UCD Versie HG > een upgrade waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

'Dr zit dus niks anders op dan het zelf te proberen denk ik :?

Transimpedantie amp... Waren die regelaars in de ExtremeA ook niet iets dergelijks? 'T zou me niks verbazen als er het een en ander van is overgenomen..
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Dr zit dus niks anders op dan het zelf te proberen denk ik Confused
Dat is toch een van de leukste dingen van zelfbouwen. :wink: Maar als ontwikkelaar cq. fabrikant ga je zoiets toch zelf ook proberen voor je het in de markt zet? En het liefst nog vergelijken met de reference van Bruno als je dat het summum vindt.

Co
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Meettechnisch doet dit soort dingen altijd wel wat, of je dat ook hoort is vraag 2.

Toch heb ik in mijn phonotrapje en actieve filters gebruik gemaakt van shunt regeling ter plaatse van de verbruikers (opamps), omdat je daar met extreem lage signaalspanningen werkt.
Ik verbeeld me dat het uitstekend klinkt. :wink:

Bij UcD kan ik me er ook wel wat bij voorstellen, er staat tenslotte een tamelijk heftige RF oscillator naast te loeien, daarvan zul je allicht wat terug vinden op de voedingslijnen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

cve schreef:
Dat is toch een van de leukste dingen van zelfbouwen.
'T kost toch weer 214 euro om twee amps te upgraden :oops:
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Dan verbeeld je je toch gewoon dat het een koopje is...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Dan verbeeld je je toch gewoon dat het een koopje is...
Ik laat wel eerst iemand anders het uittesten :D . Upgraden kan altijd nog. Voorlopig heb ik een betere besteding voor de centen 8)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

voodooless schreef:

'T kost toch weer 214 euro om twee amps te upgraden :oops:
Twee TL431, wat weerstanden, condensatoren en BD139/140 is zo duur niet, hoor. :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

KT88 schreef:
Twee TL431, wat weerstanden, condensatoren en BD139/140 is zo duur niet, hoor. :wink:
Exactly my point :shock:
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

KT88 schreef:
voodooless schreef:

'T kost toch weer 214 euro om twee amps te upgraden :oops:
Twee TL431, wat weerstanden, condensatoren en BD139/140 is zo duur niet, hoor. :wink:
Zo ga je nooit onze specs halen..... 8)

Jan-Peter
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jan-Peter schreef:
voodooless schreef:
Nice! Zijn het shunt regelaars? Wat gaan ze ongeveer kosten? Komen er nog andere voltages?
Voor technische vragen gaarne de datasheet eerst lezen, we hebben ze niet voor niks gemaakt.... ;)

Prijs wordt EUR 30,00 ex. BTW. Als er nu echt veel vraag komt voor andere spanningen kunnen we dit best wel overwegen....

Jan-Peter
Jan-Peter, ziet er erg mooi uit. Ook leuk dat ze pin compatible zijn met de normale regulators, zo wordt een een zeer eenvoudige upgrade als je al een voeding hebt.

Wat ik jammer vind is dat het om 12V regelaars gaat, de LM4562 opereert optimaal bij 15V.

Groet, Jeroen
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

jeroen_d schreef:
Jan-Peter schreef:
voodooless schreef:
Nice! Zijn het shunt regelaars? Wat gaan ze ongeveer kosten? Komen er nog andere voltages?
Voor technische vragen gaarne de datasheet eerst lezen, we hebben ze niet voor niks gemaakt.... ;)

Prijs wordt EUR 30,00 ex. BTW. Als er nu echt veel vraag komt voor andere spanningen kunnen we dit best wel overwegen....

Jan-Peter
Jan-Peter, ziet er erg mooi uit. Ook leuk dat ze pin compatible zijn met de normale regulators, zo wordt een een zeer eenvoudige upgrade als je al een voeding hebt.

Wat ik jammer vind is dat het om 12V regelaars gaat, de LM4562 opereert optimaal bij 15V.

Groet, Jeroen
Je hebt ze nog niet gezien wanneer de blauwe ledjes aan zijn.... ;)

Waaraan zie je dat die bij 15V optimaal presteert?

Jan-Peter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Aan de specs van de PSRR van de LM4562. Die is dan maximaal en hetzelfde voor zowel de positieve als negatieve rail.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

PJ wordt de UcD400HG ook geleverd met de HPR/HNR gemonteerd en zo ja wat kost dat dan?

