3V in een PC?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb eventjes zitten neuzen bij Farnell.

Bij de meeste spanningregelaars kan je als input voltage 5V gebruiken.
De warmte dissipatie is dan natuurlijk aanzienlijk kleiner dan bij 12V.

Mijn lijkt de mooiste oplossing om dan een spanningsregelaartje te gebruiken van 1,5A of meer.
Deze kan je desnoods nog op een klein koelplaatje zetten om zijn warmte een beetje kwijt te kunnen. (je kan hem ook nog voor een FAN hangen om hem actief te koelen :P)

Je hebt nu een mooie stabiele 3,3V tot je beschikking. Die 0,3V extra zal wel niet zo'n probleem zijn (soms zakt de spanning nog iets in )

(je zou nog kunnen kijken of je iets meer dan 1,5A kan leveren, een beetje extra is nooi weg :P, je hebt ze ook van 2A en 3A )
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

b_force schreef:
Zoals ik al eerder noemde, als deze voor digitale circuits wordt gebruikt, wil je daar absoluut geen analoog circuit aan hangen. (ivm met storingen etc)

(digitaal en analoge circuits altijd gescheiden houden)

Je zou het kunnen proberen wellicht werkt het gewoon, maar persoonlijk vind ik het niet de meest nette oplossing.

Je moet overigens, als het idd van een digitaal circuit is, ook de juiste aarde er bij pakken.
Och, je geluidskaart hangt r ook gewoon aan :P En de ground in een pc is op alle punten het zelfde. Zelfs je case hangt aan de ground :) Er zit zelfs gewoon een verbinding tussen de ground pins van je CPU en de Case :P
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat vraag ik me heel hard af.

Normaal gesproken is het uit den boze om digitale en analoge circuits op elkaar aan te sluiten.

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets bij een pc anders is.

Je geluidskaart kan bv wel 3,3V gebruiken, maar het zou goed kunnen zijn dat ze die van een analoog signaal afpakken en dmv een spanningsregelaar aanpassen.

Overigens vind ik sowieso een losse voeding voor je versterker een nettere oplossing.
Zo hoef je niet te knippen en knoeien in je hoofd bekabeling. En kan je dus een molex stekker gebruiken en daar de rode draad van pakken om de 5V te krijgen.

Dit is overigens de 3A versie:
http://www.ti.com/lit/gpn/ucc383-3

Een goede voeding maken is zo gedaan, enkel 2 elco's, 2 condensatortjes, en 2 weerstandjes.

Je hebt ook vaste spanningsregelaars, waar enkel 2 elco's en 2 condensators nodig zijn.

Overigens is de vraag nog niet gesteld hoeveel jij over hebt met je voeding.
Ik weet niet hoe vol jij je pc hebt, maar ik ken zat mensen die al redelijk op het randje zitten.

En ik vind overigens ook dat die Tisch TML meer verdient dan een 5W ampje :P

edit:

wat overigens een kant en klare oplossing is: (voor 12 euro)
http://www.produktinfo.conrad.com/cgi-b ... 90&lang=nl

edit 2:

Overigens kan ik voor spanningsregelaars die van Recom adviseren, die zijn behoorlijk efficiënt, en hebben worden daardoor veel minder warm.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Dat vraag ik me heel hard af.

Normaal gesproken is het uit den boze om digitale en analoge circuits op elkaar aan te sluiten.
Bij audio wel veelal, bij computers hangt alles aan elkaar. Bekijk de print maar eens van je voeding. Alle zwarte draden gaan naar 1 punt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

een zogenaamde "ster-ground" lijkt me ?

Is nog een optie om soms digitaal en analoog op dezelfde ground aan te sluiten (dacht ik, weet et niet helemaal zeker meer).

Toch vind ik persoonlijk de optie om de 3,3V lijn door te knippen en af te tappen geen nette oplossing.

Zoals in het schema van de universele pc voeding van conrad duidelijk te zien is, is dat je met een LM317 prima 2A kan leveren met 3,3V.
Als je er nog voor zorgt dat de ingaande spanning niet al te hoog is (dus 5V) zal je warmte ontwikkeling ook wel meevallen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kijk, dit is t kleine ding
Bijlagen
versterkertje.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm versterkertje schijnt niet meer gemaakt te worden, maar vervangen zou een TDA 2822 kunnen zijn.

Die laatste kan max tot 12V gaan (en minimaal 3V)

Het zou goed kunnen dat je die dan wel fftjes met een klein koelblokje extra moet koelen.

http://www.ortodoxism.ro/datasheets/SGS ... Xsrtww.pdf
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

t hangt er aan, maar geen succes.. qua volume geen verbetering dan direct aan de soundcard, en dan ook nog een brom-knrasen er in... gaat er weer af dus.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat heb je nu precies gedaan ?

Wat een leuk alternatief is is 2 x lm1875 of 1 x lm1876 nemen.
(mini giancloine dus)

heb je 2 x 15-20W tot je beschikking, daar voelen die tangbands zich net wat lekkerder bij :)
(ik heb ze nmlk ook :P )

uiteraard zijn er ook meerdere alternatieven.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb nog een 41Hz kit (versterker deel al gereed, aansluitingen, voeding moet nog) liggen die ik wel ga gebruiken

hoe voed je die geenkloon? eigen voeding of uit de PC? wil namelijk wel t liefste iets dat ik niet separaat aan/uit hoef te zetten
indoubt

Bericht door indoubt »

gaincloontjes voelen zich het best met positieve en neg rails (ook al kan het eventueel wel op een pos rails en o)

De Amp3 doet het prima op alleen positieve rail, daar is ie voor bedoeld. Ik heb hem op een heel klein 15V (30Va) laptopvoedingkje. Op 12 volt doet ie het ook uitstekend. Ik heb wel een enkele diode (tegen ompolen en om de spanning 0,5v te doen dalen) een bufferelco dicht bij de amp.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je kan een aparte voeding prima schakelen dmv een pc

(ooit eens van een relay gehoord ? :P)

2 x 15V 50VA voeding is voor een gainclone prima :)

Die schakkeleren dmv van een relay oid, klaar :)
Plaats reactie