Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

audioloog
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 10:24

Bericht door audioloog »

jeroen_d schreef:
Ik heb dat helaas niet A/B kunnen vergelijken. Ik kreeg echter de indruk van een nog verfijnder hoog. Het verschil is marginaal. Een andere condensator voor de tweeter van je box doet veel meer.
In dat geval ga ik denk ik maar gewoon voor de schakeling op pagina 1, die valt nog binnen mijn "kunnen" :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pas dan wel op dat je zorgt dat je een hogere referentiespanning op het 10nF/2SC2240 punt aanbiedt ipv de 0,6V in mijn schakeling. Bijvoorbeeld door de BC550C daar te vervangen door twee groene LEDs. De TDA1545 wil op de uitgang volgens de datasheet liefst 3,3V zien en geen nul volt zoals de TDA1541 die ik gebruik. Hieronder een schema van wat ik bedoel.
Bijlagen
IV-TDA1545.jpg
IV-TDA1545.jpg (27.13 KiB) 3319 keer bekeken
audioloog
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 10:24

Bericht door audioloog »

jeroen_d schreef:
Pas dan wel op dat je zorgt dat je een hogere referentiespanning op het 10nF/2SC2240 punt aanbiedt ipv de 0,6V in mijn schakeling. Bijvoorbeeld door de BC550C daar te vervangen door twee groene LEDs. De TDA1545 wil op de uitgang volgens de datasheet liefst 3,3V zien en geen nul volt zoals de TDA1541 die ik gebruik. Hieronder een schema van wat ik bedoel.
Toppie Jeroen, bedankt!

Overigens nog een kleine opmerking (voor eventuele andere geinteresseerden), het is dan wel wijsheid om de I/V weerstand ook wat op te hogen (min. 3K3) omdat de 1545 max 1mA stroom uitstuurt, hetgeen een kwart is van een 1541. De condensator dient uiteraard evenredig kleiner gekozen te worden.

Ronald.
audioloog
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 10:24

Bericht door audioloog »

Ik vroeg me nog even af of het wijsheid om toch een condensator op te nemen in de uitgang om zeker te weten dat je geen DC op je versterker ingang krijgt? (aan de andere kant, in je versterker zit ook weer een c'tje in de ingang opgenomen..)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als de versterker er toch al eentje heeft hoeft het niet. Slechts als je de CD-speler wil meenemen naar anderen voor luistersessies, zodat hij op vreemde versterkers gaat aangesloten worden, is een uitgangscondensator nodig. Ik heb zelf een ClarityCap SA daarvoor gebruikt en dat bevalt zeer goed. Ik heb zelfs de indruk dat hij in deze toepassing niet onderdoet voor de veel duurdere exoten.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Het is een goede gewoonte altijd de bron DC-vrij te maken.
Dan kun je altijd alle kanten uit.

Niet vanuit gaan dat alle versterkers een C aan de ingang hebben, de meeste (eind)versterkers hebben dat zelfs niet !
audioloog
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 10:24

Bericht door audioloog »

Ok bedankt voor de tips heren. Ik zag het als een ideaal om geen condensatoren in de signaalweg te hebben, maar ik zie uiteraard ook het potentiele "gevaar". Ik zal dus ook maar het zekere voor het onzekere nemen en de Clarity SA caps eens proberen. Nu nog uitvinden waar je die ergens in ons landje kunt bestellen :P
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

audioloog
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 10:24

Bericht door audioloog »

Bedankt voor de tip! :D
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met I/V converters in diverse Philips/Marantz cd- en ook minidisk-spelers.

Het schema dat ik voor de I/V conversie gebruik is het volgende:
Afbeelding

Dit heb ik al succesvol toegepast in de volgende spelers:
Marantz CD-50 (bijna identiek aan de CD-80 :P)
http://midiserver.student.utwente.nl/si ... speler.htm
Deze speler is inmiddels voorzien van Audyn Caps (100 uF... == groot) in de output stage en een opamp van NI als buffer. Let wel, de opamp komt NA de I/V conversie.

Philips CD-104, oud beestje, maar ik kan hem niet weg doen ...
http://midiserver.student.utwente.nl/si ... cd_104.htm
Inmiddels voorzien van Visaton caps (15 uF == stuk kleiner :P)in de output.