Co
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

PSRR 4562

Bericht door Bruno »

Bij een normale op-amp, d.i. een op amp met traditionele miller compensatie, zie je altijd dat één rail een beduidend slechtere PSRR heeft dan de andere. De slechte rail is de rail waaraan de transimpedantietrap refereert (=waar de emitter van de millertransistor aan hangt). Feitelijk heeft deze rail voor frequenties boven de dominante pool een PSRR van exact 0dB en wordt alle voedingsrotzooi weggeregeld door de lus. Met andere woorden, de PSRR spec op die rail is identiek aan de luswinst. Als de fabrikant voor de PSRR en de loop gain meting hetzelfde exemplaar gebruikt heeft, kan je de grafieken gewoon op elkaar leggen. Dit is de "ijzeren wet" van PSRR voor miller op amps. Het bijgaande plaatje heb ik ook al voor de elektuur presentatie gebruikt en komt van de OPA134 data sheet. De grafiek toont dit verschijnsel voorbeeldig.

Je moet je realiseren dat de uitgangsspanning van een fysieke op amp gelijk is aan:
Vout=2*pi*GBW*integraal(Vnoninverting-Vinverting,dt)
Ho maar, Vout ten op zichte van wat? Aarde? De op amp heeft geeneens een aardklem... Even corrigeren:
Vout-Vhiddenref=2*pi*GBW*integraal(Vnoninverting-Vinverting,dt)
Een opamp heeft 5 poten w.o. twee ingangen, twee voedingen en een uitgang. De verborgen referentie moet dus één van de vier overblijvende klemmen zijn. Gezien de ingangen signaalvoerend zijn, schiet er weinig anders over dan de voedingen.

De gangbare uitweg zijn folded cascode op amps, op voorwaarde natuurlijk dat de compensatiecondensator aan aarde ligt. Wat je dan doet is expliciet een zesde pen aan de opamp toevoegen en die als (niet meer) verborgen referentie gebruiken. Zo nu en dan kom je d'r tegen met de compensatie-c aan één van de voedingen en dan ben je weer terug naar af.

Ook voor miller op amps is die wet niet 100% in steen gebeiteld. Zowel Douglas Self als ikzelf hebben twee verschillende oplossingen gevonden. DS gebruikt een gestabiliseerde spanning (AC gesproken dus in feite aarde) als referentie, ikzelf gebruik de aarde rechtstreeks. Beide voegen dus toch een zesde pen toe. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er niet nog een aantal mensen met soortgelijke oplossingen gekomen zijn, dus leek het me eerst plausibel dat de LM4562 ook derefereerde (maar naar welk punt dan???) tot ik nog eens door de hele grafiekenhandel ging. En jawel: bij alle voedingsspanningen volgt de PSRR van de positieve voeding gewoon de loop gain PSRR = 20*log(GBW/f), behalve bij 15V. Bij 15V blijkt de PSRR van de beide rails volstrekt identiek, op de ruis in de metingen na. De meest waarschijnlijke verklaring voor dit verschijnsel is helaas dat de persoon die de metingen heeft opgenomen een bordje had met schakelaars voor de verschillende belastingen en om de storingsbron tussen de + en - voeding te schakelen, en heeft hij de hele serie 15V metingen twee keer opgenomen met de schakelaar op -. Gezien voor alle andere voedingsspanningen, hogere en lagere, de op amp zich volstrekt "aan de regels" houdt, zou eender welke andere verklaring al even ongeloofwaardig als complex worden. Tot nader order betreft het dus een ongelukje bij National dat intussen al een heel eigen leven gaan leiden is op het net. Ik zal tzt eea eens nameten in geval er zich ooit een hoogoplopende discussie over zou voordoen, en bij die gelegenheid wil ik meteen ook de hoogst interessante reeks metingen over niet-inverterende THD van DS overdoen.

Maar goed, ik ben er erg gerust in dat het om een meetfout gaat, en ik heb dus niet de minste gewetensnood om de spanning van de eerste HxR regelaars op 12V te zetten uit zuiver praktische overwegingen.

