gebakken op 1200 gr. Cel. nog mooier "klinken" :P
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Materialen sterk afkoelen tot bijna het absolute nulpunt, cryogeen dus, versterkt het metaal enigszins.. Bij buizen, die op deze manier behandeld zijn, verlengt dit niet alleen de levensduur maar schijnt het ook beter te klinken.... zegt men...

Kees
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

door te ontlaten (in dit geval laag-ontlaten) wordt de sterkte van het materiaal minder alsook de hardheid. Het herschikken van de kristallen klopt.
Maar ik weet dat dit enkel bij ijzer (Fe) zo is, deze heeft immers 2 soorten kristallen (alpha en gamma) welke omgezet worden naar de andere by een bepaalde temperatuur. Wat het effect op zilver of koper is weet ik niet.
Klinkt me een onzin verhaaltje.

Ik kan me niet inbeelden dat de sterkte van een kabel rechtstreeks verband heeft met de klankmatige kwaliteiten ervan. (want dat is het doel van ontlaten -> spanning verminderen door herschjkken van kristallen) Neem daar nog eens bij dat ik niet eens zeker ben dat dit wel geldt voor Ag of Cu
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Interlinks van NCA

Bericht door Audioslave »

Ik vindt jammer dat men op voorhand NCA belachelijk maakt zonder dat men de interlinks ook maar heeft gehoord.

Men valt over de term ontlaten maar dat heeft Nico niet verzonnen dat wordt al jaren toegepast in de metaalindustrie.

En dat hoeft helemaal niet op hoge tempraturen te gebeuren zie hier onder ontlaten van staal .


Ontlaten
Na dat een stuk staal gehard is, is het te bros om te gebruiken en zit het vol met inwendige spanningen. De methode om de brosheid en spanningen er uit te halen heet ontlaten.
Bij ontlaten wordt het staal gedurende een paar uur verwarmd tot zo’n 200-300 °C. Bij deze temperatuur herschikken de kristallen zich waardoor de inwendige spanningen en brosheid afnemen.
De tijdsduur is hierbij kritisch omdat het staal steeds zachter zal worden

Groet Audioslave
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja, dat is met staal ja.

Maar hoe zit het dan met koper en/of zilver?

Overigens gaat het niet om die connectors van NCA, maar om het broodje-aap verhaal van Nico!

Ik zeg: koop dat ding, vertel hoe het klinkt. Ik ga het in ieder geval niet kopen als ik het voor minder dan de helft zelf kan bouwen.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Wat een verschrikkelijk niet proffesioneel klinkend verhaal zeg :roll:

Ik vind dat de kabels er wel netjes afgewerkt uitzien, maar denk met de onderdelen van deze site een minimaal gelijkwaardige interlink te maken:

http://www.ae-europe.nl/toebehoren.htm
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

interlinks

Bericht door Audioslave »

Ik ga toch voor XLR interlinks en bij Nico wordt heel stuk duurder en nu vondt ik een andere interlinkbouwer met naar mijn mening een betere kabel met dito pluggen en die worden het . Nogmaals zal vast goedkoper kunnen d.m.v zelfbouw maar minder dan de helft waar @Digidoo naar refereerde daar heb ik mijn twijfels over en wil ze zeker dan wel vergelijken. Wacht momenteel op audiomeubel en dan weet ik exacte maten die ik moet bestellen. Uiteraard zal ik verslag geven van de XLR interlinks.

Groeten Audioslave
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Interlinks van NCA

Bericht door voodooless »

Audioslave schreef:
Men valt over de term ontlaten maar dat heeft Nico niet verzonnen dat wordt al jaren toegepast in de metaalindustrie.
En dus :?: 'T gaat zich uiteindelijk om de ohmse weerstand van de kabel, en die wordt er echt niet beter op, net zo min als andere elektrische eigenschappen.

Over weestand gesproken: vraag audiomanics eens over koolstof kabels ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja, vraag die er eens over ;-) dat benne hele goeie kabels... maar die moet je dan wel zelluf make... bij voorkeur met katoen, zijde en leer..
Na kabels met 99,999% zilver, 18kt goud ben ik nu blijven steken bij koolstofvezels.. en nog steeds naar tevredenheid... duzzzz..

Kees
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

@audiomanics Quote :Ja, vraag die er eens over dat benne hele goeie kabels... maar die moet je dan wel zelluf make... bij voorkeur met katoen, zijde en leer..
Na kabels met 99,999% zilver, 18kt goud ben ik nu blijven steken bij koolstofvezels.. en nog steeds naar tevredenheid... duzzzz

Klinkt er kostbaar ?


Groeten Audioslave
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Koolstof kabels? nee hoor.. maar je moet dan wel wat zelfwerkzaamheid verrichten... De koolstofvezels die in die matjes gebruikt worden zijn uitstekend bronmateriaal... Strengetje of twee isoleren. tegengesteld wikkelen, busje er omheen krinpen, aansolderen.. Klaar (nou ja, bijna dan...)
Geef ze wel even een maandje om los te komen, maar dan heb je ook wel wat... je kunt ze ook een weekje op een cable-burner zetten..
(dit gaat weeeeer discussies uitlokken.. waar ik vervolgens dan niet op reageer... wil je het niet geloven: lekker puh, 't is toch zo!)

Kees
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

interlinks

Bericht door Audioslave »

Nou ik laat ze wel maken door iemand die vaker heeft gedaan en zo kun je op voorhand eerst diverse kabels lenen en testen om te kijken wat beste past en bevalt .
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Die koolstof kabels zijn ook wel wat moeilijker zelf te maken dan "gewone" kabeltjes. Heb je (Audioslave) eigenlijk wel eens zelf kabeltjes gemaakt?
Plaats reactie