knutselen aan een rotel

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mipo

knutselen aan een rotel

Bericht door mipo »

Daar deze Rotel ( zie foto's) hier werkeloos en moeilijk verkoopbaar ergens in een hoekje staat en ik graag spelenderwijs de versterker techniek wil leren kennen, leek het me leuk om hier eens wat mee te doen.

Al lezende heb ik begrepen dat bijvoorbeeld een ander paar voedingscondensatoren wellicht al een positief verschil kan maken.
Op korte termijn krijg ik een paar Philips condenstoren binnen en kan hier mee starten.

Mijn vraag is nu waar eventuele andere verbeterpunten te vinden zijn ?

Ik hoop dat de foto's behulpzaam kunnen zijn.
Bijlagen
rot4.jpg
rot1.jpg
rot2.jpg
mipo

Bericht door mipo »

Gegevens van de grotere condensatoren:

Rubycon 10.000 uF/ 50 V 85 C ( 2x)
Unicon 2200 uF/ 25 V 85 C ( 2x )

Opamps NE 5534n ( 4x )

Opschrift voeding: Bando T-179G-1 BE1-GEW
rho

Bericht door rho »

Welk type versterker is het? Dan kunnen we misschien ergens een schema opsnorren. Dat kan altijd helpen.

Ik zie daar een stel NE5534's zitten. Datasheet NE5534

Je kan misschien eens op zoek naar een alternatief als je de klank van je amp niet aanstaat. (hoewel me dit toch geen slechte opamp lijkt.)

Verder kan je eens zoeken welke caps dat er in de signaalweg zitten en hoe de voeding van de opamps en discrete schakelingen is ontkoppeld.

Maar dat gaat dus allemaal makkelijker met een schema bij de hand.
mipo

Bericht door mipo »

Hallo Rho

Het is een Rotel ra 840 bx2. Kan geen schema o.i.d. vinden helaas.

Andere opamps kan ik natuurlijk ook proberen alhoewel ik niet weet
wat een goed alternatief zou zijn.

Wat ik me wel goed kan voorstellen is dat de caps een beetje op zijn zo lanzamerhand.
rho

Bericht door rho »

Je kan misschien IC-voetjes solderen op de plaats van de opamps. Dan kan je makkelijk wisselen. Ga ik ook doen in m'n CD-speler.

Je kan een keertje proberen het schema rond de opamps te ontcijferen. (de ontkoppeling is misschien leuk om mee te beginnen) Dan kan je eens kijken of je er iets beter van kan maken. Niet te ingewikkeld beginnen he.
mipo

Bericht door mipo »

Goed idee van die IC voetjes, ik ben er gelijk een paar gaan halen.

Ook heb ik de potmeter ( is sowieso aan vevanging toe ) er afgesoldeerd.

Dit ging trouwens erg lastig, 't kostte me 20 minuten en het lijkt me dat ik niet de goeie techniek hierbij gebruik.

De pinnetjes van de opamps zijn nog kleiner en vraag me af hoe ik deze voorzichtig lossoldeer. ?
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Er bestaan tinzuigers (5-10 euro) en/of je kan desoldeer litze gebruiken. Als je niet te lang braait dan blijven de spoortjes netjes op de print zitten.... :wink: en kan je het onderdeel er vrij makkelijk uit krijgen.
Rob.
Laatst gewijzigd door Bertje op za 02 jun 2007, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
rho

Bericht door rho »

Ja, je moet wat voorzichtig zijn. Niet te lang verhuitten op dezelfde plaats. Ik gebruik het liefst een tinzuigpompje. Litze vind ik meestal niet zo handig.

Op het werk hebben we zo'n soldeerstation met vacuumpomp. Daat zit zo'n holle soldeerbout bij. Daar warm je het pinneetje mee op en zuig je gelijktijdig de tin weg. Da's pas handig! ....maar ook aardig duur.
mipo

Bericht door mipo »

Ok, voordat ik aan de ic-voetjes begin ga ik eerst een pompje halen.

Waar moet ik op letten bij alternatieven voor opamps. Ik zie dat de ne5534 een single opamp is dus neem ik aan dat daar ook een zelfde type voor terug moet komen.
Welke waardes en eigenschappen liggen vast en waar mag er wat variatie in zitten ?
Wat ik bijvoorbeeld tegen ben gekomen en ook wat goeds over gelezen heb zijn de:

OPA 604/ OPA 134 / OPA 975/ OPA2228/ OPA627BP

Daarbij lees ik ook her en der dat snelle opamps nog wel eens kil en klinisch kunnen klinken. Ik weet niet of die ervaring hier ook wordt gedeeld ?

