Carsub door dramatisch ruimtetekort

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Carsub door dramatisch ruimtetekort

Bericht door Jeroen G »

Wat een subwoofer gedoe zeg met mij:P
Maagoed, de vriend van mijn zus heeft een tijdje terug een nieuwe auto
gekocht...maar nu wil hij een subwoofer achterin, het is weliswaar een
station, maar tog wil hij nog genoeg ruimte achterin overhouden

Hijzelf vroeg mij naar een kastje van enkele liters, iets van 10 max geloof ik
Maar is dit wel haalbaar? Volgens mij is dit namelijk egt mission impossible
Wie kan mij hier meer over vertelen?
En wie weet er een subwoofer ontwerp van een zo klein mogelijk formaat
en daarbij ook een zeker niet te dure driver...
Ongeveer 30 euro had hij het zelf over dacht ik

Luistert wat mij betreft niet zo heel nauw, maar toch :twisted:

Bvd JeroenG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

10 liter is erg extreem klein.

het kan wel, zoek eens op www.showyoursound.nl/forum naar adviezen.

wat wel kan ,, is bijvoorbeeld een MDS 08 woofer.
tweedehands moet lukken.

wil je iets moois, kijk eens naar Phase Linear, de aliante reeks.

moet je wel een 0 extra achter je 30 euro zetten.

Feit is wel dat deze woofers extreem presteren, ik had de 12" versie, en was echt onder de indruk door dit exclusief staaltje techniek.

Maar ik dwaal af :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

In een 10 liter kastje kan je volgens mij niet genoeg laag opwekken om deftig boven je motorgeluid uit te komen.
Je kan zowieso niet echt kaag gaan in zo'n klein kastje waardoor je aktief gaat moeten bijsturen en het rendement waarschijnlijk erg laag zal uitvallen.

Als je dan maar €30 voor de woofer over hebt eindigt het verhaal hier wel denk ik. Als je laag wil weergeven toch en geen midbas en wat gekraak.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

ondanks de cabingain zou ik voor 10 liter geen MDS08 nemen die heeft liever wat meer. Een Tangband W8-740C doet het beter in 10 liter, Is wel wat duurder circa 60 Euro of zo.
sven
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 1:51
Locatie: Schriek,Belgie

Bericht door sven »

10 liter is idd wel wat weinig, als je het geld er toch ooit eens voor over hebt, kan je een Alliante 10" aankopen en hem in een gepoort kistje van 13 a 14 liter steken. Zo zit ie bij mij ook in de auto en geeft meer dan voldoende laag.
Nadeel is dan wel dat deze nogal wat vermogen nodig heeft en dus de versterker ook iets prijziger wordt.

Als je het goedkoop en klein wil houden, zal je het met een 8" moeten doen. De gemiddelde 10" heeft met 10 liter echt niet genoeg.


Vriendelijke groeten
Sven
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

kan me aansluiten bij alle reacties.

stel de 10 liter een beetje bij, en koop een goede 8" die zich lekker voelt in een kleine kist.

eventueel kun je kijken naar units die bijvoorbeeld in een thuis bios subje horen. zo heb ik nog een 8" sony unit liggen die in een kleine reflex kast goed laag weergeeft. zoek anders zoeits op, tweedehands. De mijne mag voor een kratje bier wel bij wijze van spreken, als je niks anders vind meer.

Hoe zit het eigenlijk met het versterker gedeelte, is dat aanwezig ?

een goede amp, die crossoover functies heeft, en een 100 watt rms, kot goed tot zn recht in een auto.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Precies, gewoon een 8" in een klein kastje, flink wat BAF erin zodat ie nog ietsjes kleiner kan, versterker aan de zijkant en knallen.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

Ja klinkt goed,
Hij vertelde me gister alleen dat er op zn autradio een
sub out low pass filter zit ofso,
weet iemand hier meer van?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Dat betekend dat er dus een gefilterde uitgang op zijn autoradio zit. Hierop kan je dus willekeurig iedere versterker aansluiten omdat je het filtergebeuren op je autoradio kan afregelen. Wat wel is is dat je budget wel erg klein is. Beetje beginnersproject met nog n beetje kwaliteit komt al gauw tussen de 200 en 300 euro. Dan heb je versterker/sub/kist(hout,baf en pritex) bekabeling.

Ik denk dat je voor 30 euro niet ver komt.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

30 euro??

De enige kleine woofer die ik ken die het netjes wil doen in een kleine kist is de jbl gto 804 en die heb ik met moeite in 16 liter gepoort gekregen.

Afbeelding

Daar komt nog bij dat die een flinke amp wil zien.

Ik denk dat je even af moet stappen van het feit dat car audio "goedkoop" is.
Wil je per se meer bas, zet dan een paar ovaaltjes onder een mdf hoedenplank.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

30 euri is erg weinig hoor... ook bij Tangband of Mivoc moet je voor een 8" al snel t dubbele neerleggen (net als voor de al genoemde MDS08)

die MDS08 doet t prima in een geloten kastje van 10 liter hoor, echt diep zal t niet gaan maar ik ben er dik tevreden mee in elk geval :D gewoon met een 80W RF ampje er aan. basboost heb ik niet aan staan, de x-max is niet echt groot voor een woofer.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

HENKJAN TOCH!

Als er enige bijval voor de Tangband W8-740C zou komen dan had ik die toch wel van jouw verwacht :P

Maar zonder gekheid, probeer deze maar eens te simuleren. Die kan echt in een heel klein kistje nog behoorlijk resultaat opleveren. Het is veel meer nog dan de meeste anderen een kleine-kistjes-woofer

en echt duur is ie ook al niet
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Gezien budget en ruimte vind ik de tip van 2 ovaaltjes in de hoedeplank de beste :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jeroen G schreef:
Hij vertelde me gister alleen dat er op zn autradio een
sub out low pass filter zit
heeft hij dan wel een versterker? want die sub out is een low-level uitgang waar dus geen speaker direct aan kan. en een woofer direct aan de headunit gaat niet goed

de hoedenplank van een staion is never nooit stevig genoeg om veilig speakers in te monteren, niet doen! als het een limo was met een stalen plaat onder de plank dan kan je ze daar met stevige bouten aan zetten, maar alle andere opties zijn gewoon levensgevaarlijk. ook een MDF plaat zoals je die vaak ziet biedt niets qua veiligheid
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Leg dat laatste eens uit? Waarom is een plaat mdf niet veilig?

Groeten Mark
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Als je ergens tegenaanklapt, en je overleefd het, wordt je onthoofd door je mdf plaat.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Das waar ook, rem maar eens heel hard :D

Of erger; een forntale aanrijding, de plank mdf vliegt met 120km/h verder door je auto.....
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

hangt compleet van de situatie af als je het mij vraagt, welke draai en
rolkrachten er op werken, en zijn huidige plan is om het vast te maken
aan de wielkasten deze zullen echt niet zomaar lospringen

Bovendien was het mijn id het direct achter de achterbank te plaatsen
dus dan zal de auto wel een heel extreme beweging moeten maken wil
die kast of zelfs plaat je onthoofden...zon dergelijke bewegeing overleef
je zeer waarschijnlijk in eerste instantie al niet

natuurlijk is al die troep achterin je auto nooit egt veilig, maar de
extreme situatie waarin het materiaal een fataal effect op je zal hebben
zal egt niet zomaar plaatsvinden bij de doorsnee bestuurder...
bij een stuntdriver is die kans al aanzienlijk groter :shock:

Maar zeg nou zelf: hoe groot acht je de kans dat een stuk hout, dat in de
lengte niet door de autopast, zich losrukt uit zijn schroeven, een draai
van meer dan 90 graden maakt om de achterbank heen draait en
vervolgens verder beweegt om met genoeg kracht schade aan de
bestuurder toe te brengen, die hier dus een fatale verwonding aan over
zal houden...naar mijn mening en inzicht is die kans egt heel klein :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zeker die mythbusters uitzending gemist....

om te beginnen is zelfs bij een noodstop en al helemaal bij een aanrijding, zelfs bij lage snelheid, genoeg om een redelijk zwaar voorwerp als een luidspreker of MDF plank genoeg energie mee te geven om jezelf of anderen in je auto dodelijk te verwonden

verder maakt t niet uit hoe goed die plank vast zit, MDF is slap, zal breken, en de speakers vliegen door de auto. nou niet beginnen dat MDF dik is etc, de krachten die bij een aanrijding optreden zijn zo enorm groot dan MDF knakt alsof was t karton.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik ben jaren met car-audio bezig geweest, naar meetings gegaan, aan wedstrijden meegedaan,... Nooit ben ik ook maar iemand tegen gekomen die bij een ongeval stukken van z'n install door de auto zag vliegen of er door gewond was geraakt. Auto's vol MDF kisten en hoedenplanken, en er gebeurde op z'n tijd wel eens een ongevalletje ook hoor.

Ja, je kan een ongeval simuleren waar je zelfs bij lage snelheid je hele install door je wagen tegen je hoofd kan katapulteren, maar hoe vaak dat dat ook echt gebeurd is nog maar de vraag. Je kan ook simuleren dat je met een lege wagen tegen 30km een dodelijk omgeval kan hebben door tegen een boompje te rijden. Moeten we dan vanaf nu nooit meer sneller dan 30 rijden? Nee, je moet voorzichtig genoeg rijden zodat je geen boompje raakt.

