Musical Fidelity A1-X met problemen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SimonS

Musical Fidelity A1-X met problemen

Bericht door SimonS »

Hoi allen, ik ben nieuw hier en hard bezig om een hifi-setje samen te stellen. Momenteel nog een simpele cd-speler (philips) en een Musical Fidelity A1-X via marktplaats gekocht. De speakers zijn 2 ontwerpen van Tony Gee gecombineerd, namelijk de Hatt en de Solo103. De afmetingen van de Hatt met een Fostex FE126e.

De kastjes zijn nu in aanbouw, ik moet nog wat randen afronden, de boel schuren/plamuren/schuren en dan spuiten. Dan is dat klaar.

in mijn nieuwsgierigheid heb ik de cd-speler op de M.F aangesloten, en vanaf de MF met 2 speakerkabels naar de 2 Fostex drivers (die nog niet in de kast zitten). Gewoon even droog testen :)

Maaar ooh the horror, bij mij moet ook alles kapot gaan... Als ik de M.F. aanzet, gaan de membranen van de drivers ver uitslaan (DC op de speakers?), waarbij er heel eventjes keihard muziek uitkomt, en daarna is de muziek erg zacht icm een brom erdoor. de volume control op de M.F. moet ik dan bijna helemaal opendraaien om wat te horen. Niet goed dus, heb de boel direct uitgezet. Opnieuw proberen, zelfde verhaal.

De verkoper van de M.F. kon mij bij aankoop vertellen dat de voedingselco's zijn vervangen (mag ook wel bij een versterker die zo heet schijnt te worden...), maar er zit duidelijk nog een euvel in de versterker.

Zijn er suggesties wat er aan de hand kan zijn, tips, etc etc?

Soldeerbout+soldeerskills, multimeter, gereedschap aanwezig...
Bijlagen
voorzijde rechts
voorzijde rechts
voorzijde links
voorzijde links
bovenzijde
bovenzijde
cdspeler+versterker
cdspeler+versterker
SimonS

Bericht door SimonS »

wat ik trouwens ben vergeten te vermelden, misschien is het nuttige informatie: de (ringkern)trafo bromt wanneer hij aanstaat.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Wat ziet dat ding eruit........hebben ze de koelpasta over het front gesmeerd of is die de verf kwijt? :shock:

Niet meer aanzetten in deze toestand, de MF heeft geen speakerbeveiliging en als bij een doorslaande eindtor die 20.000 uF zich ontlaadt over jouw speakertje kan het wel eens gedaan zijn met de woofers.

Mijn advies is om die versterker meteen terug te brengen.
Wil je hem toch houden, dan kan die best hersteld worden.
Deze dingen zitten vol met standaard onderdelen (2N3055, TL074 enz), dus dat mag voor geen enkele techneut een probleem vormen.

Hier staat een schema van het eindtrapgedeelte.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Hey KT! Je bent terug :lol:!

O, sorry, meteen ff on topic:

Ik zou 'm trouwens terugbrengen.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Er bestaan diverse mods voor deze versterker, even googelen. Hopelijk was de prijs er naar, anders direct weer terug.
Rob.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Digidoo schreef:
Hey KT! Je bent terug :lol:!
Nooit weggeweest, alleen elders druk.
Wel meegelezen zover mogelijk.
SimonS

Bericht door SimonS »

bedankt mensen!

kan ik juist concluderen dat een of meerdere transistors kapot zijn/is? Is het nuttig om deze allemaal te vervangen, of is dat niet een goede methode? Aangezien beide kanalen de symptomen laten zien, vind ik 't wel vreemd dat dan in precies beide kanalen een transistor kapot is...

KT88, waar haal je de 20.000uF vandaan, of was dat een fictief getal?

Ik heb de M.F gekocht via Marktplaats, en de verkoper dus maar gemaild. Terugbrengen is dus niet zo makkelijk als het klinkt...

Verder nog tips/opmerkingen/etc?
SimonS

Bericht door SimonS »

Bertje schreef:
Er bestaan diverse mods voor deze versterker, even googelen. Hopelijk was de prijs er naar, anders direct weer terug.
Rob.
heb er 130e voor betaald, dat was naar mijn mening wel een goede prijs, toch?
dre

Bericht door dre »

als ie niet goed is is elke cent te veel toch? :?
SimonS

Bericht door SimonS »

ho stop, ik heb niet gezegd dat ik 'm heb gekocht in de wetenschap dat hij kapot is, hij werd aangeboden als goed werkend.
dre

Bericht door dre »

dat begrijp ik,maar hij heeft je een slecht produkt verkocht en moet `m terugnemen,of jou tegemoed komen.
ik mag aannemen dat jij er ook zo over denkt toch?

het lijkt me trouwens wel een mooie amp(als ie heel is)
SimonS

Bericht door SimonS »

dre schreef:
dat begrijp ik,maar hij heeft je een slecht produkt verkocht en moet `m terugnemen,of jou tegemoed komen.
ik mag aannemen dat jij er ook zo over denkt toch?
mee eens, maarja zie dat maar eens gedaan te krijgen via marktplaats... hopelijk is de verkoper een beetje coulant

dre schreef:
het lijkt me trouwens wel een mooie amp(als ie heel is)
dat dat leek mij ook :shock: werd me aangeraden door een vriend.
Paul

Bericht door Paul »

een kapot product heeft niets met coulance te maken, ook niet op marktplaats...

