hellowkes,
Zoals in de titel reeds vermeld: ik heb een probleem met solderen op verguld materiaal.
Het soldeertin parelt als het ware op het goud. Dit komt door het gebruikte vloeimiddel dat erin zit. Dit heb ik al kunnen verhelpen door het vloeimiddel weg te laten branden op de soldeerbout (15W). Het solderen van de buitenste draad van de coax is me gelukt, maar de binnenste kabel wil maar niet hechten. Heeft iemand tips om dit te doen lukken?
Dank
solderen op verguld materiaal
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
zwaardere bout nemen en je soldeertechnieken verbeteren..
Verguld materiaal laat zich prima solderen. Moet het wel "verguld" zijn en niet een of andere legering die alleen maar goudkleurig is... Als je de juiste techniek beheerst kun je zelfs aluminium solderen!!
Ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt door de geringe capaciteit van de bout.. Verder kun je nog proberen de oppervlakte met een glasvezelstift te reinigen en op te ruwen.
Kees
Verguld materiaal laat zich prima solderen. Moet het wel "verguld" zijn en niet een of andere legering die alleen maar goudkleurig is... Als je de juiste techniek beheerst kun je zelfs aluminium solderen!!
Ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt door de geringe capaciteit van de bout.. Verder kun je nog proberen de oppervlakte met een glasvezelstift te reinigen en op te ruwen.
Kees
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Wat Cees juist opmerkt is dat als 't idd echt verguld is 't prima moet solderen, mits de soldeerbout perfomant genoeg is om de klus te klaren, da's een eerste vereiste uiteraard.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ga je vaker solderen, koop dan een Weller WS81 station.
Even slikken bij aanschaf, maar je doet er 20+ jaar mee.
Waarom die 80-watter? Warmtecapaciteit, zodat je ook grotere oppervlakken kunt solderen.
De bout houdt de temperatuur constant, maar kan sneller warmte toevoeren als het te solderen object wat groter is.
Bijkomend voordeel is het dunnere huis, waardoor je in dichtbevolkte printen makkelijker kunt manoeuvreren.
Ik heb nu 3 bouten standby staan, twee WECP51s met fijne en iets grovere punt voor het kleine werk, de WS81 voor loodvrij gebruik en dikke kabels (dan wel puntje wisselen, loodvrij en loodhoudend door elkaar vreet je punt weg).
En als hobbyist kun je gewoon loodhoudende soldeer blijven gebruiken.
Loodvrij blijft een plakbende met doffe lassen.
Even slikken bij aanschaf, maar je doet er 20+ jaar mee.
Waarom die 80-watter? Warmtecapaciteit, zodat je ook grotere oppervlakken kunt solderen.
De bout houdt de temperatuur constant, maar kan sneller warmte toevoeren als het te solderen object wat groter is.
Bijkomend voordeel is het dunnere huis, waardoor je in dichtbevolkte printen makkelijker kunt manoeuvreren.
Ik heb nu 3 bouten standby staan, twee WECP51s met fijne en iets grovere punt voor het kleine werk, de WS81 voor loodvrij gebruik en dikke kabels (dan wel puntje wisselen, loodvrij en loodhoudend door elkaar vreet je punt weg).
En als hobbyist kun je gewoon loodhoudende soldeer blijven gebruiken.
Loodvrij blijft een plakbende met doffe lassen.