Bouw een leuke install met een MDF hoedenplank en rijdt voorzichtig. (rijdt ook voorzichtig als je die install niet bouwt ;) )
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

rho schreef:
Ik ben jaren met car-audio bezig geweest, naar meetings gegaan, aan wedstrijden meegedaan,... Nooit ben ik ook maar iemand tegen gekomen die bij een ongeval stukken van z'n install door de auto zag vliegen of er door gewond was geraakt. Auto's vol MDF kisten en hoedenplanken, en er gebeurde op z'n tijd wel eens een ongevalletje ook hoor.

Ja, je kan een ongeval simuleren waar je zelfs bij lage snelheid je hele install door je wagen tegen je hoofd kan katapulteren, maar hoe vaak dat dat ook echt gebeurd is nog maar de vraag. Je kan ook simuleren dat je met een lege wagen tegen 30km een dodelijk omgeval kan hebben door tegen een boompje te rijden. Moeten we dan vanaf nu nooit meer sneller dan 30 rijden? Nee, je moet voorzichtig genoeg rijden zodat je geen boompje raakt.

Bouw een leuke install met een MDF hoedenplank en rijdt voorzichtig. (rijdt ook voorzichtig als je die install niet bouwt ;) )
En toch heb ik wel eens `n hoedenplank(met daarin 2 ovaaltjes en `n woofer) `n Ford Escort door de voorruit zien verlaten.Drank,boom en heel veel geluk(zoals zovaak bij mensen die ladderzat achter het stuur zitten)Bestuurder had flinke hoofdwond aan het achterhoofd.3 x raden waar die van was :mrgreen:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

klein voorbeeldje: een klein vurenhouten balkje vliegt door een bakstenen muur heen met 200km/h zonder dat het balkje echt kapot ging.

Beeld je dit anders eens in: je ligt op je rug op de grond. Een vriend (of niet) van je staat met een stevige MDF plank 2 meter boven je hoofd en laat deze los :lol: (gaat ongeveer 35km/h dacht ik)
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

Ik ben op de hoogte van de natuurkundige wetten
F=M*G, F=M*A...trek daar nog n beetje Flw=0,5CwApv^2 vanaf
en voila je heb t een en ander uitgerekend, maar dit zegt egt
helemaal niets over de daadwerkelijke schade die het toebrengt
Ik heb wel eens gezien dat iemand van meer dan een kilometer hoogte
een val met wat kneuzingen had overleefd,...en die viel tog egt op n
stuk onbewerkt boerenland en niet op n kussentje...

Hiermee probeer ik te tonen(en rho zn standpunt te versterken) dat al die kletspraat over de sterkte van MDF en de krachten bij n crash, maar
weinig zeggen over de daadwerkelijke schade die dit in de praktijk
toebrengt...

Ook n geinig detail is misgien n verhaal wat mijn leraar natuurkunde ooit
vertelde:

Men neemt een Boing 747 en stript hem tot op de laatste schroef...
Alle onderdelen liggen bij mekaar op n hoop in een grote hangar,
Maarja toen kwam er opeens een tornado langs,...
Dus iedereen schuilen natuurlijk...
De volgende morgen kwamen ze terug bij de hangar en er stond
een splinternieuwe boing 747, compleet klaar voor gebruik,...
Al hun werk voor niets geweest...

Stel je dus maar eens voor dat dit soort effecten op subatomair niveau
ook plaats vinden,...dat er dus de kans bestaat dat je subwoofer, terwijl
je auto op de parkeerplaats staat, zich opeens op een kilometertje of 20
bevind,...dan is die aanrijding opeens nog maar heel relatief geworden.

Grt JeroenG
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

teacher schreef:
Als je ergens tegenaanklapt, en je overleefd het, wordt je onthoofd door je mdf plaat.

Als je hem loslegt en geen hoofdsteunen gebruikt wel ja, maar ik mag toch hopen dat iedereen die met een mdf plaat gaat werken zorgt dat dat ding vastligt...

Volgens mij kan hij bij mij niet eens naar voren, want de pennen zitten in een soort U geschoven waardoor ze alleen naar achteren kunnen. De hoedenplank kan dan hooguit aan de achterkant omhoogdraaien, maar daar zit de klep en kan hij ook hooguit 5cm omhoog.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Kistje kan ook gelanceerd worden als je 'm niet goed vastzet. Dus altijd veiligheid in acht nemen, al is dat bij de meeste bestuurders van 18-25 jaar best lastig, ook zonder audio aan boord... :?
Rob.
Plaats reactie