Goede versterker voor 150 euro?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

KoenVW

Goede versterker voor 150 euro?

Bericht door KoenVW »

Hallo,

het lijkt me heel leuk en leerzaam om een eigen versterker in elkaar te gaan zetten. Maar ik heb niet heel veel geld hiervoor en ook niet veel ervaring. Is dat erg moeilijk? Het is toch gewoon alles in een kast zetten volgens een schema of denk ik nu wel heel simpel?

Hij zou 120 watt en 8 ohm speakers moeten gaan aansturen, gewoon stereo geen surround oid. Hij hoef ook maar 1 "kanaal " ik bedoel hij word aleen op mijn pc aangesloten aangezien die ik aleen voor muziek gebruik. hebben jullie tips over wat ik dan moet aanschaffen? Ik heb ongeveer 150 euro te besteden.

Alvast bedankt,

Koen van Wijk
Laatst gewijzigd door KoenVW op wo 20 jun 2007, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Dat is denk ik wel een beetje weinig.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

wat voor prijzen kan ik dan verwachten?
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Misschien iets van gaincard kloon. Worden dan wel iets minder watts

bv klik
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op wo 20 jun 2007, 22:09, 4 keer totaal gewijzigd.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

of is er 2e hands iets redelijks te krijgen voor 150 euro? ik kijk dan wel is op marktplaats maar ik heb nooit een idee of iets nou goed is of niet...
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

150 euro moet kunnen toch? Kijk eens naar gainclones!
fredze

Bericht door fredze »

wil je nu een mono of een stereo versterker??

Zelfbouwkitjes kan je altyd maken, aangezien je vanaf de pc luistert en kwaliteit dan misschien niet top class hoeft te zijn, is een Velleman kitje wel aangewezen?
Ik heb er mooie resultaten mee voor men subwoofer en het kostte me +-70€ voor 100Wcontinu in 4ohm (80 in 8 dacht ik)
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik wil dus wel stereo, met 1 kanaal bedoelde ik dat ik geen tuner, tape , auz enz knoppen nodig heb aangezien ik hem aleen direct op de computer aansluit.
indoubt

Bericht door indoubt »

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je 2*120w bij je PC wilt hebben maar goed.

Voor 150 heb je niet heel veel keus. Gainclones bieden de beste kansen zou ik zeggen, zowel in bouwcomplexiteit alswel geluidskwaliteit en de kosten zijn beperkt. Als je speakers echt power nodig hebben en moeilijk aanstuurbar zijn is een gainclone misschien niet de beste optie maar de geluidskwaliteit is vaak verbluffend goed.

http://www.audiosector.com/lm4780.shtml

Dit is een versie van een uitgebreide gainclone. Elk kanaal bestaat eigenlijk uit een dubbele chip die je "bridged" zou kunnen gebruiken. Door te bridgen moeten de chips wel op 4 ohm werken ook al is je luidspreker 8ohm. De LM4780 is eigenlijk een dubbele LM3886 die het redelijk goed op 4ohm doet. De voedingsspanning moet je in dat geval niet te hoog maken, ergens tussen de +/- 25 a 28 volt (dus trafo van 18 a 20 volt)

Voordeel van zo'n kitje is dat ze redelijk compleet zijn en voor 73+11 USD incl transport ben je dus zo'n 70€ kwijt.

Als je luidsprekers duidelijk minder dan 8 ohm zijn moet je deze chip niet bridgen (want dan ziet elke chip duidelijk minder dan 4ohm)

Je moet dan nog een behoorlijke trafo hebben, een nette kast, een goede potmeter (volume control), koellichaam, stevige aansluitingen etc. Het kan misschien net maar het wordt wel schipperen met de centjes

Hier nog een linkje van de chip, de PDF geeft meer info, ook over bridgen
http://www.national.com/pf/LM/LM4780.html

edit: linkje toegevoegd
Laatst gewijzigd door indoubt op do 21 jun 2007, 8:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Je hebt echt geen 120 Watt nodig... :o
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Wat dacht je hiervan dan?

Afbeelding
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2482

Moet 200watt leveren in 4 ohm met de juiste voeding dr bij.
Hou wel rekening mee dat hier dus nog ringkerntrafo bij moet, een gelijkrichterprint+buffer, koelplaat en een kast. Ik denk dat je voor 150euro best een eind kan komen en als je de ringkerntrafo 2e hands op marktplaats aanschaft heb je toch alweer een deel bespaart.
voodooless
Contacteer:

Koop dan liever zo'n gainclone: simpeler, goedkoper en klinkt beter :)
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Klinkt deze zo slecht dan? Ik was er namelijk zelf over aan het denken om 4 van deze jongens in een eindbak te zetten
voodooless
Contacteer:

We hebben een aantal jaren geleden eens de 100W versie getest op een luisterdag. Zowel gemeten als beluisterd en vergeleken met een gainclone (elektuur ontwerp). Zowel kwa metingen als subjectief kozen verreweg de meesten voor de gainclone. De BMM had natuurlijk wel wat meer vermogen. Ze zijn nu ook een stuk goedkoper dan toen, dat maakt natuurlijk veel goed.
indoubt

Bericht door indoubt »

Een geschikte ringkerntrafo op marktplaats moet je maar tegenaanlopen. Het is mij nog nooit gelukt om daar toevallig de juiste weg te halen.