Let wel op dat je de onderste 3 torren goed thermisch met elkaar koppeld, als er 1tje warmer is dan de rest trekt ie de stroombrug krom, met alle gevolgen van dien ... :(
Laatst gewijzigd door MidiMaze op vr 08 jun 2007, 7:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Mag ik je een advies geven? Ik zou die stroomspiegel subiet voorzien van degenratieweerstanden en als je dan toch goed bezig bent, zou je deze kunnen proberen:

Afbeelding

Ik ben nog geen betere tegengekomen. Ook qua dissipatie is ie te prefereren, ik heb de diodespanningen er bij gezet (Ud).

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

MidiMaze schreef:
Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met I/V converters in diverse Philips/Marantz cd- en ook minidisk-spelers.

Het schema dat ik voor de I/V conversie gebruik is het volgende:
Afbeelding

Dit heb ik al succesvol toegepast in de volgende spelers:
Marantz CD-50 (bijna identiek aan de CD-80 :P)
http://midisever.student.utwente.nl/sit ... speler.htm
Deze speler is inmiddels voorzien van Audyn Caps (100 uF... == groot) in de output stage en een opamp van NI als buffer. Let wel, de opamp komt NA de I/V conversie.

Philips CD-104, oud beestje, maar ik kan hem niet weg doen ...
[url]htt://midiserver.student.utwente.nl/sitestuff/apparatuur/philips_cd_104/cd_104.htm[/url]
Inmiddels voorzien van Visaton caps (15 uF == stuk kleiner :P)in de output.

Let wel op dat je de onderste 3 torren goed thermisch met elkaar koppeld, als er 1tje warmer is dan de rest trekt ie de stroombrug krom, met alle gevolgen van dien ... :(
Wat is I/V conversie? :oops:
gwoon een nieuwsgierige elektrostudent..
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jan-Willem schreef:
Wat is I/V conversie? :oops:
gwoon een nieuwsgierige elektrostudent..
De meeste DAC's hebben een stroom output. Voor een line out willen we echter een spanningsoutput. Je moet dus de stroom (I) naar spanning (V) converteren. Daar heb je dus IV conversie voor. De rest is google :)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

voodooless schreef:
Jan-Willem schreef:
Wat is I/V conversie? :oops:
gwoon een nieuwsgierige elektrostudent..
De meeste DAC's hebben een stroom output. Voor een line out willen we echter een spanningsoutput. Je moet dus de stroom (I) naar spanning (V) converteren. Daar heb je dus IV conversie voor. De rest is google :)
Ahh dus toch wel wat ik d8.. vond het alleen raar.. dank u :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
Pas dan wel op dat je zorgt dat je een hogere referentiespanning op het 10nF/2SC2240 punt aanbiedt ipv de 0,6V in mijn schakeling. Bijvoorbeeld door de BC550C daar te vervangen door twee groene LEDs. De TDA1545 wil op de uitgang volgens de datasheet liefst 3,3V zien en geen nul volt zoals de TDA1541 die ik gebruik. Hieronder een schema van wat ik bedoel.
Aha, dan zou ik deze dus moeten bouwen en niet jullie eerste oplossing. In mijn CD-speler zit ook de TDA1545A.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, gewoon doen. Het is eenvoudig te maken en het verslaat sowieso welke opamp dan ook. Als je er een versterker achter zet die geen probleem heeft met signalen tot 100kHz (UcD bv), heb je zelfs al genoeg aan de 1k5//1nF filtering en kun je deze schakeling direct op je versterker aansluiten via een goede 10uF condensator (ClarityCap SA of exotischer als je meer wilt uitgeven) en een 10 of 20k volumeregelaar.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
Ja, gewoon doen. Het is eenvoudig te maken en het verslaat sowieso welke opamp dan ook.Als je er een versterker achter zet die geen probleem heeft met signalen tot 100kHz (UcD bv), heb je zelfs al genoeg aan de 1k5//1nF filtering en kun je deze schakeling direct op je versterker aansluiten via een goede 10uF condensator (ClarityCap SA of exotischer als je meer wilt uitgeven) en een 10 of 20k volumeregelaar.
Ik ga eerst de test doen met verschillende opamps. Daarna ga ik dit zeker eens proberen. Is snel gebouwd.
Moet ik wel even een methode vinden om de speler zo om te bouwen zodat ik terug naar opamp kan later. Ik speel graag op veilig. :)

