Dit is een prototype..hé (prelimenary). Dus de componenten die er nu opzitten is om de voeding goed elektrisch te krijgen, NIET om nu al audiofiele eigenschappen te krijgen.SSassen schreef:JP,
Ik zie enkelvoudige gelijkrichting en standaard Panasonic M-serie caps aan de secundaire kant, ook zie ik een maximale continue stroom van 'slechts' 5A? In dat geval zou ik voor de normale HG voeding kiezen als ik een selectie moest maken uit 't Hypex producten gamma, die heeft zo te zien betere papieren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Die 5A moeten we ook nog maar met een flinke korrel zout nemen. Velen zijn nieuwschierig hoe onze SMPS eruit gaan zien, vandaar dat ik nu even wat laat zien. Niks meer en niks minder.
Ik heb eens een demonstratie gehoord van een UcD versterker met een door de klant zelf ontwikkelde SMPS met PFC en dat klonk echt heel erg fraai.
Een linieare voeding heeft vele voordelen, gaat vrijwel niet kapot, kan kortstondig heel veel vermogen leveren, heeft een heel hoog rendement, alleen is zwaar, log en de spanning is ongestabaliseerd.
Een SMPS heeft ook vele voordelen, erg licht, gestabiliseerde spanning, maar de nadelen zijn, erg moeilijk te ontwerpen, HF storing, lager rendement, kan veel slechter kortstondig meer vermogen leveren (indien die geregeld is).
We gaan nu de nadelen zo klein mogelijk maken dmv veel tijd te stekene in een heel goed ontwerp. Vele potentiële klanten gaan voor het lage gewicht en de geregelde spanning. De geregelde spanning zal zeker een positieve invloed hebben op de geluidskwaliteit.
Ik verbaas me ook over dat er nooit iemand een geregelde linieare voeding heeft gebruikt voor een UcD versterker. Het rendement is zo hoog dat dit makkelijk te doen is. Misschien een tip voor de echte hobbyist....
Jan-Peter