Als je je eis van 120w naar beneden kunt bijschroeven dan heb je geen budgetproblemen.

Een "normale"gainclone gebaseerd op de LM3875 of LM 3886 levert waarschijnlijk meer dan genoeg power. Bovendien kun je dan ook met een behoorlijk kleinere trafo toe. Bovendien zijn de koellichamen dan ook kleiner of kunnen worden weggelaten bij een redelijke aluminium kast. Bedenk wel dat de chipies klasse A/B versterkers zijn en dat de effiecientie circa 50% is. Hoeveel exact is te vinden op de datasheets van National.

Dat resulteert dus in besparing op je kit, de trafo en de koelelementen en mogelijk de grote van je kast en als je er voor de rest niet teveel high end spul in wilt hebben (rodium over silver plated OFC copper binding post bijvoorbeeld) moet het voor je budget zeker lukken om een goede versterker te maken die uitstekend klinkt.

In feite, als je geen maatregelen neemt om je PC bovengemiddeld te laten klinken als bron is dat je zwakste punt.

Niemand heeft eigenlijk gevraagd wat voor luidsprekers je er precies aan wilt hangen, bij deze dus: wat hang je eraan?

edit:
http://www.audiosector.com/lm3875.shtml
57+11usd voor de classic kit LM3875. dat is zo'n 52€. aangezien je luidsprekers 8 ohm zijn zou ik een trafo met 25V secundaire windingen nemen. optimaal tussen voldoende power en kosten/groote is waarschijnlijk zo'n 160Va.

Je kunt in hongkong nog goedkoper LM3886 kitjes kopen. Als je dat wilt dan zoek ik de link wel even op. als ik me niet vergis was dat iets van 30USD maar zonder de rectifiers en caps. Die kun je hier natuurlijk ook krijgen dus dat is geen probleem.
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Elektuur heeft ooit het 100watter ontwerp gehad, dat is een ontwerp met de BDX66 en BDX67 darlington torren. Die heb ik nu al 2 keer gebouwd, en die doet het nog steeds prima (beiden bijna 10 jaar oud inmiddels). Het verbaasd me iedere keer weer hoe goed dat ding eigenlijk klinkt, zeker voor zijn prijs.
De kosten voor puur de eind trap is denk ik een euro of 60, dan heb je dus nog genoeg over voor een travo etc.
Hier mijn versie in een oude sony ta-4650 :)
http://midiserver.student.utwente.nl/si ... terker.htm
Let niet op de text, ik bouwde dat ding toen ik 16 was :P

Een geen-kloon heb ik ook een keer gemaakt, maar ik was er niet van ondersteboven.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Hij heeft niet gezegd dat hij een 120 watt versterker zoekt, de luidsprekers die hij aan wil sturen hebben een vermogen van 120 watt. Hij heeft geen vermogenseis aan de versterker gesteld.
voodooless
Contacteer:

Speakers hebben geen vermogen :oops:
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Je begrijpt me wel... :oops:
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ivo schreef:
Hij heeft niet gezegd dat hij een 120 watt versterker zoekt, de luidsprekers die hij aan wil sturen hebben een vermogen van 120 watt. Hij heeft geen vermogenseis aan de versterker gesteld.
Ik gaf ook geen vermogen bij mijn idee, dat ding heet gewoon zo :) De naam bij een ontwerp is wel handig als je het terug wilt vinden in de grote Elektuur vergaarbak die ze online hebben staan. Ideaal ding trouwens, je kan een ontwerp voor een prikkie kopen in pdf.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik reageerde niet specifiek op jou hoor. Meerdere reacties gaan uit van die 120 watt, maar socom had het toen over de luidsprekers.
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ivo schreef:
Ik reageerde niet specifiek op jou hoor. Meerdere reacties gaan uit van die 120 watt, maar socom had het toen over de luidsprekers.
Hmm, misschien had ik ook gewoon even alle reacties moeten lezen, srry.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Die 120 watt speakers zijn ook niet om naast de pc te zetten, maar gewoon in mijn kamer. ik gebruik aleen maar de pc voor muziek en films. Er zit een aardig goede geluidskaart in ( Creative audigy 4 ) maar die wil ik binnenkort vervangen door een van ASUS maar die zijn nog iet uit. Ik heb een versterker van iemand van het forum aangeboden gekregen voor 150 euro, een Crown D-150 A 2, hier is een PDF bestandje: http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/k1075-9.pdf

Is dit een goede versterker en kan ik hier mijn speakers goed mee aansturen? Het zijn deze speakers: http://www.lautsprechershop.de/hifi/sb25jm_en.htm

alvast bedankt
Laurens

Bericht door Laurens »

versterker is prima, maar is dat niet veeeeeeel te veel vermogen?
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Damn, wat een beest :)
Plaats reactie