---

Het basisschema van de regulator is inderdaad hetzelfde als bij de extrema versterker. Om te snappen hoe hij werkt, volstaat het dus om die uit te vlooien. Ik heb er echter een hoop extra leuks aan toegevoegd om de rimpelonderdrukking, de uitgangsimpedantie, de ruis en de bandbreedte te verbeteren. De bandbreedte is goed en wel 10 keer groter geworden, en dat doe je niet door alleen maar een paar transistoren te vervangen. E.e.a. is wel ten koste gegaan van de drop-out spanning, maar goed, die is met iets minder dan 3V nog steeds identiek aan die van een ordinaire 78xx.
Bijlagen
OPA134_loop_gain_psrr.gif
Laatst gewijzigd door Bruno op za 23 jun 2007, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik heb de UcD Supply HG Mono voedingen. In de specs staat "Ready for future Hypex HPR12/HNR12 regulators". De extra pinnen zijn op deze voeding al voorzien (zie plaatje).

Is het een kwestie van simpelweg de oude eruit en de nieuwe Hypex-regelaars er in of dient er nog meer gesoldeerd te worden? (Ik ga de getweakte UcD180 met LM4562 extern voeden)
Bijlagen
UcD Supply HG Mono
UcD Supply HG Mono
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

De versterker moet natuurlijk wel die externe voedingen gebruiken (zoals je zegt: getweakt voor externe voeding), en dan is het prima zo.
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

cve schreef:
PJ wordt de UcD400HG ook geleverd met de HPR/HNR gemonteerd en zo ja wat kost dat dan?

Co
We gaan ze inderdaad voorgemonteerd leveren, dan wordt het wel een nieuw artikel in de webshop. Prijs zal dan dus worden.....150+2x30=€210,00 ex. BTW.

Maar dan heb je wel wat!

Jan-Peter
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

knuisje schreef:
Ik heb de UcD Supply HG Mono voedingen. In de specs staat "Ready for future Hypex HPR12/HNR12 regulators". De extra pinnen zijn op deze voeding al voorzien (zie plaatje).

Is het een kwestie van simpelweg de oude eruit en de nieuwe Hypex-regelaars er in of dient er nog meer gesoldeerd te worden? (Ik ga de getweakte UcD180 met LM4562 extern voeden)
Correct!

Jan-Peter
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: PSRR 4562

Bericht door KT88 »

Bruno schreef:
<snip>
Maar goed, ik ben er erg gerust in dat het om een meetfout gaat, en ik heb dus niet de minste gewetensnood om de spanning van de eerste HxR regelaars op 12V te zetten uit zuiver praktische overwegingen.
Helder verhaal, Bruno. Dankjewel.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

We gaan ze inderdaad voorgemonteerd leveren, dan wordt het wel een nieuw artikel in de webshop. Prijs zal dan dus worden.....150+2x30=€210,00 ex. BTW.

Maar dan heb je wel wat!
Opschieten dan JP want ik wil nu wel eens beginnen :wink:

Co
Laatst gewijzigd door cve op za 23 jun 2007, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bedankt voor het verhaal Bruno! Sounds good!
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

cve schreef:
We gaan ze inderdaad voorgemonteerd leveren, dan wordt het wel een nieuw artikel in de webshop. Prijs zal dan dus worden.....150+2x30=€210,00 ex. BTW.

Maar dan heb je wel wat!
Opschieten dan PJ want ik wil nu wel eens beginnen :wink:

Co
Nog even geduld, volgende week weten we meer over de levertijd!

Jan-Peter (JP dan hé.....en geen PJ... ;))
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank aan Bruno voor de uitleg. Het lijkt er inderdaad op dat er wel een meetfout moet zijn gemaakt, je kan niet om de architectuur van de opamp heen en wat dat oplevert voor de PSRR.

Dan nog een vraagje over de nieuwe modules: zit daar standaard een CRD op aan de positieve rail om te zorgen dat je de LM4562 output in klasse A zet en de slechtere PSRR+ buitenspel zet?
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

jeroen_d schreef:
Dan nog een vraagje over de nieuwe modules: zit daar standaard een CRD op aan de positieve rail om te zorgen dat je de LM4562 output in klasse A zet en de slechtere PSRR+ buitenspel zet?
Ik heb ze niet laten monteren omdat ik eerst zeker wil zijn dat daar geen onverwachte neveneffecten uit volgen. Je moet namelijk echt zeker zijn dat je de halve uitgang echt *helemaal* zonder stroom zet. De zaken gaan hier echter zo goed :) dat ik er nog geen tijd voor heb kunnen maken :( om dat eerst grondig uit te vissen. Sowieso vind ik de 4562 zonder crd al een geweldige stap vooruit op de 8620 met crd.
Plaats reactie