Maar heb je ' em niet getest alvorens aan te schaffen?

btw niet om je verder te ontmoedigen maar 130 is toch teveel voor iets wat er zo uitziet :roll:
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Voor een goed werkende A1 is dat helemaal niet teveel.

Jammmer dat die dingen zo rotig onbetrouwbaar zijn. Komt ook door ondeskundige reparaties, vrees ik. Die van mij is still going strong.

Paul.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Zit niet zo bar veel in, dus het beste kan je alles qua halfgeleider en capaciteit vervangen.
Rob.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

SimonS schreef:
KT88, waar haal je de 20.000uF vandaan, of was dat een fictief getal?
Van origine zit er 2 x 10.000 uF/25V in.

Overigens zou je eens kunnen kijken of de gelijkrichtdiodes niet kapot zijn (of eentje), die zijn eigenlijk wat te krap bemeten.

130 euro is prima voor een goed werkende A1 in uiterlijk nette staat.
Dit vind ik simpelweg te duur.

Enfin, reparatie loont wel, hoor. Zijn heel fijn klinkende beestjes (beetje romantisch).
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ik zou als eerste eens die 20 V lijnen meten, en dan kijken of die zeners van 12 V het nog wel goed doen.
Volgens het schema is ie niet DC gekoppeld, dus het moet in de amp zelf zitten. Je kan ook kijken of die biassing wel ok is, volgens het schema moet er iets van 800 mA door de eind torren gaan lopen.
SimonS

Bericht door SimonS »

helaas te druk (oa met andere projecten) om er deze week aan te beginnen, maar volgende week hoop ik eerst wat voltages te kunnen meten en evt wat onderdelen te vervangen.

Ik twijfel een beetje, er wordt gezegd alles qua halfgeleider en condensator/elco te vervangen. Dat kan ik zelf doen, maar ik kan hem ook wegbrengen naar een reparateur.

Zijn er tips wie te benaderen voor een evt reparatie klus wanneer ik niet de zin/tijd kan vinden?

Ondertussen maar een ultra-goedkoop (15euro) eindversterkertje kopen via Marktplaats zodat ik in íeder geval mn setje kan horen. tja je moet wat...

Als het financieel wat meer mee gaat zitten (hoogst onwaarschijnlijk: 3de jaars student die stopt met zn studie en nu aan de tudelft wil gaan studeren, waar elke studie ongeveer 1a2 jaar uitloopt...tja daar gaat mn stufi) wil ik wat meer richting medium hi-end gaan... dat duurt waarschijnlijk nog wel even, aangezien er ook nog de dure hobby's electrisch gitaar en basgitaar zijn. Maar ja een mens moet een droom hebben toch?!
SimonS

Bericht door SimonS »

ow trouwens, bedankt voor de tips en opmerkingen!
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Als de afstand voor je te doen is, mag je er wel eens hier mee langskomen.
Huizen - NH.
PM maar even als je interesse hebt.
SimonS

Bericht door SimonS »

KT88, bedankt voor het aanbod! Ik zal in eerste instantie zelf de boel bekijken, als ik niets verder kom hoor je wel van me!

Ik heb de MF nu openstaan, tussen de +24V en -24V meet ik 36V, dat klopt dus niet. nu even de gelijkrichters checken...
SimonS

Bericht door SimonS »

na de trafo meet ik 34V AC
SimonS

Bericht door SimonS »

nog een toevoeging op mn metingen: tussen de -24V en +24V meet ik dus 36V DC, en zojuist nog AC gemeten: blijkt 76 VAC tussen te staan.

Kan iemand hier iets mee? Verder nog alle elco's gecheckt of ze er uiterlijk nog ok uitzien: no problems zo ver ik kan zien.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Lijkt op een (of meer) kapotte diode(n), in dat geval leven de elco's ook niet lang (meer) wegens de zeer grote wisselstromen.
SimonS

Bericht door SimonS »

KT88 schreef:
Overigens zou je eens kunnen kijken of de gelijkrichtdiodes niet kapot zijn (of eentje), die zijn eigenlijk wat te krap bemeten.
ja zal de diodes maar vervangen dan. er zitten nu BY255 diodes in. Je zegt eerder in dit topic dat deze wat te krap bemeten zijn. Heb je tips welke goede ik hiervoor in de plaats kan zetten? Ik heb nog een heel zwikkie 1N4007 liggen die ik er zo in kan solderen, maar dat zal wel schakel-bijgeluiden geven zeker? ofniet?
Plaats reactie