Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hoe bedoel je? Ik heb gewoon een simulatie gedaan van 2x sls400 met correct ingevoerde parameters.jeroen_d schreef:Volgens mij heb je niet de impedantie meegenomen van de SLS. Die werkt gunstig mee voor een passief filter in een dipool. Je krijgt meer output rond 40-50Hz dan en dus een hoger rendement.
Gooi ik de zooi in boxsim dan ziet dat er iets [s]anders[/s] uit:

Rendement is dus hier veel hoger[s], en zoals jij al zei meer output rond de 40-50 Hz![/s]
Edit: had de zobel fout zitten bij boxsim. Als die op de juiste plek zit geven beide programma's vrijwel de zelfde response.
Als ik dus op 87 dB uitkom vind ik dat helemaal niet verkeerd
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Met een beetje tweaken komen we dan op dit:

Met dit filter:

Met 12 mH en 16 Ohm krijg ik meer diepgang, maar ik lever weer extra dB's in en kom je al snel onder de 85 dB rendement. 10 mH en 13 Ohm is dan misschien een mooi compromis met 85 dB rendement.

Met dit filter:

Met 12 mH en 16 Ohm krijg ik meer diepgang, maar ik lever weer extra dB's in en kom je al snel onder de 85 dB rendement. 10 mH en 13 Ohm is dan misschien een mooi compromis met 85 dB rendement.
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 13 jun 2007, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Vreemd. Als ik jouw respons imiteer op basis van mijn metingen voor de SLS-12 dan heb ik een spoel nodig van 11.2mH en twee condensators van 68uF parallel. Als je dan 2 stuks SLS-12 parallel zet wordt de spoel 5.6mH en zet je 4 condensators van 68uF parallel.
Haal die weerstand van 10 ohm parallel over de spoel trouwens effe lekker weg
-edit- gooi die zobel er ook gewoon uit. Gewoon spelen met de spoel en condensator. Verschillende waardes doen wel meteen veel met de respons, is dus een kwestie van goede balancering.
Haal die weerstand van 10 ohm parallel over de spoel trouwens effe lekker weg
-edit- gooi die zobel er ook gewoon uit. Gewoon spelen met de spoel en condensator. Verschillende waardes doen wel meteen veel met de respons, is dus een kwestie van goede balancering.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zonder zobel en met 5,6mH en 270 uF:

Niet echt feest dus? Die opzwieper rond 70 krijg je nooit glad zonder zobel...
edit: en met zobel:


Niet echt feest dus? Die opzwieper rond 70 krijg je nooit glad zonder zobel...
edit: en met zobel:

