focal audiom tweeters

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

michiel

Bericht door michiel »

Laatst de JMlab cobalt gehoord (als ik me niet vergis), ik was er niet kapot van. :roll: Laag was dunnetjes, mid vond ik wel weer leuk, en dat hoog.... daar kon ik geen hoogte van krijgen. :lol:
Ik moet er wel bij zeggen dat de luisteruimte lang niet optimaal was (galm, hol enz), dus ik durf niet te veel te zeggen. Ik vind het ieder geval telkens weer een genot om na het horen van de jm lab thuis naar de seas excel te luisteren.
[oscaluz]

Bericht door [oscaluz] »

Inderdaad, de tweeters moeten echt je smaak zijn. Persoonlijk vind ik wat ik er van gehoord heb zeer goed, ik hou wel van helder en *pets* hoog. Het moet vooral niet te lief klinken. Maargoed, als je er een mooie klasse a of buizen eindtrap achter zet hoeft het zeker niet fel te worden. Bovendien gebruik ik een correctie systeem.
ralf

Bericht door ralf »

ben zelf een focal triga aan het bouwen en hier inderdaad de aansturing dmv
buizen voor en eindversterkers laten doen
gebruik hierin de tc90td5, audiom 6wm en 10w6411
een mooi drieweg systeem, dat tot 35 hz gaat en het hoog ben ik ook dik tevreden over, is een 8 ohm systeem en 91 db gevoeligheid dus een 25 w buizen bak kan hier prima mee uit de voeten
de tc90td5 wordt bv ook in de Avalon Symbol gebruikt en ja dan is het wel een goede speakerzeker omdat er avalon op staat
het stikt hier op de diverse forums vd avalon clones
michiel

Bericht door michiel »

ralf schreef:
het stikt hier op de diverse forums vd avalon clones
Maar dan wel zonder de focal tweeter.... in mijn geval. :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leuk dat watervaldiagram Jeroen. Heb focal tweeters altijd al, zeg maar, opdringerig gevonden. Dat plotje laat wel leuk zien waarom. Tja kennelijk is het toch ook smaakafhankelijk. Daarentegen maken ze erg goede mids en laagweergevers, maar wel prijzig.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

[/quote] ik lees her en der iets over impedance control device. kun je theoretisch iets zeggen over wat er dan klankmatig zou kunnen veranderen?[/quote]

Dat is een trucje om de inductie in het hoog minder op te laten lopen, een impedantie control ring (achtig iets) Ook een tweeter heeft spreekspoel inductie, die haalt zon ring omlaag, of je daar wat aan hebt weet ik niet.
Rudy

Bericht door Rudy »

Het oplopend karakter mag dan wel types zijn aan Focal's units, dat haar dat jij meet niet, en je moet daarvoor niet geloven maar zoek zelf maar eens rond voor metingen ivm die unit. Maar jij hebt dit blijkbaar veel voor jeroen en dat fenomeen is niet egt bepalend voor veel units, meer een meetprincype fout dan een unit probleem, en vooral die piek rond 10kHz is NIET typerend aan die unit, alhoewel ze snel opbreken in het hoge.

Groetjes
Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb dat niet veel voor hoor. Alleen met deze tweeter. Rippeltjes ben ik op zich wel gewend als ik op baffles met scherpe randen meet. Maar niet met deze amplitude, terwijl de randen bij deze box mooi waren afgerond. Maar het zou een meetfout kunnen zijn, kan altijd. Net toevallig bij die tweeter die ik ook harig vind klinken... Maar toeval bestaat en self fullfilling prophecy ook. Ik sluit niets uit...
richard

Bericht door richard »

Of er zit een gruisje in de spleet?
De watervalplots uit de K&T van Focaltweeters zagen er onder de 20 kHz meestal niet zo harig uit. Maar daarna begint de ellende pas; een erg scherpe resonantiepiek op of net boven de 20 kHz.
Ik kan me voorstellen dat je daar niet zo'n last van hebt als je toch niet veel meer boven de 14 kHz hoort, maar als je gehoor wat verder gaat zul je het beslist merken.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou schijnt het dat die boven de 20 kHz nou net voor de klank (scherp of niet) van invloed is.

en wat betreft niets boven de 14 kHz kunnen horen: ja, dat zou je snel concluderen als je een gehoortest doet. maar vreemd genoeg merk je toch verschil als je die frequenties niet meer (of anders) hebt.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

De Focal tweeters moeten heel goed gecombineerd worden, anders gaan ze idd schel klinken.
Maar als je een mid hebt die hem goed bij kan houden, dan vind ik hem heel goed.
Robbo

Bericht door Robbo »

[oscaluz] schreef:
Robbo schreef:
Kharma gebruikt een speciaal goedje om de coating van de tweeters te verwijderen.
Oh? weet je daar iets meer over?
Geen idee hoe; er zal wel een oplosmiddel voor zijn. En dan icm een wattestaafje. Verder verwijderen ze ook de vloeistof uit de unit. Wellicht allebei bedoelt om de resonatiepiek anders te leggen.
richard

Bericht door richard »

Robbo schreef:
[oscaluz] schreef:
Robbo schreef:
Kharma gebruikt een speciaal goedje om de coating van de tweeters te verwijderen.
Oh? weet je daar iets meer over?
Geen idee hoe; er zal wel een oplosmiddel voor zijn.
Vast een of ander zuur, de coating is van titaanoxide, dat is chemisch vrij stabiel.
Plaats reactie