Groeten, Max.
rho

Bericht door rho »

mipo schreef:
Ok, voordat ik aan de ic-voetjes begin ga ik eerst een pompje halen.

Waar moet ik op letten bij alternatieven voor opamps. Ik zie dat de ne5534 een single opamp is dus neem ik aan dat daar ook een zelfde type voor terug moet komen.
Welke waardes en eigenschappen liggen vast en waar mag er wat variatie in zitten ?
Wat ik bijvoorbeeld tegen ben gekomen en ook wat goeds over gelezen heb zijn de:

OPA 604/ OPA 134 / OPA 975/ OPA2228/ OPA627BP

Daarbij lees ik ook her en der dat snelle opamps nog wel eens kil en klinisch kunnen klinken. Ik weet niet of die ervaring hier ook wordt gedeeld ?

Groeten, Max.
Die opamps die je opnoemt lijken me mooie kandidaten.

Je moet wel letten op de pin-compatibiliteit, maar dat zit voor 99% van de opamps wel goed hoor. Je hebt enkele uitzonderingen, dus even opletten kan geen kwaad.

Kijk ook of ze kunnen werken op de voedingsspanning die voorzien is in de versterker.

Ik vind een klinische sound geen slechte eigenschap. De ideale versterker heeft een ultra vlak frequentie-verloop, vervormt niet, heeft een oneindige dempingsfactor, een ideale impuls-respons, .... Dat wordt wel eens klinisch genoemt, maar voor mij heet dat ideaal.

Heb je al wat opamps liggen of moet je ze nog allemaal gaan kopen?
Begin misschien met de goedkoopste. Die wat er nu in zit is zeker geen slechte, dus als je geen verschil hoort of enorm veel verschil hoort weet je of het de moeite is om verder te experimenteren op dat vlak of niet.
mipo

Bericht door mipo »

Kijk ook of ze kunnen werken op de voedingsspanning die voorzien is in de versterker
Wat bedoel je hiermee precies en hoe kom ik daarachter ? Kan ik niet aan de hand van de specs van de NE 55334 een alternatief matchen?

Heb je al wat opamps liggen of moet je ze nog allemaal gaan kopen?
Ik moet ze nog kopen. Mocht iemand wat overhebben dan hoor ik het graag, anders kan ik bij Radio Rotor terecht of bij schuro.de.
Een online winkel met een redelijk uitgebreid aanbod heb ik niet kunnen vinden.

Een leuk experiment trouwens !
rho

Bericht door rho »

mipo schreef:
Kijk ook of ze kunnen werken op de voedingsspanning die voorzien is in de versterker
Wat bedoel je hiermee precies en hoe kom ik daarachter ? Kan ik niet aan de hand van de specs van de NE 55334 een alternatief matchen?
In de datasheet staat met welke voedingsspanning je de opamp moet voeden. De NE5534 werkt op een heel brede range van spanningen (van +/- 3V tot +/- 20V). Meet eens welke spanning hij krijgt in je versterker. Dan weet je welke opamps je kan kiezen als alternatief. Gewoon de datasheet downloaden en ff kijken. Veel opamps voor audio-toepassingen werken wel op voedingen tss +/-5V en +/- 15V.
mipo

Bericht door mipo »

De NE's losgesoldeerd en de voetjes zitten er reeds in. Met desoldeer-litze
ging het vrij makkelijk gelukkig.
Om gelijk uit te kunnen testen heb ik een 4-tal opamps erbij gekocht type Tl-081.

In hoeverre opamps moeten inspelen weet ik niet maar de eerste indruk is dat deze opamps veel minder dynamiek en attack genereren dan de NE5334's. Het hoog is wel veel vriendelijker maar ook meer gekleurd.

Ik ben benieuwd wat de OPA604 doet die ik ga bestellen bij Schurer. Voor mijn Marantz cd 63se laat ik gelijk een stel OPA 2604 meekomen.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Leuk, he? Een beetje klooien...

Vergeet niet dat het veranderen van andere componenten ook kan helpen. Misschien een andere volumeschakelaar? Stepped of een ALPS (als dat er niet al in zit). Ook al gekeken naar de voeding? Sowieso condensatoren natuurlijk, maar het helpt ook als je een zgn. snubbernetwerkje rond de diodes in je voeding aanlegt.

