Ik ben het niet helemaal eens dat de beperkte factor 2 speakers zijn (stereo dus).
Om maar weer eens mijn gitaar er bij te halen. Dat is in feite een mono bron.
Echter helpt de ruimte mij een handje om het geluid wat voller en ruimtelijker te maken.
Meer speaker om je heen is enkel van belang als je dus op een plek gaat zitten waar dat ook gebeurd met instrumenten.
Beetje omgekeerde wereld dus, in plaats van dat het podium in het midden staat, gaan de luisteraars in het midden zitten en spelen de artiesten er om heen.
Beetje vreemd, niet ? (dit is dus ook de reden waarom ik absoluut niet naar surround muziek kan luisteren)
Wat ik eigenlijk vreemd vind, is dat we steeds allerlei golven willen doven. Het liefst zo veel mogelijk.
Ik heb al in diverse opname ruimtes gespeeld en opgenomen. (een vriend van me studeert Audio Engineering vandaar

).
Ik kan je vertellen dat je gitaar in zo'n zwaar gedempt hokje echt naar poep klinkt.
Blijft niks meer van je sound over.
Naar mijn idee is dat ook altijd de reden dat ze wat echo toevoegen.
Het blijft een lastig en complex verhaal, en ik denk dat je altijd maar een benadering van het originele geluid kan krijgen. De ruimte speelt hier voor een grote rol.
Zet dezelfde band in een andere ruimte en ze klinken compleet anders.
Daarbij komt ook nog dat de meeste opnames in een studio zijn gedaan, waar het geluid (zoals ik al eerder zei) echt heel anders klinkt.
Maar we dwalen inmiddels nogal af (hoewel het wel samenhangt met elkaar).
een methode die we nu volgens mij bespreken is om de zogenaamde "3e dimensie" op een zo goed mogelijke manier terug weten te toveren.
Want eigenlijk is het toveren, aangezien hij helemaal niet zit opgeslagen in het daadwerkelijke (elektrische) audio signaal.