Gehoor van de mens

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audiomanics schreef:
Heb je daar ook meerdere stellingen van Pythagoras op los gelaten?
(het verhaal luidt dat dit heerschap er ook achter gekomen was na het aanleggen van een stelletje tegels...ik was er niet bij...)
Zou kunnen, zo leg ik in ieder geval die stelling meestal uit aan kinderen. Dat kun je met blokjes heel eenvoudig inzichtelijk maken. Maar verder is er weinig aan gerekend maar wel op schaal vantevoren goed over nagedacht.
audiomanics schreef:
en is de afstand tussen de lichtbronnen gelijk of afgestemd op de vervormingen van het menselijk oog, vanuit een bepaalde hoek?
Kees
Daar ben ik nog mee bezig, ik weet nog niet goed uit welke hoek en hoe dat precies in zijn werk gaat. Heb je een goed idee? Wat nog wel komt zijn bloembakken die ik met de gulden snede wil gaan maken...

Anyway, ik heb eens een schetsje gemaakt van de gehoorkromme en de vervorming die dan toelaatbaar zou zijn:

Afbeelding

Daarbij heb ik een SPL van 80 dB aangenomen en het is verder slechts een ruwe schets/schatting. Bij 1 kHz kom ik dan op 0,11 % aan THD en als je naar het plaatje kijkt zie je meteen waarom THD als getalletje een slecht idee is geweest. Ook heb ik de maskering niet meegerekend dus hecht niet te veel waarde aan die 0,11 %. Maar het geeft wel de richting aan die ik op wil gaan.

Groet,
Jacco
Plaats reactie