Manieren om audio signalen te schakelen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Manieren om audio signalen te schakelen
Ik heb zelf een volume regeling van Jos van Eijndhoven.
Deze werkt perfect. Kan niet anders zeggen.
Ik zit flink te denken over een intercom systeem voor een studio waar ik af en toe kom.
Hier moeten een flink aantal audio schakelingen in komen.
Ik kan hiervoor net zoals de volume regeling relais gebruiken.
Het is echter niet wenselijk om lichte tikken te horen zowel acoustisch als electronisch aangezien het om een TV studio gaat.
Wat zijn andere opties om deze schakelingen te maken?
Het mag zo simpel zijn als mogelijk.
Er hoeft geen gain gemaakt te worden.
Omdat het om intercom gaat, hoeft het ook niet van zeer hoge kwaliteit te zijn.
B.v.d.
Deze werkt perfect. Kan niet anders zeggen.
Ik zit flink te denken over een intercom systeem voor een studio waar ik af en toe kom.
Hier moeten een flink aantal audio schakelingen in komen.
Ik kan hiervoor net zoals de volume regeling relais gebruiken.
Het is echter niet wenselijk om lichte tikken te horen zowel acoustisch als electronisch aangezien het om een TV studio gaat.
Wat zijn andere opties om deze schakelingen te maken?
Het mag zo simpel zijn als mogelijk.
Er hoeft geen gain gemaakt te worden.
Omdat het om intercom gaat, hoeft het ook niet van zeer hoge kwaliteit te zijn.
B.v.d.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Met 0,60 euro de stuk is dat inderdaad wel een hele goedkope oplossing.
Met een ruisvloer van -80db nog redelijk acceptabel voor intercom toepassingen.
Ik moet hiermee wel mijn schema flink gaan aanpassen.
Ik had namelijk een schakeling als een relai in gedachten.
Met name voor push tot talk is dat erg handig.
Dus praat knop in drukken en het signaal wordt onderbroken.
Zijn er ook soortgelijke chips die dit wel kunnen?
met eventueel een iets betere kwaliteit.
Ik heb bij farnell gezocht. Hier hadden ze solid-state relais.
Deze kosten echter 12 euro de stuk.
je houd dan wel een schoner audio signaal over.
Echter niet te betalen met de hoeveelheid schakelingen die ik moet maken.
Met een ruisvloer van -80db nog redelijk acceptabel voor intercom toepassingen.
Ik moet hiermee wel mijn schema flink gaan aanpassen.
Ik had namelijk een schakeling als een relai in gedachten.
Met name voor push tot talk is dat erg handig.
Dus praat knop in drukken en het signaal wordt onderbroken.
Zijn er ook soortgelijke chips die dit wel kunnen?
met eventueel een iets betere kwaliteit.
Ik heb bij farnell gezocht. Hier hadden ze solid-state relais.
Deze kosten echter 12 euro de stuk.
je houd dan wel een schoner audio signaal over.
Echter niet te betalen met de hoeveelheid schakelingen die ik moet maken.
de ssm2404 van ANALOG is hier volgens mij wel ideaal voor..
je hebt dan alleen 0 en 5V nodig die je van je push/talk stuurt om de uitgangen open te sturen of te sluiten.
http://www.analog.com/en/prod/0,2877,SSM2404,00.html
volgens mij zijn ze ook niet zo extreem duur.
je hebt dan alleen 0 en 5V nodig die je van je push/talk stuurt om de uitgangen open te sturen of te sluiten.
http://www.analog.com/en/prod/0,2877,SSM2404,00.html
volgens mij zijn ze ook niet zo extreem duur.
Ze zijn wel betrekkelijk duur hoor. Ik heb ze in een vv zitten die nooit is af geraakt.Fixation schreef:de ssm2404 van ANALOG is hier volgens mij wel ideaal voor..
je hebt dan alleen 0 en 5V nodig die je van je push/talk stuurt om de uitgangen open te sturen of te sluiten.
http://www.analog.com/en/prod/0,2877,SSM2404,00.html
volgens mij zijn ze ook niet zo extreem duur.
Geen idee hoe ze klinken dus, maar ze zouden erg goed moeten zijn.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
http://www.analog.com/en/prod/0,2877,SSM2404,00.html
Onderaan de pagina.
Is wel pas van af 100. Dus de prijs zal inderdaad als het om kleinere aantallen gaat een stuk hoger liggen.
Dan wordt het misschien toch nog even verder zoeken.
Onderaan de pagina.
Is wel pas van af 100. Dus de prijs zal inderdaad als het om kleinere aantallen gaat een stuk hoger liggen.
Dan wordt het misschien toch nog even verder zoeken.
Zitten daar als taksen bij?Soundexcel schreef:http://www.analog.com/en/prod/0,2877,SSM2404,00.html
Onderaan de pagina.
Is wel pas van af 100. Dus de prijs zal inderdaad als het om kleinere aantallen gaat een stuk hoger liggen.
