Musical Fidelity A1-X met problemen
Moderator: Beheerdersteam
zojuist nieuwe diodes ingezet, resultaat: ik meet na gelijkrichter ongeveer 36VDC...
snap er niets meer van...
*edit: het meest logisch lijkt mij een probleem dat zich óf pre-gelijkrichter voordoet óf dat een component zó zit te stoken dat het voltage zo flink zakt...
In dat eerste geval, zou het dan kunnen liggen aan de condensator tussen de rode en blauwe draden van de secundaire kant van de transformator? Deze bevindt zich als het ware tussen gelijkrichter en trafo. Als deze zou lekken...?
snap er niets meer van...
*edit: het meest logisch lijkt mij een probleem dat zich óf pre-gelijkrichter voordoet óf dat een component zó zit te stoken dat het voltage zo flink zakt...
In dat eerste geval, zou het dan kunnen liggen aan de condensator tussen de rode en blauwe draden van de secundaire kant van de transformator? Deze bevindt zich als het ware tussen gelijkrichter en trafo. Als deze zou lekken...?
Hoe meet je die spanningen?
Vat het niet verkeerd op maar:
In het schema dat ik op de vorige pagina zie loopt dat ding op 20 volt symmetrisch, dus ik zou de min van de meter aan de kast knuppen en dan kijken of je -20 en +20 kan vinden. Daarnaast staat er in het schema nog een + en - Vr , die zitten na een 12 volt zener configuratie, dus daar moet je dus iets van + en - 12 meten. Pas als die spanningen allemaal correct zijn kan je verder gaan zoeken. Ik vermoed ook niet dat je diodes stuk waren eigenlijk. Met wat voor meter meet je? En waar heb je die AC spanningen precies gemeten?
Over de hele rail meten heeft niet heel veel zin omdat je dan niet weet of je voeding wel goed symmetrisch is...
Vat het niet verkeerd op maar:
In het schema dat ik op de vorige pagina zie loopt dat ding op 20 volt symmetrisch, dus ik zou de min van de meter aan de kast knuppen en dan kijken of je -20 en +20 kan vinden. Daarnaast staat er in het schema nog een + en - Vr , die zitten na een 12 volt zener configuratie, dus daar moet je dus iets van + en - 12 meten. Pas als die spanningen allemaal correct zijn kan je verder gaan zoeken. Ik vermoed ook niet dat je diodes stuk waren eigenlijk. Met wat voor meter meet je? En waar heb je die AC spanningen precies gemeten?
Over de hele rail meten heeft niet heel veel zin omdat je dan niet weet of je voeding wel goed symmetrisch is...
oke ik splits je post even op!

gedaan, klopt. - van multimeter aan chassis, + van MM aan poten van de dioden. -20V en +20V meet ik daar.MidiMaze schreef:In het schema dat ik op de vorige pagina zie loopt dat ding op 20 volt symmetrisch, dus ik zou de min van de meter aan de kast knuppen en dan kijken of je -20 en +20 kan vinden.
meet ik dit over de zener heen? zo ja, dan staat daar inderdaad 12V overheen.MidiMaze schreef:Daarnaast staat er in het schema nog een + en - Vr , die zitten na een 12 volt zener configuratie, dus daar moet je dus iets van + en - 12 meten.
ik heb ze eruit gehaald en gemeten, eentje was kapot.MidiMaze schreef:Ik vermoed ook niet dat je diodes stuk waren eigenlijk.
el cheapo aldi dingetjeMidiMaze schreef:Met wat voor meter meet je?
ok bedankt voor deze tip! ik heb ze dus gemeten over de hele rail bij R1 en R2 (de 0.47ohm 2W weerstanden)MidiMaze schreef:En waar heb je die AC spanningen precies gemeten?
nu ik het nog eens meet, maar dan met 1 kan van de MM aan chassis, zie ik nu AC meet tussen chassis en R2 (aan de +24V kant), en ook tussen chassis en gelijkrichter (de +24 V kant)
bedankt voor je hulp!
Een aldi meter is tot nu toe nog voldoende 
Oke, de voeding lijkt dus wel goed, dan gaan we gewoon kijken of je eind torren wel goed in rust komen te staan.
Probeer eens de rechter kant van de weerstanden R26 en 28 te vinden en dan ten opzichte van het chassis te meten. De spanning op deze 2 punten moet ongeveer gelijk zijn (plus of min een paar mV). Dan weten we of de eind torren netjes gebiased worden.
