Dichte kast?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Antonio

Dichte kast?

Bericht door Antonio »

Ik ben net een beetje begonnen om te proberen zelf wat leuks in elkaar te zetten,lukt aardig al zeg ik het zelf!
Maar here's the thing, Ik heb een 500 watt subwoofer, en daar een model kist voor gemaakt om te kijken of het een goed ontwerp was. Gewoon een simpele kist, ik had gekozen voor een dichte kist. Alleen nou begin ik te twijfelen of dat wel de gwenste bass gaat geven, en ik niet beter voor een reflex zou kunnen gaan?!Weet iemand waar ik de beste diepe bas mee uit kan halen?
[/b]
bartsegers

Bericht door bartsegers »

alle begin is moeilijk, ook hier dus.

voor je begint, lees de foum held eens door, daar staat heel veel info, over hoe je een speaker bouwt.

ik zou beginnen met:
merk , type , parameters.
Antonio

Bericht door Antonio »

Okay ik heb me een beetje kunnen orienteren en ga toch voor de dichte behuizing. Alleen kan ik nergens de specificaties vinden van mijn sub...
Het is een Climax Phatt 500, google kom ik niet ver mee...
Nog ideeen?
Bijlagen
voorbeeldje
voorbeeldje
richard

Bericht door richard »

Ja, je kan niet zomaar een woofer in een kist stoppen en dan hopen dat hij daarin optimaal presteert. De samenstelling van woofer, al of niet gesloten kist en het filter met versterker komt nogal precies om goed te klinken.
Ook is het handig te weten wat je met de woofer wil, zoveel mogelijk herrie maken in een kofferbak of thuisbioscoop of hem gebruiken als subwoofer bij het luisteren naar serieuze muziek.

Wil je serieus een behuizing ontwerpen zou je kunnen beginnen om de zogenaamde Thiele-Small parameters van je luidspreker op te zoeken, deze zijn essentieel om een goede kast te berekenen. Ook kun je met deze parameters bepalen in wat voor een type kast de woofer het lekker doet. Je kan ze in een programmatje stoppen, of als je handig bent met de hand uitrekenen wat het optimale volume van de kast zal zijn.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zonder extra parameters kun je eigenlijk erg weinig met deze woofer. Enige mogelijkheid is dan om er maar een gesloten kist omheen te maken. Litertje of 50 to 100 moet wel werken denk ik...

Je had beter eerst hier moeten informeren voordat je de woofer kocht :oops:
Antonio

Bericht door Antonio »

Jah okay dat snap ik wel maar ik had de woofer nog liggen en dacht dat het wel leuk zou zijn om er een projectje mee te starten...
En die kist waar die nu in zit was gewoon een testje met wat afval hout van een oude kast. Maar hoopte er meer op dat misschien iemand weet wat de specificaties van de woofer zijn. En dan wou ik er mee gaan rekenen.

Het gaat er wel een worden voor achterin de auto. Volgens mij had ik eerder ergens op een van de forums gelezen dat een dichte behuizing wel lekker wil dreunen in de auto.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Op dit moment is gesloten de enige optie aangezien je geen parameters hebt. Gewoon kist in de auto zetten en luisteren :)
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Ik heb zijn iets grotere broertje de Phatt-900 gebruikt. Nadeel zijn ze parameters. Het is een subje wat zich moeilijk in een kistje laat plaatsen. Ik heb zelf hem voor in woonkamer gebruik in een TL geplaatst waar hij heel goed beviel. Je zit alleen wel aan kasten ven 200liter dan
bartsegers

Bericht door bartsegers »

kan ook nog, een TL met een 30 hz afstemming ergens in die geest....
Antonio

Bericht door Antonio »

Nou ik ben er in ieder geval achter gekomen dat voor mijn woofer 80 liter gesloten kist een goede oplossing is, zonder parameters.
Daar ben ik dus mee aan de slag gegaan. Alleen ik ben nu zover dat ik dempingsmateriaal ga aanbrengen, en had hiervoor in gedachten om van die platen te gebruiken die je onder laminaat vloeren legt. Aangezien ik hier nog een zooitje van heb liggen, maar is dit een goed materiaal of moet ik toch maar pritex aan gaan schaffen?

Het zijn die groene onderleggers, van een mmtje of 6 dik...
richard

Bericht door richard »

Dat is een soort zachtboard, dat zou je tegen de wanden kunnen lijmen maar het heeft niet heel veel dempende werking. In principe hoef je een subwoofer trouwens niet te dempen. Wil je het toch zou je er ook de vulling van een oude slaapzak in kunnen stoppen.
Plaats reactie