Combi voor buizenversterker gezocht

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mischa72
Contacteer:

Combi voor buizenversterker gezocht

Bericht door mischa72 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een beetje vriendelijk geprijsde luidsprekercombinatie om aan een 2x10W buizenversterker te hangen. Ik denk erover om een paar 2-weg monitorspeakers te bouwen. Het principe (gesloten of BR) is nog niet zeker Als het een BR wordt, zal deze wel een rechthoekige poort krijgen onderin de kast.

Wie o wie doet een gooi naar een voor mij ideale combinatie. Ik had zelf het idee om vanweg een beetje laag toch te kijken naar een 16-20cm woofer. Deze moet wel een redelijk rendement hebben.

Wie is er overigens bekend met Audio Nirvana? Die hebben hoog-rendement breedbanders in hun pakket, misschien kan ik het dan zelfs met een single-driver oplossing doen.

Groeten,
Mischa
nlmb

Bericht door nlmb »

Met 10W kan je het beste mikken op een systeem met minimaal een rendement van 92 - 93 dB. Let op, zoals je zelf al aangeeft mag de impedantie ook niet te complex/ laag zijn. De meeste buizenversterkers vinden dat soort belastingen niet prettig.

Wat denk je van een Visaton B200, mijn ervaring met die woofer is dat je wel een tweeter nodig hebt. Je kan bijvoorbeeld de Peerless HDS tweeter gebruiken.

De meeste simulatieprogramma's gaan de mist in met de parameters van de B200, het handigste is om een kastontwerp van Visaton zelf te gebruiken. Bijvoorbeeld de Solo50/ Solo100.

Als je de B200 icm een tweeter gebruikt klinkt het heel erg dynamisch en open. Zonder tweeter mis je teveel hoog buiten de luisteras en ook klinkt het dan wat hard/ ruig.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Wat is ongeveer je budget qua units Mischa?
Er zijn n.l. honderden units/combi's te bedenken die goed zijn/klinken.

Met een richtlijn qua prijs kunnen we je wat beter helpen.
nlmb

Bericht door nlmb »

Edo schreef:
Wat is ongeveer je budget qua units Mischa?
Er zijn n.l. honderden units/combi's te bedenken die goed zijn/klinken.

Met een richtlijn qua prijs kunnen we je wat beter helpen.
Het wordt al wat lastiger als je hoog rendement wilt. De meeste moderne units zijn niet zo gevoelig. Dan moet je met meerder units combineren, maar dan wordt de load voor de versterker weer zwaarder.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nou, het budget. Ik heb al gekeken naar Wharfedale Diamond 9.3. Dit is een kant en klare speaker met een rendement van 88dB/w/m en een impedantie van 8 ohm. De complete set kost hierbij ca € 280,-. Ik wil voor de drivers tussen de 300 en 400 euro klaar zijn. De Diamonds zijn om de hoek gekomen omdat ze voor hun geld een geweldig geluid (schijnen) te produceren.

Mijn budget ligt dus zoals gezegd tussen de 300 en 400 euro voor alleen de drivers. Verder wil ik gebruik gaan maken van een basreflexbehuizing in monitorformaat, dus grote vloerstaandaers zijn geen optie. Maximale afmetingen zijn ongeveer 50 hoog, 30 breed en 40 diep.

Wellicht komt het programma Boxsim van Visaton zelf beter weg met de parameters van de B200?

Groeten,
Mischa
Paul

Bericht door Paul »

2.5 ipv 2 weg is wellicht handig voor een wat hoger rendement?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paul schreef:
Wie weet, ik laat me graag adviseren. Maar ook in een monitor van deze afmetingen? Ik vind een 3-weg ook geen probleem, als het maar binnen die maten past. Ik beoog overigens een frequentiebereik van een 35/40 tot 20kHz eruit te kunnen krijgen.

Ik heb nog even naar de Solo 100 gekeken, maar die wordt me echt te groot. Ik had zelf al gekeken naar de VIB 170 AL, maar die heeft maar een rendement van 84dB/W/m. Ik kan deze net binnen de gewenste maten bouwen in een monitor. Dit is meer wat ik zoek, maar dan liever met wat meer rendement en evengoed 8ohm.

Hoe doet Monacor het eigenlijk in deze prijsklasse? Ik kan met Monacor wel wat leuks bij elkaar zetten, maar de vraag is of het dan ook klinkt?

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op za 16 jun 2007, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
nlmb

Bericht door nlmb »

Paul schreef:
Ja maar dan moet de versterker wel een 4 ohm tap hebben, wanneer dat het geval is dan leveren de gemiddelde buizenversterkers ongeveer hetzelfde vermogen aan 4 als aan 8 ohm. Een dikke transistorbak die vermogen verdubbeld op 4 ohm heeft daar meer profijt van.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Tijdens het lezen ben ik erachter gekomen dat mijn eisenpakket wellicht iets te gecompliceerd is: Een hoog rendement, 8 ohm, een diepe bas, een redelijk compacte behuizing en binnen budget.

Vandaar dat ik in elk geval het laag iets hoger wil leggen. Ik denk dat een 45-50 Hz een haalbare zaak moet zijn.

Een vloerstaander in BR met een maximum inhoud van 35-40 liter mag ook, dan reken ik hem zelf wel om naar een monitor van gelijke inhoud.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie