dun hout tbv lamellen

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

dun hout tbv lamellen

Bericht door Henkjan »

zit wel erg dicht bij off-topic, maar het is voor de bios/luisterruimte :roll:

ik wil voor t raam (zijraam op zolder, driehoekig) lamellen hangen (lijken me t enige dat gaat werken), het liefst van hout. nou zijn die niet te koop (tenminste ik kan ze niet vinden), maar dat is voor een beetje zelfbouwer natuurlijk geen probleem 8) ik koop een rails etc en zet daar zelf op maat gemaakte dunne plankjes in. maaaar: ik ben bang dat gewoon hout al snel gaat krullen, dat doen plankjes van 1cm dik al, dus van dat dunne spul verwacht ik al snel kurketrekkeritis, zeker als ze in de zon hangen. iemand wat tips om te zorgen dat ze recht blijven?
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Buig triplex... Kun je weer mooi terug buigen!!!! :lol: :lol: :lol:



Sorry, ik ben niet in een serieuze bui op dit moment. Heeft vast met een halve krat te maken. :? :roll:

Ja, ik ga al naar bed....
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Het kromtrekken ligt denk ik ook sterk aan het soort hout, misschien dat een hardere houtsoort er minder last van heeft. Het mooiste zou zijn als je een soort mechanisme bedenkt waarbij elke keer als de lamellen dicht gedaan worden, een andere zijde van de lammel in het zonlicht hangt.
Ik weet niet hoe breed en hoe lang die dingen moeten gaan worden maar je kunt ze ook voorzien van ribben, sterker nog ... je kunt ook een soort vliegtuig vleugels maken. Op die manier heb je de stevigheid van de (ietwat) bolle vorm.

Kijk maar hoe sterk zo'n constructie kan zijn :D

Afbeelding

Je zou zo ook de vorm van de lamellen kunnen wijzigen in een soort "S" vorm, als je ze dan dichtdraait grijpen ze een heel klein beetje in elkaar en dat laat weer minder licht door.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Zoiets, maar dan kleiner :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
Zoiets, maar dan kleiner :D
Afbeelding
erg mooi, maar ik hoopte ze toch wel dit jaar af te krijgen :roll:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

FF doorwerken dan maar, of je moet alle forumleden een tekening opsturen ... maakt elk lid één lamel voor je :lol:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bedoel je misschien zoiets?

Afbeelding

Of zoiets:

Afbeelding
Verticale lamelgordijnen ofwel verticale jaloezieën verkrijgbaar in
de breedtes 50 - 70 - 89 en 127 mm zowel in stof als in kunststof
als in aluminium of hout.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bijvoorbeeld....

maar die http://www.louverdrape.nl rekent wel erg goed naar zich toe, voor een beetje maar al snel boven de 500 euri....

toch maar dhz.... iemand nog tips over t hout?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het meeste hout wat je kan kopen bij de bekende DHZ zaken zal gaan vervormen. Het hout is dun en werkt nog iets. Kijk eens in het vak waar de houtjes liggen. Bijna niets is recht. Je kan natuurlijk contact opnemen met een van de grootste houthandels in Nederland, de Arnhemse Fijnhouthandel ( www.af.nl ). Misschien is een suggestie MDF of HDF. Dat in een kleurlak zetten met een platte kwast in de lengte richting en het lijkt net of er nerven in zitten. Voordeel is dat het niet werkt, nadeel is dat het zwaar is en in dunne laagjes erg kwetsbaar.
Plaats reactie