Ik heb een Rotel RC1070 pre. Die blijf ik toch graag gebruiken. Zou ik dan ook 1k5//1nF kunnen gebruiken of zou je dan toch liever het filter uit het schema gebruiken?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan liever het extra filter.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
Dan liever het extra filter.
Prima.
Enig advies kwestie weerstanden? Gewoon 1% metaalfilm of zie je liever iets exotisch? Capjes neem ik aan dat ik met Wima polypropyleens goed genoeg zit. Grote waardes op de voeding zal een elco wel toekomen denk ik.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik gebruik 1% metaalfilmweerstanden. De uitgangsweerstand van 1k5 is wat dat betreft het belangrijkst. Ik heb hiervoor ook gewoon 1% metaalfilm gebruikt. Sommige zweren daar echter bij exotische weerstanden om een bepaalde klankkleur te krijgen. Ik heb het het liefst zo neutraal mogelijk. Als jij een Rotel pre-amp ertussen zet, zou het niet mogen uitmaken want daar zit ook niet beter dan standaard weerstanden in de signaalweg.

Voor de condensators neem je het best polypropyleen, maar nog beter is polystyreen. Dan weet je ook weer helemaal zeker dat er geen kleuring toegevoegd wordt. In deze waarden van 10nF en 1nF zijn ze nog goed te verkrijgen. Bij voorkeur de EMZ condensators van EPCOS, die oranje blokjes. Zie op www.hod-electronics.nl bij produkten en dan condensators. Op die site kun je zien voor welke detailhandelaren zij als distributeur optreden. Ik zie er ook drie in België bijstaan maar weet niet of die voor jou dichtbij genoeg zijn.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
Ik gebruik 1% metaalfilmweerstanden. De uitgangsweerstand van 1k5 is wat dat betreft het belangrijkst. Ik heb hiervoor ook gewoon 1% metaalfilm gebruikt. Sommige zweren daar echter bij exotische weerstanden om een bepaalde klankkleur te krijgen. Ik heb het het liefst zo neutraal mogelijk. Als jij een Rotel pre-amp ertussen zet, zou het niet mogen uitmaken want daar zit ook niet beter dan standaard weerstanden in de signaalweg.
Tja, dat klopt natuurlijk ook wel weer.
Voor de condensators neem je het best polypropyleen, maar nog beter is polystyreen. Dan weet je ook weer helemaal zeker dat er geen kleuring toegevoegd wordt. In deze waarden van 10nF en 1nF zijn ze nog goed te verkrijgen. Bij voorkeur de EMZ condensators van EPCOS, die oranje blokjes. Zie op www.hod-electronics.nl bij produkten en dan condensators. Op die site kun je zien voor welke detailhandelaren zij als distributeur optreden. Ik zie er ook drie in België bijstaan maar weet niet of die voor jou dichtbij genoeg zijn.
Polystyreen is wel moeilijk te solderen. Ze hebben het niet graag warm en koud solderen gaat heel erg moeilijk. ;) Ik ben bang dat ik dan meer schade doe aan de condensator dan dat ik goed doe door er een polystyreen ipv een polypropyleen in te steken.
Ik heb wel eens gehoord dat je een krokodillen-klemmetje als heatsing kan gebruiken bij het solderen, maar doet dat ook echt iets af?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het lijkt erop dat je niet naar de site van hod-electronics hebt gekeken. De EMZ condensators zitten in oranje blokjes en er is geen enkel soldeerprobleem met deze juweeltjes.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
Het lijkt erop dat je niet naar de site van hod-electronics hebt gekeken. De EMZ condensators zitten in oranje blokjes en er is geen enkel soldeerprobleem met deze juweeltjes.
Moet ik nog doen. Ben nog met andere dingen bezig. :)

edit: Blijkt dat de componentenshop waar ik zodadelijk naartoe ga verdeler is van die condensatoren. :D

Bij die EMZ's staat toch duidelijk dat het MKP's zijn. :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, maar de lagere waardes zijn vaak ook in polystyreen (KS ipv KP) verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
Klopt, maar de lagere waardes zijn vaak ook in polystyreen (KS ipv KP) verkrijgbaar.
Ik zal het in m'n bestelling zetten als bijkomende vraag.
M'n componenten waren nog niet binnen. :(
Kan ik tegen volgende zaterdag lekker de componenten voor je discrete IV bij bestellen. :)

Ondertussen heb ik wel een nieuwe multimeter. M'n tripje naar Hamont was dus niet voor niets. :)
Gesloten