Dan moeten we wel eerst even weten wat voor voeding dat is enz... 8)
rho

Bericht door rho »

OK, goed begonnen.
Maak je ook wat foto's? :)
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Leuk!.. zoiets wil ik ook nog es doen.. (wat niet) en idd foto's :D
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik vraag me meteen af of er misschien (uit?)in gangstransistoren in zitten. Zoals bij CD-spelers bij de uitgang. In dat geval kunnen die er volgens mij ook uit...

KT? :o
mipo

Bericht door mipo »

Voor de fotofetisjisten :P

Zag ik later pas: 2 tl 081's komen uit een andere serie, of dat iets uitmaakt ? N.L. 2x 527b, 1x f 245 bR en 1x 614b
Bijlagen
opampjes.jpg
rho

Bericht door rho »

Lijkt me geen probleem te zijn, die verschillen de reeksen. Zijn waarschijnlijk gewoon IC's uit een verschillend lot. Er zullen kleine verschillen zijn, maar erg zal dat niet zijn.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nee. Ik heb in mijn cd speler ook twee dezelfde OpAmps die er totaal anders uit zien en ik merk geen verschil.

Zag ik nou op die foto ook al betere bekabeling enzovoort? Hoe zit het daar eigenlijk mee? Gebruik je ook al betere signaal en voedingskabels?
mipo

Bericht door mipo »

Zag ik nou op die foto ook al betere bekabeling enzovoort? Hoe zit het daar eigenlijk mee? Gebruik je ook al betere signaal en voedingskabels?

Nee, zijn de standaard kabels van Rotel.

Vandaag nieuwe condensatoren binnengekregen. Ze zijn iets groter dan de ouwe waardoor er maar 1 inpast. Wellicht kan ik ze apart zetten opeen print in de lege ruimte in de kast. Kan het kwaad dat er dan een langere weg naar de condensatoren wordt afgelegd en welke kwaliteit kabel/ draad moet ik gebruiken ?

Zie pics
Bijlagen
ruimte.jpg
condens.jpg
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik zie dat de MKP's daar omheen ook al scheef staan! Kijk je uit dat daar geen dingen afbreken?

Volgens mij maakt een iets langere weg naar de Elco toe niet zo uit. Misschien dat iemand met wat meer autoriteit op dit gebied hier nog wat zinnigers over kan zeggen?

Wat je kan doen is een beetje tape om de elco doen en dan aan de zijkant plakken. Kan eventueel ook met een lijmpistool, maar dan zit het wel weer heel erg vast (+ lelijke vlekken)...
rho

Bericht door rho »

Ik denk niet dat je zwaar in de problemen komt door ze op een apparte print te zetten. Misschien kan je ze zelfs gewoon vrij bekabelen en die print achterwege laten. Ik zou gewoon redelijk dik snoer gebruiken om ze te bekabelen. 1,5mm² lijkt me rúím voldoende.
De bedrading naar de versterker toe liefst kort houden en die van de gelijkrichting komen mogen dan wat lager zijn. Moest dat technisch mogelijk zijn natuurlijk.
mipo

Bericht door mipo »

Ik heb ze toch even op een print gezet met een kurken matje eronder.

Of zo de kap dichtkan; het zal er om hangen. Mischien toch liggend, alleen
is niet zo'n mooie oplossing. De kabels zal ik wel om de koeling heen moeten leggen.

De bedrading naar de versterker toe liefst kort houden en die van de gelijkrichting komen mogen dan wat lager zijn
Dat stukje begrijp ik niet ?
Bijlagen
condens2.jpg
rho

Bericht door rho »

Ik neem aan dat dit de buffercaps zijn op de voeding. Wel dan kan je de kabels die vanaf de gelijkrichterbrug komen en naar de caps best het langste houden en van de caps naar de versterker het kortste. Ik denk dat je gewoon de draden vanaf de orriginele print hebt verder getrokken naar de caps. Da's misschien niet zo ideaal, maar het kan best zijn dat het niet anders kan en een erg groot verschil zal het niet maken als je kabels dik genoeg zijn.

Zorg er wel altijd voor dat je verbindingen zeer laag-ohmig zijn. Anders steek je voor niets caps met een lagere ESR. (denk toch dat je dat gedaan hebt.)
Plaats reactie