Laatst gewijzigd door voodooless op wo 13 jun 2007, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeker wel, andere spoelwaarde kiezen. Trouwens, het lijkt er toch op dat hier de simulatie de mist in gaat. Krijg de indruk dat de eigen akoestische respons van de woofer niet goed wordt meegenomen. Een en ander betekent wel dat in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, de luidsprekerimpedantie in jouw sim wel degelijk goed wordt meegenomen. Maar deze boost helpt dus enorm om de akoestische kortsluiting op te vangen, verhoogt het rendement en je ziet hem straks niet terug in de uiteindelijke respons van driver + filter.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 13 jun 2007, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Response van de woofer is puur simulatie aan de hand van de parameters hoor. Ik heb helaas nog geen echte metingen.jeroen_d schreef:Zeker wel, andere spoelwaarde kiezen. Trouwens, het lijkt er toch op dat hier de simulatie de mist in gaat. Krijg de indruk dat de eigen akoestische respons van de woofer niet goed wordt meegenomen.
Anyway, die bult krijg je natuurlijk wel weg als je de spoel kleiner maakt, maar daar schiet je niets mee op natuurlijk. je gaat verder weg van de impedantiepiek en dus gaat diepgang verloren!
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
vreemd.... Waarom weten de simulaties dat niet dan?jeroen_d schreef:Nee, boost verdwijnt niet, alleen valt de driver van zichzelf al af. Zelfs zonder dipool. En dat wordt mooi gecompenseerd door die boost.
net geprobeerd de hds180 erbij te doen. Dat werkt echter helemaal niet zonder echte meting helaas. De Le lijkt hier roet in het eten van de response te gooien.
Morgen eens kijken of ik de response met SPLtrace kan overnemen voor nog wat betere simulaties...
Geen flauw idee. Ik simuleer nooit filters op deze wijze, ik vertrouw het liefst op eigen meetdata voor impedantie en respons.voodooless schreef:vreemd.... Waarom weten de simulaties dat niet dan?jeroen_d schreef:Nee, boost verdwijnt niet, alleen valt de driver van zichzelf al af. Zelfs zonder dipool. En dat wordt mooi gecompenseerd door die boost.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
In Boxsim moet je aangeven op welke manier de SPL data is gemeten:
1. oneindige baffle
2. DIN behuizing 200 liter
3. kleine box
4. grote box
Pas dan komt er een enigzins realistische weergave van het laag uit. Simuleer eens met de data van een bekende driver (bijvoorbeeld de Visaton TIW300 die in de Boxsim bibliotheek zit), dan weet je of je goed aan het simuleren bent.
1. oneindige baffle
2. DIN behuizing 200 liter
3. kleine box
4. grote box
Pas dan komt er een enigzins realistische weergave van het laag uit. Simuleer eens met de data van een bekende driver (bijvoorbeeld de Visaton TIW300 die in de Boxsim bibliotheek zit), dan weet je of je goed aan het simuleren bent.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Als je optie "gesimuleerde box " gebruikt met de spl en imp data uitgevinkt en per speaker de basreflex Openbaffle instellingenGeenius schreef:De optie "gesimuleerde box" werkt eigenlijk alleen lekker als je geen SPL en IMP curves hebt geimporteerd.voodooless schreef:Dat heb ik ook eerst gedaan, maar dat pakt dus niet erg goed uit, zeker net voor de HDS180.Nils_vn schreef:buiten die 4, kan je ook de gesimuleerde box selecteren.
volgens tip 11 FAQ van de boxsim handleiding linkje
http://www.boxsim.de/FAQ/FAQ0011.html
kreeg je een curve die sterk met edge ob sims overeenkomt...
de openbaffle simualaties werken wel goed las de spl en imp data
aanvinkt en dan optie 4 "grote box" gebruikt
Geenius... bracht mij op het goede spoor
binnenkort laat ik dit in mijn eigen OB draadje wel zien...
nog even oefenen met boxsim...
Spelen met opties van JeroenD geeft meer duidelijkheid
en het filter (passief) kan eenvoudiger dus..
met minder meer zullen we maar zeggen..
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
In dat geval zal ik dan de DIN baffle moeten selecteren lijkt het me. Ik ga vanavond nog eens wat meer simuleren. Heb van Jeroen de files voorde neo gekregen. Ik hoop dat er wat van te maken is. Ik vrees een beetje voor het rendement van de Neo3. Dat is met net boven de 90 dB misschien een beetje krap bemeten t.o.v de twee 180Excl's.nlmb schreef:Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, aangezien ze bij Tymphany meestal een IEC baffle gebruiken.
Kun je e.e.a. niet equalizen?
http://www.musicanddesign.com/HybridDesign.html
Of zitten daar weer andere nadelen aan?
http://www.musicanddesign.com/HybridDesign.html
Of zitten daar weer andere nadelen aan?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Die extra versterker heb je nu toch juist niet nodig? Je kunt alles passief filteren en eventuele rendementsverschillen kun je opvangen in een filter voor je eindversterker.voodooless schreef:Alles kan, zeker als jij nog 1200 euro wil doneren voor een extra UcD400![]()
Ik wil het dus in zijn geheel passief doen als het effe kan. Misschien moet ik maar overschakelen naar een HDS180 als het niet anders kan..