Dan wordt het misschien toch nog even verder zoeken.
Eer die dingen bij de locale electronica-componenten-handel liggen kosten ze minstens het dubbele.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Ik heb voor mijn toepassing waarschijnlijk een stuk of 10 chips nodig.
Ze kosten 7,79 euro per stuk bij Farnell.
Dit is dus erg goed te doen.
Deze chips zijn wel van erg goede kwaliteit.
.
Is er ook een makkelijke manier om spanning om te draaien.
Hiermee doel ik:
Je stuurd een schakel spanning weg. Maar tegelijkertijd moet er ergens een spanning uit vallen.
Dit kan ook heel makkelijk met een relais. Zijn er ook chips die een hogere spanning aan kunnen? (een 12V stuur spanning dus)
De 4066 kan dit helaas niet aan.
Ze kosten 7,79 euro per stuk bij Farnell.
Dit is dus erg goed te doen.
Deze chips zijn wel van erg goede kwaliteit.
.
Is er ook een makkelijke manier om spanning om te draaien.
Hiermee doel ik:
Je stuurd een schakel spanning weg. Maar tegelijkertijd moet er ergens een spanning uit vallen.
Dit kan ook heel makkelijk met een relais. Zijn er ook chips die een hogere spanning aan kunnen? (een 12V stuur spanning dus)
De 4066 kan dit helaas niet aan.
niet echt mee eens...
ik neem aan dat je met die stuurspanning. de spanning wordt bedoeld die van je knop afkomt? afhankelijk van de toestand van die knop zal je dan wss 12V of 0V hebben. Om dat chipje aan te sturen heb je 5V of 0V nodig. dus met spanningsdelertje kan je dat verschil van 12V naar 5V wel wegwerken.
dat de belasting niet constant is, heeft hier geen effect op je schakelt tussen 2 niveau's en niet tussen een hele reeks niveau's
ik hou hierbij even geen rekening met dender op de knop!! je zou daarvoor nog wel iets met een schmittrigger kunnen doen. zodat hij ook echt netjes op de 5V schakelt
een 7805 zou kunnen maar probleem is wel dat deze voor goed behoren gebufferd moet worden met een paar C'tjes. nu is dat niet zo heel erg maar omdat die condensatoren ook nog leegmoeten lopen heb je enige vertraging bij het schakelen van het niveau.
wat je wel zou kunnen doen is voor de schakelaar de stuurspanning al te verlagen naar 5V. dit zou dan wel weer uitstekend kunnen met een 7805.
Misschien was dit wel wat je bedoeld hoor markje maar heb ik het verkeerd geinterpreerd.
ik neem aan dat je met die stuurspanning. de spanning wordt bedoeld die van je knop afkomt? afhankelijk van de toestand van die knop zal je dan wss 12V of 0V hebben. Om dat chipje aan te sturen heb je 5V of 0V nodig. dus met spanningsdelertje kan je dat verschil van 12V naar 5V wel wegwerken.
dat de belasting niet constant is, heeft hier geen effect op je schakelt tussen 2 niveau's en niet tussen een hele reeks niveau's
ik hou hierbij even geen rekening met dender op de knop!! je zou daarvoor nog wel iets met een schmittrigger kunnen doen. zodat hij ook echt netjes op de 5V schakelt
een 7805 zou kunnen maar probleem is wel dat deze voor goed behoren gebufferd moet worden met een paar C'tjes. nu is dat niet zo heel erg maar omdat die condensatoren ook nog leegmoeten lopen heb je enige vertraging bij het schakelen van het niveau.
wat je wel zou kunnen doen is voor de schakelaar de stuurspanning al te verlagen naar 5V. dit zou dan wel weer uitstekend kunnen met een 7805.
Misschien was dit wel wat je bedoeld hoor markje maar heb ik het verkeerd geinterpreerd.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Dat was ook sowieso mijn plan.
een 7805 gebruiken om de stuur spanning naar 5V te brengen.
Deze spanning wordt dan gebruikt om de schakelingen mee aan te sturen.
Ik moet echter om de volgende reden de stuur spanning om schakelen (met bijvoorbeeld een invertor, die ik alleen nog even moet vinden):
- ik schakel de audiolijn die van de PTT (push to talk) knop komt open.
Echter, het inkomende regie signaal moet onderbroken worden.
Hiervoor moet dus een schakeling op de ingang open gaan i.p.v. dicht.
een 7805 gebruiken om de stuur spanning naar 5V te brengen.
Deze spanning wordt dan gebruikt om de schakelingen mee aan te sturen.
Ik moet echter om de volgende reden de stuur spanning om schakelen (met bijvoorbeeld een invertor, die ik alleen nog even moet vinden):
- ik schakel de audiolijn die van de PTT (push to talk) knop komt open.
Echter, het inkomende regie signaal moet onderbroken worden.
Hiervoor moet dus een schakeling op de ingang open gaan i.p.v. dicht.
