Uiteindelijk een rechthoekige kast gekozen van beperkte afmetingen. Omdat ik een sub heb en die nu al inzet onder de 80Hz was BR geen noodzaak. Ik vond deze kasten ook vrij groot en om zo diep te gaan met een 13cm speaker leek me niet makkelijk, zeker als ik toch een sub gebruik. Dus heb ik maar eens zitten rekenen voor een gesloten systeem. Wat denk je? -3dB punt is exact 80Hz! Mooier kan niet. De kasten komen dan op 12L, dus niet overdreven groot.
Eigenlijk weer te klein, want ze kwamen dan nogal dicht bij de grond. Dus ik heb ze wat hoger gemaakt en de bedoeling was om onderin een extra schot te lijmen waardoor er 2 ruimtes onstonden. De bovenste 12L en de onderste voor het filter. Bij de Gamma is zagen nog steeds iets ingewikkelds, zelfs met een zaagapparaat als ze daar hebben. Dus die schotje te groot
Daarmee kom ik dus op 17L en een Q van 0,64. Op zich geen probleem, maar ja, komt toch minder mooi uit dan 0,7. Dus een berg latjes op maat gezaagd, aan elkaar gelijmd en onderin de kast gelijmd. Vervolgens de bovenkant afgekit en deze ga ik nog met spuitplamuur bewerken zodat ie goed dicht is.
Al met al zit ik nu op 11L, dat wordt nog iets minder vanwege het filter en de speakers. Met wat dempingsmateriaal wordt het volume virtueel vergroot, dus dan kom ik wel uit waar ik moet wezen.
Ze staan nu te wachten tot ik ze zometeen ga schuren en ga gronden. Ze zijn geplamuurd en nu ga ik ze eerst 2 keer gronden en dan schuren om te kijken of alles glad genoeg is. Daarna dus lakken en klaar. Met wat mazzel dit weekend de eerste laklaag.
Hieronder 1 van de filters aangesloten op 2 testspeakers om te kijken of er geen gekke dingen gebeuren; liever een tweeter van 20 euro en een gratis woofer aan gort dan 200 euro aan speakers

Beide filters gereed

Het stapeltje hout, de fronten zijn al gefreesd

Wat stof van het frezen…

Dit is wat het gaat worden (hier zie je ook de latjes zitten die de kast een dikke 5L keiner gaan maken, hier komt nog een berg plamuur overheen):

Hieronder zie je ze hangen aan de trap die tegen het plafond hangt. Ideaal zo. Ik kan overal goed bij en kan ze mooi laten hangen.

Hier zie je het resultaat. Niet slecht voor een eerste freesproject al zeg ik het zelf. Let niet op de schroeven, ik dacht dat ik nog een zakje zwarte schroeven had, maar niet in de doos waarin ik dacht dat ze zaten. Dus ik heb ze even snel vastgezet, want ik wilde ze gewoon even horen. Volgende week de schroeven zoeken en zwarte er in. De schroefkoppen vallen wel heel mooi in de rand van de speaker, dus je ziet er niks van uiteindelijk.

De andere, ziet er hetzelfde uit, alleen staat links van de eerste. De andere speaker is wat ik ooit eens gemaakt heb met het idee om te kijken hoe ver ik zou komen met 150 euro. Monacor SPH135tc met een Visaton DT94 met een standaard filter. Klinkt best aardig, zeker voor het geld. Deze gaan naar mijn ouders.

Nou, en hoe klinken ze... naar mijn idee goed, goed genoeg in ieder geval Het kan altijd beter, maar ik ben er tevreden mee. Mijn cd's zitten nog grotendeels in de doos, dus ik heb even de dvd van de gladiator opgesnort en die eens flink laten spelen. Het geluid is veel zuiverder dan dat ik gewend was. Ik ben niet zo goed in het omschrijven van geluid met allerlei vage kreten. Maar het klinkt gewoon ontzettend helder allemaal, net of je er bij bent.
Dat betekend dat zodra er een nieuwe tv is de center speaker ook met deze bezetting gemaakt gaat worden. Dan komt meteen het probleem dat exact dezelfde gaten never nooit gefreesd kunnen worden met de frees die ik heb. Ik heb dat bij deze al geprobeerd en er zit net te veel speling op dat voor elkaar te boksen.
Dus... tzt wil ik voor deze en de center het hout laten frezen-zagen door een bedrijf waarvan ik zeker weet dat alles tot op de mm nauwkeurig is. Dan het boeltje netjes maken en dan ga ik ze laten spuiten. Ondertussen kan ik verder met de subwoofer (zie foto), die is nog van een enkele laag mdf. Ik ga die maken van 2 lagen mdf met bladlood ertussen.
Dus deze behuizingen ga ik niet meer spuiten. Ze zitten goed genoeg in de lak om ze zo te laten staan tot ik andere behuizingen heb.
Groeten Mark