Echt hout; voor- en nadelen
Moderator: Beheerdersteam
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Echt hout; voor- en nadelen
Voor een komend projektje van kleine boekenplankspeakertjes (ca. b15xh25xd18) = overweeg ik om echt beuken-/licht kersenhout te gaan gebruiken.
Hier zie ik vooral MDF als basis met daaroverheen diverse manieren van afwerking; wat is nu vooral de reden dat er weinig 100% puur hout wordt gebruikt.
Wat ik kan verzinnen zijn de kosten, makkelijke verwerking van MDF en de relatief goede dempenden eigenschappen van MDF-kasten.
Zijn er nog andere redenen?
Hier zie ik vooral MDF als basis met daaroverheen diverse manieren van afwerking; wat is nu vooral de reden dat er weinig 100% puur hout wordt gebruikt.
Wat ik kan verzinnen zijn de kosten, makkelijke verwerking van MDF en de relatief goede dempenden eigenschappen van MDF-kasten.
Zijn er nog andere redenen?
Naast dat MDF niet zoveel werkt en makkelijk te bewerken is, is de belangrijkste reden toch wel om het te gebruiken dat het een hoge interne dempng heeft waardoor kleuring van het geluid geminimaliseerd wordt.
Gewoon hout, en zeker masief hout, resoneert veel meer. Daar zijn overigens ook wel weer liefhebbers van.
Gewoon hout, en zeker masief hout, resoneert veel meer. Daar zijn overigens ook wel weer liefhebbers van.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
OK, duidelijk denk ik... hoe reageert massief hout eigenlijk op bewerkingen met 'n frees om bijvoorbeeld een afronding te maken of units in te frezen?
Denk dat het wellicht een optie zou zijn om met 12mm MDF een basiskast op te bouwen en daar dan massief houten panelen tegenaan te bevestigen.
De reden waarom ik dan niet voor fineer zou willen kiezen is dat ik eigenlijk een dergelijk kastje in gedachten heb:

, maar dan met afgeronde hoeken.
En dan is fineren wel erg lastig...
Denk dat het wellicht een optie zou zijn om met 12mm MDF een basiskast op te bouwen en daar dan massief houten panelen tegenaan te bevestigen.
De reden waarom ik dan niet voor fineer zou willen kiezen is dat ik eigenlijk een dergelijk kastje in gedachten heb:

, maar dan met afgeronde hoeken.
En dan is fineren wel erg lastig...
Hoi
Je kan het er uit laten zien of het massief is hoor. Je zal een balkje op de hoeken moeten lijmen daar waar je de afronding wilt maken.
Dus eerst een kast maken van mdf, alle "ribben" van je kubus van een balke massief hout voorzien. Daarna alles mooi vlak maken (schuren of vlakken met een vlakbank/ van dikte).
Daarna het fineer er op plakken. En met een boven frees de afronding erin frezen. Maak wel een paar proefstukjes... Om te zien van welke kant je het beste kunt frezen (nerf) en om te voorkomen dat je zwarte plekken brand op je hout. (toerental frees).
Groet Roland
Je kan het er uit laten zien of het massief is hoor. Je zal een balkje op de hoeken moeten lijmen daar waar je de afronding wilt maken.
Dus eerst een kast maken van mdf, alle "ribben" van je kubus van een balke massief hout voorzien. Daarna alles mooi vlak maken (schuren of vlakken met een vlakbank/ van dikte).
Daarna het fineer er op plakken. En met een boven frees de afronding erin frezen. Maak wel een paar proefstukjes... Om te zien van welke kant je het beste kunt frezen (nerf) en om te voorkomen dat je zwarte plekken brand op je hout. (toerental frees).
Groet Roland
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Ah, kijk...dat is wel een creatieve oplossing; weet niet of ik het ook voor elkaar krijg, maar een beetje uitdaging is nooit weg...Roland schreef:Hoi
Je kan het er uit laten zien of het massief is hoor. Je zal een balkje op de hoeken moeten lijmen daar waar je de afronding wilt maken.
Dus eerst een kast maken van mdf, alle "ribben" van je kubus van een balke massief hout voorzien. Daarna alles mooi vlak maken (schuren of vlakken met een vlakbank/ van dikte).
Daarna het fineer er op plakken. En met een boven frees de afronding erin frezen. Maak wel een paar proefstukjes... Om te zien van welke kant je het beste kunt frezen (nerf) en om te voorkomen dat je zwarte plekken brand op je hout. (toerental frees).
Groet Roland
Wordt dan wel denk ik een kunst om massief hout én fineer met dezelfde tekening bij elkaar te zoeken, maar denk dat beuken en kersen niet de moeilijkste houtsoorten zijn wat dat betreft...
Dank!
Het werken van hout is op zich zelf geen probleem mits er bij de constructie van de kast rekening mee wordt gehouden en dat laatste gebeurd meestal niet.Edo schreef:Jazeker....massief hout kan behoorlijk gaan werken. Dus na verloop van tijd kan het gaan scheuren.
Het werken gebeurt voornamelijk dwars op de vezelrichting, dat kan oplopen tot enige procenten in de houtbreedte. In de vezelrichting is hout redelijk stabiel.
Maak je een luidsprekerkast met 6 panelen is het niet te voorkomen dat ergens een verbinding komt met de ene vezelrichting haaks op de andere. In zo'n geval zal het eerste paneel dwars op de vezelrichting werken en het andere paneel dit werken blokkeren, met tot gevolg dat het eerste paneel zal scheuren.
Wil je toch een massief houten kast maken zou je het uit verlijmde massief houten stroken kunnen doen waarbij de vezelrichting allemaal in de zelfde richting staat.
Of je kan een frame met panelen maken, een beetje overeenkomstig een klassiek meubelstuk. Alhoewel me dat voor een luidspreker toch iets minder geschikt lijkt.
MDF en multiplex werkt trouwens ook dwars op de vezelrichting, een paneel zal nauwelijks langer of breder worden maar wel dikker of dunner. Dit zie je duidelijk bij het aftekenen van de naden bij een mooi strakgelakte MDF behuizing. Om dit te voorkomen kan je de verbindingen in verstek maken.
Als je de stroken niet te breed en te dik maakt en de boel goed verlijmt zal het scheuren meevallen, fineer is uiteindelijk heel dun massief hout en dat scheurt ook niet als het goed is verlijmd. Wel kan het MDF kromtrekken, een goede ondersteuning van de panelen is dan wel een vereiste.markje schreef:Hoe gaat het als je mdf pakt en daar dunne stroken hout oplijmd? Gaat het dan ook scheuren of blijft het dan wel zitten?
Groeten Mark
Echt hout!
Circa 22mm massief hardhout, alle zijden inclusief de bracing en de poort. No problemo met scheuren, geen schroef gebruikt (behalve dan voor de monacor unit)
Er staat zelfs redelijke spanning op het hout omdat het toch niet 100% recht was maar als je je plank een beetje uitzoekt dan is het niet echt een probleem. Het risico is misschien iets groter als met mdf maar het ziet er heel goed uit. in de foto boven waren ze nog niet afgewerkt(schuren, polijsten, olie)

