sterretjes?
Moderator: Beheerdersteam
sterretjes?
in mijn voorversterker zitten 5ar4 buisjes,toen ik `m gisteren aanzette begon 1 buisje van binnen te vonken,het leek wel of er een sterrertje in zat.
wat kan hier de oorzaak van zijn?
wat kan hier de oorzaak van zijn?
- audiomanics
- Contacteer:
het begint vrij rustig,maar werd steeds erger toen heb ik `m maar uitgezet.
ook toen ik de buis naar het andere kanaal verplaatste bleef dezelfde buis de kuren(vuurwerk)vertonen.
de buizen zijn net een maand of 3 oud,in m`n vorige cd-speler ging het eerste buisje ook al na zo`n korte tijd.
als dit zo doorgaat begin ik een beetje buisjes moe te worden
ook toen ik de buis naar het andere kanaal verplaatste bleef dezelfde buis de kuren(vuurwerk)vertonen.
de buizen zijn net een maand of 3 oud,in m`n vorige cd-speler ging het eerste buisje ook al na zo`n korte tijd.
als dit zo doorgaat begin ik een beetje buisjes moe te worden
- audiomanics
- Contacteer:
5AR4 buisjes zijn gelijkrichters... die zitten dus in je voeding.... Of je hebt een gescheiden voeding gemaakt of je vergist je met het uitwisselen tussen het ene en andere kanaal.
Sommige gelijkrichterbuizen hebben een aparte afscherming tussen de gloeidraad en de kathode.. Dat is per fabrikant, zelfs bij een en het zelfde type verschillend...
Voorbeeldje: de 6D22S zou gelijk zijn aan de EY500... Nou als je een mooie philips EY500 gebruikt dus even niet.. De hele voeding stuikt in elkaar: die pen waarbij de EY500 zijn afscherming op heeft staan staat bij de 6D22S gewoon op zo'n 600V... Dat kan even goed gaan maar niet erg lang.
Ik zou van jouw merk en type 5AR4 eens een datasheet proberen te bemachtigen en dat vergelijken met de aansluitingen in je voorversterker.
Er kan zomaar 600 of meer voltjes tussen de kathode en de heater staan.
Je kunt ook bij de voet van de buis naar binnen kijken of er niet een draadje loopt van een pennetje dat volgens jou schema Not-Connected was en dat je mogelijk gebruikt hebt om toch even iets tegen aan te zetten..
keikureffenaarduz
Kees
Sommige gelijkrichterbuizen hebben een aparte afscherming tussen de gloeidraad en de kathode.. Dat is per fabrikant, zelfs bij een en het zelfde type verschillend...
Voorbeeldje: de 6D22S zou gelijk zijn aan de EY500... Nou als je een mooie philips EY500 gebruikt dus even niet.. De hele voeding stuikt in elkaar: die pen waarbij de EY500 zijn afscherming op heeft staan staat bij de 6D22S gewoon op zo'n 600V... Dat kan even goed gaan maar niet erg lang.
Ik zou van jouw merk en type 5AR4 eens een datasheet proberen te bemachtigen en dat vergelijken met de aansluitingen in je voorversterker.
Er kan zomaar 600 of meer voltjes tussen de kathode en de heater staan.
Je kunt ook bij de voet van de buis naar binnen kijken of er niet een draadje loopt van een pennetje dat volgens jou schema Not-Connected was en dat je mogelijk gebruikt hebt om toch even iets tegen aan te zetten..
keikureffenaarduz
Kees
het is een primaluna prologue three,ik heb zelf nooit de moeite genomen om me te verdiepen in het versterker gebeuren.
maar wel een pracht apparaat
http://www.primaluna.nl/products_subpage1a3.htm
maar wel een pracht apparaat
http://www.primaluna.nl/products_subpage1a3.htm
- audiomanics
- Contacteer:
ziet er leuk uit... ik dacht in eerste instantie dat het een zelfbouw-apparaat betrof..
zijn de buisjes (de 5ar4 dus) de orginele, die meegeleverd zijn? zo ja, dan hoef je de aansluitingen niet te controleren... dan heb je gewoon een exemplarisch slecht geval.. dat gebeurt met electronica, soms..
Kees
zijn de buisjes (de 5ar4 dus) de orginele, die meegeleverd zijn? zo ja, dan hoef je de aansluitingen niet te controleren... dan heb je gewoon een exemplarisch slecht geval.. dat gebeurt met electronica, soms..
Kees