Erg mooi!!
2-weg systeem met Eton 7" & Thiel tweeter?
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Het is inderdaad een co-productie van Dennis en mij. Het ontwerp is gezamelijk tot stand gekomen. Ik heb de cad-bestanden gemaakt voor de CNC-machine, de panelen zijn door Audiomanics Kees gefreesd. Dennis heeft zelf de kasten opgebouwd en ze zijn gespoten door een auto-spuiter. Nu staan ze bij mij om gefilterd te worden. Vanavond gaan ze op pad voor een shoot-out met een setje Wilson Audio Sophia en Lumen White White Flame. Daarna ga ik weer verder met filteren.Edo schreef:@Geenius: Was DennisG niet met zoiets bezig?
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ik draai zelf met de originele HATT uit 2001, hoewel die momenteel uit elkaar ligt i.v.m. een filter upgrade. Ik heb hier om de paar weken weer wat anders staan.nlmb schreef:Erg fraai werk Tony, waar draai je zelf eigenlijk mee? Of heb je zoveel projecten, dat je geen eigen luidsprekers nodig hebt.
De c23 vond ik wat mechanisch/ kunstmatig klinken, is dat er nu uit met de c24?
Mijn eigen referentie speakers liggen nog op de tekentafel. Door alle andere projecten kom ik er maar niet aan toe om ze te maken. Daar komt in ieder geval wel de C24/6 in want persoonlijk vind ik het een hele fraaie tweeter, niks kunstmatigs aan.
Guys,
Leuk dat jullie zo reageren op elkaars reacties, en dat ik daar op mijn beurt weer informatie uit kan halen. Het principe van het forum, yeah
En ehh Tony, dat ziet er wel errug fraai uit zeg! Petje af!
Maar goed, er komt dus een nieuwe Thiel, sorry Accuton, die fraaie eigenschappen van de c12 en de c23 in zich zou verenigen? Mooi. Maar goed, dan ben ik er nog niet helemaal. Stel nu dat ik een theoretisch mooie combinatie zou maken van de Eton 7" (die met heatpipe) en die nieuwe c24, dan moet er nog een filter komen. Hoe ga ik hier te werk? Heb ik zelf eigenlijk nul ervaring mee, het berekenen van een filter. En volgens mij is het ook meer dan berekenen, maar natuurlijk luisteren en veel ervaring...... Ik vond laatst in een Hobby Hifi (kan 'm even niet vinden) een artikel over een shareware programma voor dit soort zaken, van een Poolse prof, en HH was er zeer enthousiast over. Stel nu dat ik zou willen investeren in een redelijke meetmicrofoon en dit programma, kan ik dan als newbie (is geloof ik de forum-term) uit de voeten? Of is het toch verstandig dit werk aan zeer ervaren mensen over te laten?
By the way, ik zit niet echt vast aan Eton hoor, misschien is het wel een soort heimwee naar een speaker die ik ooit had, maar als met een ander merk (of het nu Usher of Peerles of whatever is) makkelijker een combi te maken is, hou ik me aanbevolen. Zoals ik al eerder schreef denk ik dat ik liever de laag/mid aanpas bij de Thiel dan andersom. Overigens was mijn opmerking over het prijsverschil gebaseerd op een prijs van plm 130 euri voor de c12, een prijs die inmiddels misschien oud is, van diyparadiso, dus misschien is prijsverschil inmiddels ingehaald...
En misschien toch eens informeren bij Speaker & Co voor die ER4, goede tip!
Tot zover al weer bedankt voor alle info tot nu toe!
Leuk dat jullie zo reageren op elkaars reacties, en dat ik daar op mijn beurt weer informatie uit kan halen. Het principe van het forum, yeah
En ehh Tony, dat ziet er wel errug fraai uit zeg! Petje af!
Maar goed, er komt dus een nieuwe Thiel, sorry Accuton, die fraaie eigenschappen van de c12 en de c23 in zich zou verenigen? Mooi. Maar goed, dan ben ik er nog niet helemaal. Stel nu dat ik een theoretisch mooie combinatie zou maken van de Eton 7" (die met heatpipe) en die nieuwe c24, dan moet er nog een filter komen. Hoe ga ik hier te werk? Heb ik zelf eigenlijk nul ervaring mee, het berekenen van een filter. En volgens mij is het ook meer dan berekenen, maar natuurlijk luisteren en veel ervaring...... Ik vond laatst in een Hobby Hifi (kan 'm even niet vinden) een artikel over een shareware programma voor dit soort zaken, van een Poolse prof, en HH was er zeer enthousiast over. Stel nu dat ik zou willen investeren in een redelijke meetmicrofoon en dit programma, kan ik dan als newbie (is geloof ik de forum-term) uit de voeten? Of is het toch verstandig dit werk aan zeer ervaren mensen over te laten?
By the way, ik zit niet echt vast aan Eton hoor, misschien is het wel een soort heimwee naar een speaker die ik ooit had, maar als met een ander merk (of het nu Usher of Peerles of whatever is) makkelijker een combi te maken is, hou ik me aanbevolen. Zoals ik al eerder schreef denk ik dat ik liever de laag/mid aanpas bij de Thiel dan andersom. Overigens was mijn opmerking over het prijsverschil gebaseerd op een prijs van plm 130 euri voor de c12, een prijs die inmiddels misschien oud is, van diyparadiso, dus misschien is prijsverschil inmiddels ingehaald...
En misschien toch eens informeren bij Speaker & Co voor die ER4, goede tip!
Tot zover al weer bedankt voor alle info tot nu toe!
Misschien kunnen mensen je op het forum helpen met het filter, maar dit kan je ook laten doen door deAudiofabriek en volgens mij ook wel bij sommige Speaker&Co vestigingen.
Aangezien je nog niet exact weet wat voor midbas je wilt gebruiken vroeg ik me af of je 22cm of 18cm wilt gebruiken. Mijn ervaring is dat als je een 2-weg met 18cm gebruikt dat je in wat grotere ruimtes >25m^2 toch wat headroom mist.
Er zijn zoveel woofers te verkrijgen, misschien kan je ook een Thiel&Partner systeem bouwen met een 18cm thiel woofer. Maar dat moet wel je smaak zijn.
Een andere optie is om misschien Seas Excel Nextel te bekijken, deze woofers klinken wat minder clean dan de Magnesium versies. De bas is daarentegen heel erg fraai.
Aangezien je nog niet exact weet wat voor midbas je wilt gebruiken vroeg ik me af of je 22cm of 18cm wilt gebruiken. Mijn ervaring is dat als je een 2-weg met 18cm gebruikt dat je in wat grotere ruimtes >25m^2 toch wat headroom mist.
Er zijn zoveel woofers te verkrijgen, misschien kan je ook een Thiel&Partner systeem bouwen met een 18cm thiel woofer. Maar dat moet wel je smaak zijn.
Een andere optie is om misschien Seas Excel Nextel te bekijken, deze woofers klinken wat minder clean dan de Magnesium versies. De bas is daarentegen heel erg fraai.
Ik denk dat een 18cm bij mij wel volstaat, m'n Dynaudio's (17cm) geven voor mij voldoende laag. Ik heb zelfs net m'n sub naar de zolder gegaan (Kef psw 2000), en speel nu 5.0. Die sub ging wel net iets dieper, die kast/poort combi is natuurlijk afgesteld op z'n SUB functie, maar dreunde op iets hogere volumes wel wat, kwalitatief is het laag nu echt beter. Ik heb een paar maanden geleden de Kef HTB2 thuis geprobeerd, en dás echt véél beter dan de PSW2000, maar ook veel duurder. Misschien komt die later nog eens...
Thiel woofers maken het denk ik een stuk duurder, terwijl ik denk dat het karakter mij niet zo ligt. Ik kan eigenlijk niet aangeven waarom, just a gut feeling... Die nieuwe Seas units zien er ook goed uit trouwens, maar omdat ik erg goede ervaring heb met een 7"Eton, denk ik dat ik probeer te gaan voor de Eton/Thiel combi. En dan denk ik dat ik inderdaad een topicje begin op het 'filter' forum-onderdeel. Natuurlijk kan ik eens informeren bij Speaker&Co of Speakerland, die zullen het echter niet voor niets doen, en als iemand van het forum mij een goede aanzet kan geven... misschien dat ik zo uit kom.
Bedankt voor alle reakties en info.
Thiel woofers maken het denk ik een stuk duurder, terwijl ik denk dat het karakter mij niet zo ligt. Ik kan eigenlijk niet aangeven waarom, just a gut feeling... Die nieuwe Seas units zien er ook goed uit trouwens, maar omdat ik erg goede ervaring heb met een 7"Eton, denk ik dat ik probeer te gaan voor de Eton/Thiel combi. En dan denk ik dat ik inderdaad een topicje begin op het 'filter' forum-onderdeel. Natuurlijk kan ik eens informeren bij Speaker&Co of Speakerland, die zullen het echter niet voor niets doen, en als iemand van het forum mij een goede aanzet kan geven... misschien dat ik zo uit kom.
Bedankt voor alle reakties en info.