Hmm, check daarvoor even of er tussen het chassis en de output een spanning staat. Anders moet je wat hier boven staat tussen de output en die 2 weerstanden even meten.
En dan natuurlijk even per kanaal meten
Oke, de voeding lijkt dus wel goed, dan gaan we gewoon kijken of je eind torren wel goed in rust komen te staan.
Probeer eens de rechter kant van de weerstanden R26 en 28 te vinden en dan ten opzichte van het chassis te meten. De spanning op deze 2 punten moet ongeveer gelijk zijn (plus of min een paar mV). Dan weten we of de eind torren netjes gebiased worden.
Hmm, check daarvoor even of er tussen het chassis en de output een spanning staat. Anders moet je wat hier boven staat tussen de output en die 2 weerstanden even meten.
En dan natuurlijk even per kanaal meten
Dat is dus foute boel. Ik ga eerst ff lunchen en dan update ik zo mijn post wel ff.
Meet eens de spanning op de basis van Q5,6,7 en 8.
Ik vermoed dat de sturing niet helemaal jovel is. Of dat een eind tor kapot is, die kan je der ook even uithalen en kijken of je tussen E en C een diode meet. Het vreemde is ook dat je op de output dus geen offset meet, terwijl je op de basis van de eind torren dus wel bijna de negatieve rail meet.
Meet eens de spanning op de basis van Q5,6,7 en 8.
Ik vermoed dat de sturing niet helemaal jovel is. Of dat een eind tor kapot is, die kan je der ook even uithalen en kijken of je tussen E en C een diode meet. Het vreemde is ook dat je op de output dus geen offset meet, terwijl je op de basis van de eind torren dus wel bijna de negatieve rail meet.
Kanaal 1:
R26:
links -18.48 V
rechts -18.40 V
R28:
links 18.48 V
rechts 18.47 V
Kanaal 2:
R26:
links -18.48 V
rechts -18.50 V
R28:
links 18.43 V
rechts 18.47 V
dit zou het moeten zijn, ik las je post opnieuw en toen bedacht ik me dat ik met twee kanalen, elk twee weerstanden wel wat meer meetpunten zou moeten hebben!
R26:
links -18.48 V
rechts -18.40 V
R28:
links 18.48 V
rechts 18.47 V
Kanaal 2:
R26:
links -18.48 V
rechts -18.50 V
R28:
links 18.43 V
rechts 18.47 V
dit zou het moeten zijn, ik las je post opnieuw en toen bedacht ik me dat ik met twee kanalen, elk twee weerstanden wel wat meer meetpunten zou moeten hebben!
Mja, ik zou even iemand vragen met een scope en functie generator en die wat ervaring heeft hiermee. Dan ben je in een mum van tijd klaar, zeker omdat je het schema er bij hebt en alles eigenlijk recht-toe-recht-aan is.
Je kan zo met dat ding in Enschede langs komen, maar dat is niet echt in de buurt.
Je kan zo met dat ding in Enschede langs komen, maar dat is niet echt in de buurt.
Hmm, die mag je daar idd niet meten, eignelijk wil je nu dus een scope hebben om precies te zien wat daar gebeurd.
Hier staat nog wat meer info over dat ding :
http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/technical.htm
Met ook een schema met daarin wat meer spanningen, misschien dat je daar nog iets verder mee komt, maar ik zou dus even een scope regelen.
Hier staat nog wat meer info over dat ding :
Met ook een schema met daarin wat meer spanningen, misschien dat je daar nog iets verder mee komt, maar ik zou dus even een scope regelen.
Ok een scoop wordt een probleempje.
Als ik er geen goede prijs voor krijg op marktplaats, en reparatie is te duur, dan gebruik ik 'm wel als donor voor onderdelen
edit: er borrelt zomaar iets van een idee in mijn brein op. Of het een goed idee is weet ik niet, maar zou het zin hebben om alle transistors te vervangen, inclusief de grote eindtorren?
Als ik er geen goede prijs voor krijg op marktplaats, en reparatie is te duur, dan gebruik ik 'm wel als donor voor onderdelen
edit: er borrelt zomaar iets van een idee in mijn brein op. Of het een goed idee is weet ik niet, maar zou het zin hebben om alle transistors te vervangen, inclusief de grote eindtorren?
jup die link ken ik. Zal eens wat spanningen meten en vergelijken met het schema wanneer ik weer thuis ben (weekend bij mn ouders momenteel).MidiMaze schreef:Hier staat nog wat meer info over dat ding :